*stro eter, wat te doen behalve van het stro afhalen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-01 15:12

1 van onze paarden eet stro... regelmatig zo veel dat hij dan moeilijk van zijn mest afkomt.

Als we gaan rijden kan de singel 2 gaatjes minder strak en als hij moet mesten merken we duidelijk dat het hem erg moeilijk af gaat.

Heel af en toe heeft hij er koliek van. Beweging lijkt hem wel te helpen, maar meer dan een half uur in de ochtend en een uur in de avond kunnen we niet opbrengen.

Door het voer geven we een scheut slaolie (dit zou een positieve reactie moeten geven) maar desondanks heeft hij gewoon last van obstipatie.

Heeft iemand nog andere ideeën om dit paard te helpen met zijn spijsverteringsprobleem.

Het is niet zo dat hij heel zijn stal kaal eet maar kennelijk net genoeg om toch te veel te eten.

Van het stro afhalen is een optie maar een middel waar we niet zo snel gebruik van willen maken vanwege verveling.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Femmy op 2001-11-06 16:35 ]</font>

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 15:20

Toch is van het stro afhalen eigenlijk het allerbeste....
Je leert ze gewoon niet af om het stro te eten. Ik heb het geprobeerd met opgeloste zeep over het stro heen spuiten, stro smerig laten, maar mijn fantastie schoot te kort... [naam verwijderd] bleef eten en ronder worden. Gelukkig kreeg ze geen klachten en alleen een buikje... maar jij hebt wel gezondheidsklachten! Haal je paard van het stro af voor je te laat bent!

Ik heb mijn paard op vlas staan, en ze eten het echt niet. Hennep wil nog wel eens gegeten worden,maar vlas echt niet. Zaagsel was voor mij geen optie want raak die mest maar weer eens kwijt....
Vlas bevalt mij prima, het uitmesten gaat prima, het paard blijft mooi schoon en droog en eigenlijk is het helemaal niet veel duurder... het is geodkoper dan zaagsel, maar waarschijnlijk ietsjes duurder dan stro (afhankelijk van hoeveel stro je gewoonweg gebruikt). Vlas kost mij zo'n 70,-- per maand per paard.
Tegen de verveling voer ik dus wel een plakje stro bij, dan hebben ze wat te knabbelen.

Ook, als je paard zo geconstipeerd van droog ruwvoer kan worden, is het gebit dan wel in orde?

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-01 15:48

Bedankt voor je tip.
Het gebit is pas gecontroleerd en is prima in orde.
Inderdaad sproeien met zeep oid maakt niet uit hij blijft er van eten. We hebben een tijdje zeewier geprobeerd. In de paardendrogist stond (niet dat dit nu bepalend is) dat een stro eter eventueel een mineraal tekort zou kunnen hebben. Het leek wel of de problemen deze tijd wel iets minder waren.

Dit weekend is de seminar in Utrecht en daar wordt ook koliek als thema behandeld wellicht dat ik daar nog een zinnig antwoord krijg.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 16:20

Ha Femmy

Je kunt ook zaagsel gebruiken en daarover een laagje stro doen. Zo kan ie toch wat neuzen en knabbelen maar niet teveel eten.

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 20:47

Hoi Femmy,

Lees net dat je naar Utrecht gaat welke dag en hoe laat? Mijn ouders en macliza gaan ook op zondag. Ik ben lekker een weekendje weg met Martijn dus kan niet... Fijn een stro eter erbij wie is de schuldige Never of Falco? Helaas heb geen tip voor je.... Groetjes Marcia

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:46

Vna het stro afhalen is een simpele en werkzame methode. Je kan ook eens proberen om (meer) hooi te geven. Hooi is als ruwvoer een veel betere ruwvoer bron dan stro.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 10:59

inderdaad, meer hooi lijkt me verstandiger...

ik stond eerst met mijn paardje op een pensionstal waar ze niet zulke goed kwaliteit hooi kregen en al niet al te veel, ze at echt HEEL haar stal toen leeg...

nu sta ik op een andere pensionstal waar ze voldoende kuilvoer en dergelijke krijgen en ze raakt haar stro NIET meer aan, dus misschien een tip?

grtzz

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 11:41

Kan zijn, maar toen [naam verwijderd] al haar stro opat lag dat niet aan een gebrek aan ruwvoe van betere kwaliteit. Sterker nog, dat malle beest vrat zichzelf kompleet spierbevangen aan de kuil en eerste snee hoooi, maar kauwde daarna ook nog vrolijk het KOOLZAADstro weg (koolzaadstro is bitter en scherp, zouden ze eigenlijk niet horen te eten)....

[naam verwijderd] ziet voer, en stroopt bij wijze van spreken de mouwen op en gaat eten. Ze houdt niet eerder op met kauwen dan dat ALLES op is... stro incluis....

Dus.. eh... je hebt echt hopeloze gevallen die niets te kort komen, maar gewoon algeheel vraatzuchtig zijn! Frusty . Met anders, niet eetbaar strooisel zoals vlas, heb ik het weer onder controle... en [naam verwijderd] is gezonder en mooier!

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 18:23

Nog een stro-eter!!! Gaaaap Ik heb er hier thuis ook zo een staan. Maar ik denk dat het bij Nouska vooral is als ze zich erg verveelt (de nacht kan soms lang duren hé). Want het rare is dat ze als ze erg moe is (als ze die dag hard heeft moeten werken), dat ze dan al haar stro laat liggen! Slapen
Dus de oplossing: zorgen dat je paardje moe is Haha! Nee hoor, grapje Party!!
Vlas lijkt me wel een erg dure oplossing. Hier in België wordt er nl. erg weinig vlas geteeld. En ja zaagsel is dan ook weer geen oplossing (zoals eerder al vermeld trouwens) vanwege de moeilijkheid om van de mest af te graken.
Ik vrees dat mijn pony ook zo'n hopeloze vreetzak is Vork

gr. Marijke

_________________
De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: marijke* op 2001-10-11 18:23 ]</font>

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 09:21

Hee Marijke... weet je zeker dat vlas voor jouw onbetaalbaar is... Zo gek veel duurder dan stro is het helemaal niet hoor! en het is zeker goedkoper dan zaagsel...

Ik dacht eerst ook dat het zo duur zou zijn, maar dat valt reuze mee. In Friesland telen ze ook amper vlas, toch kost een pak 18,-- gulden. ik gebruik een pak of vier per paard per maand, eigenlijk 8 pakken per twee maanden (soort oppotsysteem, je laat het langer liggen) (ik laat het dus twee maanden liggen)

Ik bestel het bij een firma Eurolin, ze zijn te vinden op de paarden.pagina.nl , zij komen erens uit zuid-holland, dus Belgie is misschien nog wel dichterbij!
Informeer eens, wellicht kost het helemaal niet zoveel voor een Belgische stal! ik betaal helemaal geen verzendkosten, en ze brengen het binnen 24 uur aan huis.... toppie Service.

calibro

Berichten: 17
Geregistreerd: 10-10-01
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 15:42

hoi femmy ik zou veel hooi geven
en een bal in de stal doen
met musli erin dat is tegen de verveling
en toch maar van het stro afhalen
groetjes van calibro

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 00:41

hoi
mn cob deed dat ook
ik spoot keukenazijn er over nooit meer gedaan.
gewoon keukeazijn in een plantenspuit door de hele stal heen.

ragebol
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 21:19

geef je paard veel aandacht.haal hem veel uit stal en als je hem op stal zet geef je hem een dikke plak hooi.
je kan bij een ruiterzaak anti bijt kopen. dat spuit je over je stro en klaar is kees.
mijn paard doet het nu niet meer.
voorheen gooide ik er een baal stro in en de andere dag lag er alleen maar strond.
nu gooi ik er 4 a 5 plakken in en de volgende dag kan ik met 2 plakken opstrooien want zijn stal is vrij schoon.

Probeer het.

Lachen
succes.

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 18:18

hoi
Wat mij de beste methode lijkt is in ieder geval stro te mengen met zaagsel. Hem dus minder stro geven maar alleen een paar plakken om op te knabbelen.
Je kunt hem het beste een paar keer per dag wat hooi of kuilvoer geven.
En wat betreft het mesten, geef je paard twee keer op een dag zemelen, dat zorgt ervoor dat hij makkelijker kan mesten.
succes ermee!

Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 22:40

Hoi,
Ik zou meer hooi voeren en een bal of een ander speeltje voor hem kopen zodat hij niet aleen maar eet en wat speelt met bijvoorbeeld die bal
Groetjes Anna Dromen

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 18:02

Ik zou d'r in eerste instantie van het stro afhalen en over een tijdje langzaam aan steeds meer stro erbij doen tot ze weer op volledig stro staat. Dan is ze iig de gewoonte van het de hele dag door kunnen eten kwijt. Soms helpt het...

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 23:20

Ik rij ook een arabier en die at ook altijd stro, en hij heeft er ook koliek van gekregen. Nu zetten we hem op mot ofzo met een klein laagje stro er over. Echt, je kan hem het beste van het stro afhalen

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 14:51

Als ik jou was had ik hem op zaagsel gezet,en als je hem hooi voert hang het op in een hooinet dan heeft ie even wat te doen,anders gaat ie zich waarschijnlijk ook nog vervelen als ie geen stro meer kan vreten,je kunt ook wel leuke speledingetjes kopen voor je paard,het helpt echt ,probeer het eens.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 16:45

koop een jolly bal en vul hem elke avond met biks. Dat houd hem wel bezig. Die van ons wel iig.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:37

Kan iemand mij uitleggen wat een een Jolly bal is? Verward

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 17:09

Citaat:
Op 2001-11-07 11:37, schreef Tim VDH:
Kan iemand mij uitleggen wat een een Jolly bal is? Verward


Dit zou een soort tonnetje met een gat erin kunnen zijn. Hierin kun je bix doen en als het paard dan tegen het tonnetje aanduwd omdat ie de bix ruikt komen er steed een paar uit het gat vallen. Zo blijft ie lekker bezig Haha!

Ik weet niet of het echt Jolly-bal heet, volgens mij is dat een soort bal met een handvat om mee te spelen.

Volgens mij haalt Prima 2 dingen door elkaar Verward

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 00:15

volgens mij heet het Jollyball. Het is een holle ronde blauwe harde bal, welke je aanschaft voor 60 pieken. Je vult hem voor de helft met biks. Duur, maar effectief. Mensen zouden evt. wel kunnen gaan klagen over het continue aanduwen van de bal met de snuit van je paardje, want je hoort dan de bikskorrels..

gr,
Prima

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 19:37

Hoi,

Mijn paard is ook een echte sto-eter. Die eet rustig haar hele stal leeg. Niets hielp: groene zeep over sto, veel kuilgras (ze krijgt echt ontzettend veel hooi) etc. Nu voer ik een emmer luzerner bij zodat ze een wat voller gevoel heeft. Sinds kort krijgt Ody het goede stro uit een andere box dat daar dus al een nacht ligt (dus geen vies stro), gemengd met iets nieuw stro. Ze eet nu bijna geen stro meer.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 10:54

Een jollybal (60,00) is een soort skippybal waar lucht in zit en is een speeltje.

De bal met voer er in is een Equiball deze kost 185,00.

Wij hebben hem tegen de verveling van ons andere paard deze staat op hennep ivm hoesten. Op deze bodem doet de bal het goed en het paard heeft er veel schik in. Tijdens de voerbeurten krijgt hij maar een klein beetje voer en de rest mag hij uit de bal vissen.

Echter.. omdat Never op stro staat vind ik de bal minder geschikt omdat het voer niet op het stro blijft liggen maar naar de bodem zakt. Never zoekt het dan niet op. Gevolg dat het weer muizen enz. aantrekt. Wanneer ik hem op hennep zou zetten zou ik deze bal zeker voor hem aanschaffen.

Het is inderdaad wel zo dat ze de bal regelmatig tegen de wand duwen, wanneer je dan houten wanden hebt is het een behoorlijke herrie. Falco staat nu in een box met stenen wanden en dan is de herrie redelijk uit te houden. Verder hoor je natuurlijk de biksjes in de ton rollen.

Andere speeltjes kijkt hij absoluut niet naar. Dus dat is geen oplossing. Op dit moment gaat het vrij goed hij is niet meer koliekerig we geven hem wel lijnzaadolie bij. Mocht hij toch weer koliek krijgen dat gaat hij inderdaad van het stro af. Verder proberen we hem zoveel mogelijk aandacht te geven.

iedereen bedankt voor alle tips

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 14:59

Ik hoop voor je dat het nu goed gaat,succes ermee.