ringworm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alegna
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: gendringen

ringworm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 12:18

Dit weekend heb ik ontdekt dat mijn pony ringworm heeft. Gelukkig was ik er op tijd bij en heb haar direct met ivermerol gewassen dit moet nog een aantal keer herhaald worden.
Ze staat nu apart en mag van de eigenaar van de andere paarden die er ook staan niet de stal uit.
Wie heeft er andere middelen gebruikt, wat kan ik nog meer doen om het zo snel mogelijk te laten stoppen?
En dan de belangrijkste vraag hoelang duurt het voordat het besmettings gevaar voor andere dieren is geweken?

Groetjes angela

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 13:02

Imaverol is voor zover ik weet het bekendste middel tegen ringworm dat goed werkt. Hoe lang het duurt voordat het over is, verschilt van paard tot paard. Denk er in ieder geval om alles, maar dan ook alles te ontsmetten. Shabrakken etc. kun je ontsmetten met Halamid. Daarna wel goed uitspoelen en even nawassen.

Omdat het soms wel enkele weken kan duren voordat je paard 100% schimmelvrij is lijkt het me niet echt handig om je paard al die tijd in de stal te laten staan. Dit is ook helemaal nergens voor nodig, want schimmel springt niet over van paard naar paard. Rijden is dus echt geen probleem. Laten rollen op een plaats waar ook andere paarden komen zou ik zeker wel voorkomen totdat alles weg is. Ook al het lichamelijk contact met alle andere paarden en hun eigenaren voorkomen is heel verstandig.

Het besmettingsgevaar is weg op het moment dat je paard zelf schimmelvrij is verklaard en je zeker weet dat je alles goed hebt ontsmet. Je dierenarts kan controleren of het echt weg is. Ik denk dat het ongeveer tussen de twee weken en enkele weken vanaf nu duurt.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 12:04

Je heb er ook een enting voor maar die is vrij prijsig, je kan bij de paarde drogist ook wat bestellen dat reinigt je stal enz, dat is goed voor her besmetting tegen te gaan... succes

rigoletto
Berichten: 104
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: randstad zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 15:53

Bij ons op stal hebben twee paarden ringworm. De ene was er met twee of drie weken vanaf, maar had wel zijn weidemaatje aangestoken. Die heeft het nu ook al een aantal weken, maar is nu herstellende. Het vreemde is dat geen enkel ander paard het heeft op stal, ondanks neuscontact en paard-mens-ander paard aanraken. Ik was bang dat de mijne het zou krijgen, maar dat viel dus reuze mee (en dan heb ik nog een schimmel ook). Pas wel op, je kunt het zelf ook krijgen! Dus zelf ook goed je handen wassen na contact met je pony.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 08:58

Vorig jaar hebben wij een paard gehad waarbij het niet meer wegging met Imaverol. Onze veearts heeft toen aangeraden om Bedatine te verdunnen met water en het paard daarmee te wassen. Uiteindelijk is het daarvan weggegaan. Heeft een paar maanden geduurd. Het tuig en de borstels heb ik wel met Imaverol schoongemaakt.

Besmettingsgevaar is geweken als de plekjes weg beginnen te trekken. Het is onzin om je paard al die tijd binnen te houden, en het is ook helemaal niet goed voor je paard. Als de mogelijkheid er is, zet hem dan niet bij andere paarden in de wei, totdat je ziet dat de plekjes minder worden. Bij onderling contact is het idd besmettelijk, zoals Corinne al zei. Volgens onze veearts is het zelf naar mensen toe besmettelijk en moet je na contact met je paard heel goed je handen wassen.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:48

Imaverol is inderdaad 1 van de best werkende middeltjes..
Ik hoorde dat ringworm tot wel een jaar actief kan blijven, dus wanneer het behandelt is en het zich niet meer uit op je paard, maar het nog wel aanwezig is en evt. andere paarden kan besmetten...