de eerste keer mok...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

de eerste keer mok...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 08:34

Ik ben bang dat mijn paard voor het eerst mok heeft. Ik heb al gezocht in oude topics wat ik hieraan moet doen. Maar eigenlijk is me niet duidelijk geworden hoe een paard aan mok komt. Wat is mok precies en wat is het gevolg als je het niet behandeld?

Ik las in de oude topics dat je bij de welkoop een goed mokzalf kunt kopen dus dat ga ik zo maar doen. Verder begreep ik dat je de plek het beste in kunt smeren met vaseline als je paard naar buiten gaat zodat water geen kans krijgt.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:03

ik zat net een verhaal te schrijven maar dat was over straalrot lekker suf maar met mok moet je je stal goed schoonhouden uitkijken met een
natte ondergrond zoals weide etc etc de sokken goed droog houden en speciaal spul bij de dierenarts vragen maar vooral alles droog houden en
veel stappen!!!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 17:37

Mok is:
Een aandoening van de huid in de kootholte, meestal aan de achterbenen, die te vergelijken is met winterhanden. De oorzaak is oa vervuiling of langdurig staan in een natte weide (uit: paardrijden met het ruiterhebwijs)
Als je het niet behandeld, wordt het steeds erger en kan het gaan ontsteken. Je paard kan dan dikke benen krijgen en kreupel gaan lopen.
Behandelen: Goed droog houden, eventueel plekken insmeren met vaseline, de haren goed kort houden, zodat er geen modder in kan gaan zitten (minder modder iig). De reeds 'aangetaste' plekken kun je ontsmetten met blauwtinctuur oid. En de dierenarts bellen als je twijfelt kan ook nooit kwaad. Al moet ik zeggen dat ik meer succes heb gehad met bovenstaand methode, dan met het spul dat ik van de da heb gekregen. Maar goed, dan kan persoonlijk zijn.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 19:02

Bedankt daar heb ik wat aan!
Ik heb een bezoekje aan de welkoop gebracht en betadineshampoo, mokzalf en vaseline gekocht. Net de plek goed met shampoo schoongemaakt en daarna dik in de zalf gezet. Er staat niet echt een duidelijk uitleg op het potje maar volgens mij moet ik dus elke dag de plek in de zalf zetten. zo min mogelijk water en als hij naar buiten gaat doe ik er vaseline op. Nou maar hopen dat het werkt.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:34

hmmm voor behandeling kun je ook goed soxje d'r topic over bach en mok lezen. koop beter goed spul dan die flauwe potjes van de welkoop enzo, is mijn ervaring.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 08:44

Ik lees natuurlijk de andere topics ook. Waar het mij in dit topic meer om gaat is wat het gevolg van mok is. Hoe je er aan komt etc.
Ik ben al begonnen met de behandeling.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 08:53

Mok hoeft niet alleen door nattigheid te komen, maar kan ook ontstaan onder invloed van droogte en zonlicht. Voornamelijk witte voeten kunnen daar last van hebben (zonnebrand). Als de huid geïrriteerd raakt door wat voor reden dan ook (dat kan dus zowel vocht als droogte/zonlicht zijn), dan heeft mok een goede voedingsbodem om zich op te ontwikkelen.

Succes met de behandeling, onze Ameretto is gelukkig dit jaar tot nu toe gespaard gebleven (even afkloppen)!