OC/OCD voornamelijk bij warmbloeden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-01 10:23

Ik lees op medisch e.d. weleens wat over OC/OCD nu heb ik het idee dat dit voornameljik bij warmbloeden (KWPN, BWP etc) voorkomt.
Is dit toeval of zijn die er gewoon gevoeliger voor?
Ik heb nog nooit (ze zullen er trouwens best wel zijn, maar heb het nog niet gehoord) van pony's of koudbloeden met OC/OCD

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 11:11

Hafinger van een vriendin is onlangs geopereerd aan ocd aan beide achterbenen. Zat in meerdere gewrichten. Een andere haflinger (familie) had het ook, bleek toen ze contact met fokker had...

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 11:13

Zal best komen door het doorfokken, in de warmbloedfokkerij komt vaak lijnenkruising voor en dat soort dingen. Niet bevorderlijk voor de kwaliteit. Zie je bij honden ook, neem de Duitse herder.......vroeger mankeerde die nooit wat, nu zijn er duizenden honden met HD en hangoren. Allemaal het gevolg van doorfokken. Het is niet voor niets dat het KWPN zo streng selecteerd op botproblemen zoals hoefkatrol en OC(D). Ook willen ze volbloed toevoegen voor de hardheid.
Ik heb nog nooit OCD gezien bij Shetlanders enzo?

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 12:28

OCD komt bij dravers nog wel voor, maar er wordt wel veel tegen gedaan. Elke dekhengst die gekeurd wordt, wordt ookk onderzocht op OCD. Hebben ze het, dan worden ze vaak niet goedgekeurd en anders wordt het vermeld bij het DA rapport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 14:39

Je kunt je ook afvragen wanneer zoiets ontdekt wordt. Er zijn heel erg veel warmbloeden die in de sport lopen etc.als het dan voorkomt dan merk je dat ook. je moet het denk ik ook relatief zien.