*Injectie tegen zomerexzeem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 11:45

Ik hoorde laatst van onze buren dat er nu een soort injectie bestaat die je op een bepaald tijdstip moet geven zodat je pony een verminderde allergische reactie geeft op muggebeten. En daardoor geen of minder jeuk meer heeft en zijn vacht heel laat.

Heeft iemand daar ervaring mee? Hoeveel kost het en wanneer moet het gegeven worden? Een van onze pony's heeft er tamelijk veel last van; hij schuurt wel niet tot bloedens toe, maar zijn manen en staart worden steeds dunner omdat het de hele tijd jeuk heeft.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: xyzutu2 op 2001-10-07 11:46 ]</font>

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 12:00

ik heb er zelf geen ervaring mee
omdat ik verhalen heb gehoord over dat je paard dan extra gevoellig kan worden voor hoef bevangen

mijn merrie heeft ook exceem maar ik stop dit door middel van een boettdeken.

dis vind ik zelf een erg goed en paard vriendelijk middel.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 13:49

Volgens mij bedoel je de cortico-steroïden-injectie. Ik was zelf van plan om deze aan Mickey te laten geven, maar heb er van af gezien omdat ik door de Bokkers Party!! er op gewezen werd dat ze hierdoor hoefbevangen kunnen raken.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 17:19

Inderdaad. En het komt regelmatig voor. Ik ken vijf paarden die ze hebben moeten laten inslapen na het geven van die spuit.

Ik heb hem eenmaal gegeven aan Julius. (toen wist ik het nog niet) hij werkt wel. maar de bijwerkingen vind ik toch wel iets te ver gaan.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 18:32

Er is ook iets nieuws en dat heet insol dat is ook een injectie en komt uit duitsland. Misschien kan je dierenarts hier verder mee helpen. Volgens mij zijn dat geen cortico's. Ik hoor er goede berichten over.
Misschien is er wel iemand bij bokt die er iets meer van weet.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 18:34

honey heeft deze injectie 2 jaar terug ook gehad, en heeft totaal nergens last van gehad

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 20:16

carina heeft hem van de zomer ook een keertje gehad en idd nergens last van gehad Lachen

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 21:21

gelukkig gaat het merendeel van de keren goed. Maar het zal maar gebeuren dat het bij jou paardje verkeerd afloopt.

Ik zou het risico niet durven nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 22:44

Volgens mij hadden mijn buren het over insol. Dat van die cortico-steroiden vind ik ook wat twijfelachtig klinken, maar als het werkt??? Een Boett-deken is inderdaad ook een goed middel, maar niet als je twee pony's hebt die ddan meteen gaan proberen hoe ze de ander eruit kunnen krijgen. Dat heb je met een injectie toch minder... Haha!

Heeft iemand al ervaring met dat insol?

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 16:20

Ik heb je ge-Pee-Beet *LOL*

Karen

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:49

De enige werkzame injectie is/zijn inderdaad corticosteroiden. Die bestaan in allerlei soorten en maten. Het gevaar voor bevangenheid wordt vaak overdreven.
Het is natuurlijk altijd beter de oorzaak van de overgevoeligheid weg te nemen (eerder genoemde dekens) maar soms kun je door een injectie vroeg in het seizoen een hoop ellende de rest van de zomer voorkomen.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 23:05

Vandaag op de ponyclub gehoord een Z-pony was te koop, alles goed bij de keuring ,geeft de dieren arts toch een negatief koopadvies......reden zomereczeem!
De koop is niet doorgegaan.

Zielig voor alle betrokkenen,pony ook want hij wordt toch een beetje gediscrimineerd,kan hij toch niks aan doen ?