bloedarmoede

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 00:23

Het is afhankelijk in welke mate het paard het heeft. Er zijn natuurlijke kruiden melanges die het ijzer tekort kunnen aanvullen. Maar of dat in dit geval voldoende is, durf ik niet te zeggen. Kwaad kan het in ieder geval niet. Als je het wil weten PB dan even dan zal ik het even opzoeken voor je.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-03 16:16

Bij Piep werd ook een lichte bloedarmoede vastgesteld, en hij was wel iets slomer, maar hij was gewoon niet zoals hij normaal was, het is niet zo dat hij zijn stal niet meer uit wilde, ik kan het niet precies omschrijven maar het was gewoon Piropo niet...
Ik ben wel van voer veranderd, maar ik moet ook rekening houden met het feit dat mijn paard niet al te rijk voer mag hebben....

Tja extra ijzer of niet, daar ben ik nog niet helemaal over uit, hij krijgt wel extra vitamines en ik heb van mijn homeopatische arts al een naam gekregen van iets dat ook heel goed werkt om het ijzergehalte in zijn bloed weer goed op peil te krijgen dus dat kan ik ook nog doen mocht ik dat willen.

Aquahorse, ik pb je even Knipoog


Ik ben net even met hem naar het strand geweest, lekker gestapt en hij is gelukkig weer wat aangekomen, hij glimt ook weer als een spiegel OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 17:14

Hoi Cloris, sorry voor mijn late reactie, maar ik kon pas vanmiddag mijn vriendin bereiken (ze is floormanager en zit in een verhuizing op het werk). Zij vertelde dat haar ruin een infuus heeft gehad met één of ander goedje, helaas wist ze de naam niet meer. Nu krijgt ie uit voorzorg extra vitamines. Maar het onstaan van de bloedarmoede was een lintworm.

Daarna heb ik nog met mijn oom gebeld (hij is inmiddels een paar jaar gepensioneerd veearts) Hij werkte als chef van de kliniek bij inwendige ziekten in Utrecht. Hij zei dat bloedarmoede altijd een oorzaak heeft en nooit "zomaar" onstaat; het zou goed kunnen dat het door wormen komt, maar hij raadde je aan om Piropo in een kliniek van top tot teen te laten onderzoeken. Er kan namelijk ook iets heel anders aan ten grondslag liggen.

Ik kan je helaas niet verder helpen, sorry.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 22:01

Picasso schreef:
Hoi Cloris, sorry voor mijn late reactie, maar ik kon pas vanmiddag mijn vriendin bereiken (ze is floormanager en zit in een verhuizing op het werk). Zij vertelde dat haar ruin een infuus heeft gehad met één of ander goedje, helaas wist ze de naam niet meer. Nu krijgt ie uit voorzorg extra vitamines. Maar het onstaan van de bloedarmoede was een lintworm.

Daarna heb ik nog met mijn oom gebeld (hij is inmiddels een paar jaar gepensioneerd veearts) Hij werkte als chef van de kliniek bij inwendige ziekten in Utrecht. Hij zei dat bloedarmoede altijd een oorzaak heeft en nooit "zomaar" onstaat; het zou goed kunnen dat het door wormen komt, maar hij raadde je aan om Piropo in een kliniek van top tot teen te laten onderzoeken. Er kan namelijk ook iets heel anders aan ten grondslag liggen.

Ik kan je helaas niet verder helpen, sorry.



Bedankt voor je antwoord, die lintworm he... daar heb ik aan gedacht, juist omdat er nog een paar pony's "niet lekker" waren op de manege... de testen daarvan zijn nog niet binnen maar men vermoedde lintworm vandaar...

Ja dat er iets heel anders aan ten grondslag kan liggen weet ik... de d.a. heeft mij enkele dingen opgenoemd die bloedarmoede kunnen veroorzaken en daar werd ik niet bepaald vrolijk van moet ik je zeggen....

Vooralsnog gaat het goed met hem, hij is weer aangekomen en hij krijgt met de dag meer energie en hij is weer lekker allert als ik hem roep Lachen

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 10:37

Heel toevallig heb ik een oude Bit bij de hand, daarin staat een heel artikel over bloedarmoede bij paarden. (Bit 69, februari 2001)
Ik kan nu wel het hele artikel overtypen (pb even als je dat graag wilt, dan doe ik het alsnog), maar het belangrijkst is denk ik het volgende stukje

Er zijn twee mechanismen die bloedarmoede bij een paard veroorzaken.; overmatig verlies aan bloedcellen of onvoldoende aanmaak van bloedcellen. Verlies kan optreden bij een lek in het bloedvatstelsel (bloedingen dus) en bij vernietiging van cellen door parasieten, vergiftigingen of antistoffen.
Onvoldoende aanmaak van rode bloedcellen is het gevolg van beschadiging van het beenmerg, de plaats waar de cellen normaliter worden vervaardigd. (.......)

De aanmaak van de bloedcellen gebeurt uitsluitend in het beenmerg. Bij de aanmaak is een voldoende hoeveelheid van de volgende stoffen absoluut noodzakelijk: foliumzuur, vitamine B12, ijzer, koper, mangaan en kobalt. Bij bloedarmoede kunnen deze stoofen extra worden gegeven door het voer. (.....)

De meest voorkomende oorzaak van bloedarmoede bij paarden is te wijten aan chronische worminfecties waarbij de aanmaak van nieuwe cellen geen pas weet te houden met de versnelde afbraak van de bloedcellen. Bij controle op inwendige parasieten is naast onderzoek van verschillende mestmonsters een bepaling van Hb(hemoglobinegehalte) ook aan te bevelen. (.....)


Dit is slechts een klein stukje uit de tekst. Ik hoor het wel als je interesse hebt in de hele tekst.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 12:58

Nou als je zou willen heel graag, ik heb die Bit niet dus OK dan!

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:10

Ik zit eens even te bladeren in Breukink, en die stelt o.a. het volgende (ik citeer even wat uit de losse hand):
Bloedarmoede bij het paard als gevolg van ijzertekort komt niet of nauwelijks voor, ondanks het feit dat allerlei producenten van voeders en supplementen ons graag anders willen doen geloven. Integendeel, er zijn nogal eens dodelijke gevallen gemeld van paarden of veulens die injecties met ijzerpreparaten of supplementen met veel ijzer kregen toegediend.

Bloedarmoede bij het paard is meestal het gevolg van onderdrukken van de activiteit van het rode beenmerg, waardoor de celdeling vertraagd wordt en er minder rode bloedcellen worden gevormd.
De oorzaak daarvan is een chronische ontstekingdoor chronische infectie, een chronische overgevoeligheidsreactie, ernstig ongeval met botbreuk of verwonding, of kwaadaardig gezwel..

Bloedarmoede als gevolg van toegenomen afbraak van rode bloedcellen kan het gevolg zijn van infecties met parasieten, bacterien of virussen, overgevoeligheidsreacties of vergiftigingen.
De bloedparasieten die genoemd worden komen in Nederland nauwelijks voor, worden overgebracht door teken en dan vooral in (sub)tropische gebieden. Dus een paard wat uit Spanje komt??

Er is ook een virusziekte bekend waarbij rode bloedcellen worden afgebroken:EIA- Equine Inffectieuze Anemie. Ook weer een ziekte die voorn. in de zuidelijke landen voorkomt. Wat ik eng vind aan het verhaaltje over die EIA is dat vermagering bij de symptomen hoort. Een Coggins-test is dus misschien wel verstandig om uit te laten voeren bij Piep.
Er staat nog veel meer in het boek, maar ik heb even de mij opvallendste dingen er uitgehaald.

Ik vind het op zich wel positief klinken dat Piep weer zoveel fitter overkomt, maar ik denk idd dat het wel belangrijk is je niet blind te staren op het aanpakken van het symptoom, maar de oorzaak zien te achterhalen.
Sterkte! Als ik nog meer moet voordragen uit andermans werk geef je maar een gil
Laatst bijgewerkt door Karina op 15-10-03 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:14

Kleine aanvulling nog: hij maakt dus duidelijk onderscheid in niet voldoende aanmaak v rode bloedcellen, en versnelde afbraak daarvan, met beide dus verschillende mogelijke onderliggende oorzaken.

Ik ben trouwens wel geintrigeerd door de opmerking over de bloedtest die mbt het vaststellen van bloedarmoede nooit betrouwbaar zou kunnen zijn, zeker in rust. Misschien is het een idee meerdere keren bloed af te nemen na verschillende situaties, zou dat een meer betrouwbaar beeld scheppen?

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 18:06

Mikkie schreef:
De aanmaak van de bloedcellen gebeurt uitsluitend in het beenmerg. Bij de aanmaak is een voldoende hoeveelheid van de volgende stoffen absoluut noodzakelijk: foliumzuur, vitamine B12, ijzer, koper, mangaan en kobalt. Bij bloedarmoede kunnen deze stoofen extra worden gegeven door het voer. (.....)

En met deze stoffen moet je dus heel voorzichtig zijn, want de meesten worden bij een teveel niet afgevoerd door het lichaam, maar opgeslagen en zorgen dus voor een vergiftiging.

Citaat:
Bepaling van Hb(hemoglobinegehalte) ook aan te bevelen. (.....)

Dat is dus de standaard 'ijzer'-test, die al discutabel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:59

Nogmaals Cloris; waarom laat je hem niet grondig testen en onderzoeken in Utrecht??? Kan mijn oom nog wel om een goede veearts vragen....

Sterkte ermee meid!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 08:41

Karina bedankt voor het lapje tekst wees gerust ik geef wel weer een gil Haha!

Picasso ik zit nog in conclaaf met mezelf, ik ga toch eerst de v.a. bellen en vragen wat hij ervan vindt, misschien zegt hij ook wel kliniek Scheve mond ik weet het gewoon nog niet..

yourangel

Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 09:06

Hoe zie je dat je paard bloedarmoede heeft? Oftewel; wat zijn de symptomen?

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 09:52

yourangel schreef:
Hoe zie je dat je paard bloedarmoede heeft? Oftewel; wat zijn de symptomen?



Ik weet niet of ze allemaal dezelfde symptomen hebben en of het te zien is, die van mij was slomer, werd mager en zag gewoon niet lekker in zijn vel...
Lees het topic anders even goed door, daar kan je je ook al een beeld vormen van de symptomen Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 10:03

yourangel schreef:
Hoe zie je dat je paard bloedarmoede heeft? Oftewel; wat zijn de symptomen?

Bleek tandvlees, geen roze randje onder het ooglid.

yourangel

Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 10:05

aha! bedankt ik ga het controleren....

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:16

Sugarmiss"]
[quote="yourangel schreef:
Hoe zie je dat je paard bloedarmoede heeft? Oftewel; wat zijn de symptomen?

Bleek tandvlees, geen roze randje onder het ooglid.
[/quote]

En als je op het tandvlees drukt, dan moet de witte vlek die ontstaat, vliegensvlug weer roze kleuren, als dit niet gebeurt, dan zou je te maken kunnen hebben met bloedarmoede. (Zeg Cloris, Ik heb zelf ook nog iets gehad aan het stuk tekst dat ik voor je heb overgetypt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:16

cloris schreef:
Karina bedankt voor het lapje tekst wees gerust ik geef wel weer een gil Haha!

Picasso ik zit nog in conclaaf met mezelf, ik ga toch eerst de v.a. bellen en vragen wat hij ervan vindt, misschien zegt hij ook wel kliniek Scheve mond ik weet het gewoon nog niet..



Niet om banketstaaf te doen; maar waarom die twijfel? Beter het zekere voor het onzekere toch? Ik heb expres de redenen van bloedarmoede er niet bij gezet die mijn oom noemde, om je niet erg ongerust te maken. Maar ik denk dat je toch wel wilt weten waar je aan toe bent, of niet? Nou ja het is jouw paard en jouw beslissing. Ik wens je iig heel veel sterkte en geef Piropo maar een extra knuf van mij Ach gut Liefs Nina.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 23:15

Bij mij op stal staat een Haflinger welke van het voorjaar bloedarmoede had. Hij was ook erg sloom (anders dan normaal) en erg snel 'leeg' gereden. Ze had helemaal geen bijzondere dingen met hem gedaan, enkel een paar wedstrijden die nieuw waren voor de Haf. Zij kreeg van de DA 'Equitop Forte' voorgeschreven. Dit is een supplement met een hoog vitamine en mineralen gehalte. Wij betalen hier voor 1,5 kg achtentwintig euro. Met zes scheppen per dag was hij er binnen een maand weer bovenop (in combinatie met erugh rustig aan doen). ( normale dosis is 3 a 4 scheppen)

Twee jaar geleden had mijn merrie een leveraandoening door veel werk en (blijkbaar) te weinig eten. Haar slijmvliezen waren inmiddels van wit naar geel veranderd. En ik schrok me toen ook een hoedje toen deze diagnose uit het bloedonderzoek kwam. Ik kreeg toen ook die Equitop Forte voorgeschreven. En wij waren er na twee en een halve maand ook weer bovenop (weer in combinatie met rust). Ik heb ook andere merken met een Forte oplossing geprobeerd (zoals Licosan Forte en nog wat anders), maar die hadden bij lange na niet het effect van de Equitop.
Momenteel heb ik het supplement nog achter de hand. Ik weet dat mijn merrie makkelijk in weerstand achteruit gaat met verharen en de kou en voer haar dan enkele schepjes Equitop Forte bij voor een weekje ofzo.
Overleg in ieder geval met je DA, hij weet wat te doen en mocht hij die Equitop voorschrijven, weet dan dat het bij mij bij 3 verschillende paarden veel goeds heeft gedaan.

Sterkte met je paardje! het komt vast weer goed.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 23:22

De symptomen van die leveraandoening waren de volgende (maar die zullen wel overlap hebben met een bloedarmoede)

* sloom en duf
* glanst niet
* teruggetrokken, niet vrolijk en laat alles 'gelaten' over zich heen komen
* snel moe (en ook steeds sneller moe: van een half uur naar kwartier naar tien minuten naar vijf minuten)
* niet vooruit te branden
* stijf en stram
* snel hijgen/ pompen
* gele slijmvliezen (tandvlees, ooglid)
* snotterig (lage weerstand)

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 22:34

Zijn tandvlees ziet er gelukkig goed uit, hij heeft weer meer energie lijkt het wel, hij glimt als een spiegel en als ik het niet fout gezien heb is hij ook weer wat aangekomen
Snotterig is het niet geweest, ook niet teruggetrokken... stijf en stram ook niet echt, wel was hij moeilijk vooruit te krijgen..
Gister heb ik een 15/20 minuten lekker in de bak gestapt, hij voelde lekker soepel en was een beeeetje explosief Haha!
Vanmiddag heb ik een lekker stapritje over het strand gemaakt en hij was bij terugkomst nog heerlijk vlot en allert...
Ik krijg morgen nog 1 uitslag van de d.a. en ik hoop zo dat het daarbij blijft zodat we niet die hele molen van onderzoeken in de kliniek hoeven doen... Scheve mond