Proesten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Proesten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 11:43

Ik heb al even in de help functie gekeken maar ik word er niet echt wijzer van.
Mijn paard proest de laatste paar dagen, geen hoesten. Dat heeft ie vorige week een dag of drie gedaan. Ook maar heel weinig hoor, ik heb hem op 1 dag maar 1 keer gehoord en dan een klein hoestje.
Dat is nu over maar hij proest nu wel redelijk veel. Ook als hij gewoon in de wei loopt. Op stal doet hij het niet, hij doet het echt als hij buiten komt en gaat bewegen. Tijdens het rijden proest hij in het begin ook een keertje of twee.
Kan dit kwaad en zou ik de veearts moeten laten komen of stelt dit niks voor?
Graag jullie ideeen. Als een paard langer dan een week dagelijks loopt te hoesten dan heb ik de veearts wel meteen op de stoep maar dit is zo onopvallend dat ik eigenlijk niet weet of het wel de moeite is om hier een veearts voor te laten komen. Ik kan hem natuurlijk ook altijd even bellen.
Maar graag jullie advies dus!!!

Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 14:12

bedoel je niet briezen???:? zo klinkt het wel maar biezen is niet errug dat betekend juist dat hij ontspannen is. maarja ik weet niet echt wat ik me erbij moet voorstellen Verward

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 14:25

Nee, ik bedoel echt proesten vanuit zijn neus. Lijkt wel op briesen inderdaad maar dit is veel intensiever. Bij briesen blazen ze echt af en ontspannen ze maar dat bedoel ik niet. Misschien meer te vergelijken met niesen dan?

Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 15:09

verkoudheidje??:?

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 15:18

Maar kan een verkoudheidje als deze kwaad en is het zaak om de veearts te bellen?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 19:46

Ik vind niet dat je met zoiets op "ons" advies af moet gaan. Zoals je het beschrijft klinkt het vrij onschuldig, maar vanaf de computer kunnen we niet in jouw paard kijken. Als je het niet vertrouwd -> DA bellen. Als het niet met een paar dagen beter gaat -> DA bellen. (Tenminste... dit vind ik er van...) Als wij konden zeggen of je de DA moet bellen, waren we allemaal rijk geweest! Knipoog
Ik snap jou vraag wel hoor, maar met zoiets kunnen wij echt geen advies geven! Succes en ik hoop dat hij snel weer beter is!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 20:56

Ik bedoel ook niet in de zin van; als jullie zeggen dat ik de DA moet bellen dat ik dat advies blindelings opvolg. Natuurlijk niet. Ik vraag me gewoon af wat men in dezelfde situatie doet. Natuurlijk is het geen mega levensbedreigend probleem.
Maar ik snap wat je bedoeld Mikey. En inderdaad als ik het niet vertouw moet ik gewoon de DA bellen, helemaal waar.
Ik wacht nog even een paar dagen af want ik heb hem vandaag weer helemaal niet horen proesten, dus het zal inderdaad allemaal wel wat meevallen. Maar ik ben nou eenmaal snel in staat van opperste paraatheid als ze iets hebben, hoe klein en onschuldig dat ook is. Laten we zeggen dat ik door schade en schande wijs ben geworden.
Maar iig bedankt voor je reactie!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 12:01

Ik ben blij dat het toch wat beter gaat!!! En beter 100 keer te vaak de DA bellen dan 1 keer te weinig! Succes!!!

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 16:14

het kan een allergische reactie op iets zijn. Mijn paard heeft dit ook tijdens het voorjaar,na enkele weken wordt het minder waarna het verdwijnt om het volgende voorjaar weer te komen. De dierenarts heeft er al eens naar gekeken en adviseerde om hem zo min mogelijk in het stof te laten, dus nat hooi en na het opstrooien niet gelijk de stal in. ik kon hem verder laten onderzoeken, maar dat wordt een duur grapje en vaak komen ze er dan nog niet achter waar hij precies niet tegen kan.hij heeft er niet echt heel last van en na een week of drie wordt het minder en na een maand of anderhalf is het weg.