droes, kan ik terug of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rota

Berichten: 594
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: purmerend

droes, kan ik terug of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 23:01

Ik heb een vraagje. Ik ben deze zomer naar een andere stal gegaan omdat dat voor mij veel handiger was: dichterbij, beter land, en nog goedkoper ook! Maargoed, harstikke leuke tijd gehad. Wil ik weggaan, blijkt er droes te zijn! Nu is mij dus verteld dat als er binnen één week geen nieuw geval zou bijkomen dat ik dan over een maand weer terug kon naar de manege. Nu wil ik weten of dat wel verantwoord is. Ik bedoe daar staan wel 200 paarden en als ik het meeneem ofzo zijn we er niet zo makkelijk vanaf als bij een kleine stal! Maar ik wil wel heel graag terug, want ik wil mn paardje van de winter weer intensiever gaan rijden en een binnenbak is swinters wel handig!!! Ik wil graag weten wat jullie erover denken/weten...
Alvast Bedankt!!!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 23:40

Als ik jou was, zou ik daar maar blijven tot er zeker geen besmetting meer kan optreden. Vraag aan je DA wanneer dat precies is. Voor alle partijen het verstandigste.

Rota

Berichten: 594
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 23:49

ja ze hadden die onformatie volgens mij van de dierenarts, maar ben niet helemaal zeker van mijn zaak... Verward

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 23:52

Wij werden officieel pas droesvrij verklaard na 3 weken zonder nieuwe besmetting!!

Rota

Berichten: 594
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 23:58

ja wij dus na een maand, blij dat te horen want k wil wel trug Lachen maaaarr.. blijf er onzeker over, wil t niet op me geweten hebben..........

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 00:03

Ooit was er bij mijn vroegere stal een meisje die ook terug wilde komen, de stal waar ze vandaan kwam had een droesuitbraak gehad. Vooraf heb ik gezegd tegen de bestalbeheerder dat wanneer ze terug zou komen en er droes zou uitbreken, ik haar dan de DA-rekeningen zou presenteren. Heel vals, maar ik zou weer zo reageren wanneer er weer zo'n situatie zou voordoen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 00:04

Dan zou ik nog even blijven staan als ik jouw was....

Rota

Berichten: 594
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-03 21:00

ja ik kan het ook wel begrijpen, maar weet je wat het is.
ik heb een best wel druk paardje, van de winter móét ik elke dag rijden, anders vliegtie egt door het dak, met mij erbij!!! en dat is ;egt het laatste wat ik wil (kheb al meerdere ervaringen daarmee Schijnheilig ) maar goed, ik vind het ook zielig voor hem alsie van de winter zoweinig uit stal komt, ik bedoel zo'n paardje staat egt 22 uur op stal dan ofzow. En ik wil hem gewoon kunnen losgooien enzo maar aangezien ze bij de stal waar ik nu sta geen binnenbak hebben kan dat dus niet!! en al helemaal niet als het gevroren heeft!! tegen een beetje regen kan ik egt wel! we smelten niet, maar een bevroren bak is egt de pest voor die pezen!!
maar ja... aan de andere kant... als er wel droes uitbreekt wil ik dat niet op mn geweten hebben.... Verward HELLUP! Frusty

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 21:16

Je zegt het zelf al: natuurlijk wil je niet op je geweten hebben dat er droes uitbreekt op je nieuwe stal. Gewoon wachten tot je zeker weet dat het kan - anders ben je op je nieuwe stal ook vast weer snel weg Haha! .
Bovendien duurt het nog wel even voordat het zo erg gaat vriezen! En mocht het toch lang duren: er zijn honderden mensen zonder binnenbak en die komen de winter ook altijd weer door, dus dat zal jou dan ook wel een keer lukken toch?

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 17:04

Na een droesinfectie blijft het getroffen paard nog 8 maanden de bacterie uitscheiden.

Als er op een stal droes is geweest wordt als richtlijn meestal 6 weken genomen na de laaste genezing om andere niet besmette paarden van die stal bij andere paarden te laten komen..

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:22

Ik heb hier op stal ook net droes gehad en wij hebben nadat het laatste paard helemaal beter was 6 weken gewacht tot de paarden weer vervoerd konden worden.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 10:34

Geen risico nemen! Als je het per ongeluk toch meeneemt en verspreidt, voel jij je straks vreselijk banketstaaf en heb je denk ik later weinig vrienden op de manege ...

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:03

bij onze buren hebben ze ook droes, het paard is afgezonderd van de rest. maar nu komen er zondag 2 ruiters van de buren met hun paard bij ons wedstrijd rijden. nu wordt er gezegd dat het geen kwaad kan omdat die paarden niet bij dat besmette paard staan. wat vinden jullie?

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 20:53

Mijn paard heeft zelf ook droes gehad en dat is geen pretje ,omdat je dan heel erg rekening moet houden met besmetting enzo...
Dus toen moesten wij gewoon de DA erbij halen en dan kreeg ze antibiotica en kregen we een soort zalf wat groen was en heel gevoelig was aan de handen van een mens!
Het nadeel is als je je paard bij een ander paard hebt dan heb je grote kans dat het andere paard het oook heeft bv, de jouwe ik zou wel goed opletten of het niet naar binnen slaat wantr dan ben je de klos.!!
Ik zou als ik jou was net zo lang daar blijven totdat de besmetting weg is!
Want als je naar een andere stal gaat dan heb je grote kans dat het andere paard op die nieuwe manege het ook krijgen!