**bultjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-01 11:40

Een pony bij ons op stal heeft onder zijn zadel allemaal bultjes (op haar rug he) het zijn gewoon zachte bultjes waar ze geen pijn aan heeft. De eigenaar dacht eerst aan insectenbeten maar ze zijnw el erg groot. Iemand enig idee??

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 11:41

teveel aan eiwitten misschien Verward

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 10:48

Hoi Polly,

Zitten die bultjes echt onder het zadel of meer naar beneden bij het sjabrak? Dat laatste heb ik vorige week (en die week ervoor Verward ) met Lady meegemaakt. Bleek een allergie te zijn.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-01 12:12

Ze zitten zeg maar net op of net naast de ruggegraat.

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 12:16

Bij mijn Fjord begon het ook met kleine bultjes, eerst ongeveer ter hoogte van de onderkant van het sjabrak. De volgende dag zat ze helemaal onder en waren ze een stuk groter. Een dag later was het midden van de bult ingedeukt en lijken het ringen. Diagnose DA: allergie. We zijn nu overgegaan op ander voer om te kijken of het daaraan ligt.

Zijn de bulten nog veranderd? Meer geworden?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 12:47

die bulten zijn maar 1 ding; overactieve talgkliertjes. Ze worden overactief gemaakt door de spieren die onder het zadel door bewegen. Je moet zorgen dat je schabrakje goed schoon is, en wat goed helpt is een schapenbontje er onder doen.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 09:20

Dat is een grote kans inderdaad, de mijne heeft echter na weidegang 'graanbultjes' ofzo opgelopen: reactie op overschot aan eiwitten. Volgens de dierenarts moest ik die met betadine scrubben. Ik heb ook appelzijn gegeven en geen idee of het verband houdt, maar ze zijn nu bijna weg.

Het is dus wel handig om te weten wat het precies is!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 10:29

effe over die graanbultjes Gail. Kun jij me daar eens een beschrijving van geven? Iones heeft elke zomer bulten. In het begin zijn ze groot, daarna worden ze steeds kleiner en uiteindelijk komt er een korstje op. Het rare is dat het zich maar aan 1 kant op zijn lichaam manifesteert.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 10:41

Nou ja, eigenlijk precies zoals jij ze beschijrft. 'Ik' had ze aan 1 kant, links/onder de ruggegraat, en dan liepen ze schuin naar achter/onder weg. inderdaad met een korstje wat je eraf kunt krabben. Het jeukt want hij bijt eraan als hij geen deken op heeft. Het voelt een beetje als een talgbult, maar dan zijn het er vel meer (mijn vorige had bijv. 1 talgbult, deze had zeker 20 graanbulten). Als hij eraan beet werden ze weer groter, nu - na betadine/appelazijn - zijn ze bijna weg.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 16:40

maar ze kwamen de hele zomer weer terug. De veearts wist ook niet zeker of het wel aan de eiwitten lag. Ik ben nu lucerne aan het voeren. erg eiwitrijk voedsel. Nu zouden ze terug moeten komen, maar ik heb nog geen nieuwe ontdekt. En dan zou het dus niet aan het eiwit liggen. hij heeft er alleen in de zomer last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 00:59

Van talgbultjes heb je er vaak minder en die zijn wat kleiner en harder, wat hier goed tegen helpt is een scheutje olie door het voer.
Eiwitbultjes komen eerder met velen, mijn paard heeft ze ook. Waar ze precies zitten kan per dag verschillen, dat is wel een beetje raar maar het is niet anders. Hij heeft het omdat er net nieuw hooi is en hij vanwege een blessure op een miniem rantsoen heeft gestaan, nu door dat nieuwe hooi krijt hij dus die bultjes. Appelazijn schijnt te helpen en dat krijgt hij nu ook.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 09:44

Nou dat ontdekte ik bij toeval: ik voerde een paar keer appelazijn en ze verdwenen/werden kleiner! Ik dacht al dat er een verband was..!! Haha!