Wie heeft er ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tam20
Berichten: 1281
Geregistreerd: 07-10-03

Wie heeft er ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 21:04

Wij hebben een merrie van 24 en twijfelen erover om haar te laten dekken volgend jaar, we dachten eerst dat het niet meer kon omdat ze zo oud is, maar nu spreken verschillende dierenartsen dit tegen en zeggen dat het, mits ze gezond is, nog makkelijk kan en dat het alleen wat langer kan duren voordat ze drachtig is,
Heeft iemand hier ervaring mee? en reactie's ook graag welkom want ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken..

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 21:23

Een vriendin van mij wilde haar 23 jarige merrie ook nog laten dekken en zij heeft ook advies ingewonnen bij verschillende dierenarsten.
En inderdaad er zijn er die zeggen je neemt teveel risico door een oudere merrie te laten dekken (hetzelfde als bij vrouwen die op latere leeftijd kinderen willen).
Andere zeggen als de merrie in goede conditie is er geen reden is om niet te dekken mits een goede veeartsbegeleiding.
Goed mijn vriendin heeft de merrie laten onderzoeken en ze had een cyste maar dit zou alleen wat problemen kunnen opleveren met innestelen.
Goed ze heeft haar laten dekken , 3 keer maar uit eindelijk heeft het niet gepakt.
Zelf wilde ze niet met hormonen gaan klieren en had zoiets van als het lukt dan lukt het en anders pech.

Maar goed aan de andere kant moet je jezelf goed afvragen waarom je je oudere merrie wilt laten dekken want er zijn wel meer risico's aan verbonden dan een jonge merrie, zoals ik al zei precies hetzelfde als bij een vrouw.
Een goed check door de dierenarts is denk ik heel belangrijk en ook als je het doorzet goede begeleiding.
Maar goed als ze een goede gezondheid heeft is het te proberen.

succes
gr nadezda

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 21:37

Als de merrie gezond is en lich in zo'n conditie verkeerd dat ze nog makkelijk 11 mnd kan dragen en een veulen zogend kan houden,wel denk ik
Wel moet ze (vind ik) al eerder drachtig geweest zijn, je kunt naar mijn mening geen merrie van 24 jr laten dekken die nog nooit een veulen(s) gehad heeft, laat haar nakijken en leg de vraag voor aan de da.

tam20
Berichten: 1281
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 21:38

Laat ik voorop stellen dat dat paard alles voor ons is en wij haar voor geen goud willen missen en dat dat ook de reden is waarom wij zo erg in twijfel zitten, als zij ook maar een klein beetje risico zou lopen doen we het absoluut niet! daarom vraag ik ook ervaringen en meningen van anderen..
Vorig jaar hebben wij het ook nagevraagd in dierenkliniek Emmeloord en die zei hetzelfde als wat de dierenartsen zeiden aan wie wij het onlangs gevraagd hebben.

tam20
Berichten: 1281
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 21:46

Wel moet ze (vind ik) al eerder drachtig geweest zijn, je kunt naar mijn mening geen merrie van 24 jr laten dekken die nog nooit een veulen(s) gehad heeft

Voordat ze bij ons kwam was het een fokmerrie dus heeft al velen veulens gehad Lachen
Dank je voor mening

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 17:56

Mijn hoefsmid heeft een 25-jarige merrie en daar liep dit seizoen een heel leuk veulen bij!
Hij heeft haar opnieuw laten dekken. Wel tijdens de natuurlijke hengstigheid. (dus niks hengstig laten spuiten oid)
Met een goed gezonde merrie kan het dus wel.