hoefijzers eronder uit laten of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

hoefijzers eronder uit laten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 17:20

hoi allemaal!

omdat de ijzers van fabiola er steeds maar afvallen en het me handen vol geld kost daardoor wil ik ze liever eronder uit laten. Maar is dit wel een goed idee. Ik rij voornamelijk op gras of in de bak. Soms kleine stukjes op de weg en dat voelt ze wel want ze gaat er voorzichtig van lopen. Kan ze daar aan wennen ( ze heeft grootste gedeelte van der leven op ijzers gelopen) of is het toch beter om die ijzers eronder te doen?
gr Nina

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 17:40

In regel is het beter voor een paard om zonder ijzers te lopen dan met ijzers, gezonder. Ze hebben een aanpassingsperiode nodig om te wennen aan de normale hoef, en vaak moet de hoef wat aansterken. MAAR ... elk paard is een individu en sommigen kunnen niet zomaar van hun ijzers af. Ik zou dit 's bespreken met m'n hoefsmid

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 17:41

ik zou het een paar weken proberen zonder ijzers hoor, in het begin loopt ze dan wat voorziichtig, maar daar went ze wel aan. OP gras en in de bak kan het helemaal geen kwaad zonder ijzer, maar als je op wedstrijd moet moet je niet vergeten dat je dan dus geen kalkoenen meer in kan draaien, datr kan nogal vervelend zijn met nat weer

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:05

Goed overleg met je hoefsmid doet wonderen!!!!!!!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 00:18

hoi,

Idd waarom??? 'vallen' de ijzers eraf, gebeurt niet zomaar lijkt mij, het kan ook zijn dat ie z'n ijzers zelf 'aftrapt' in dit geval kan het helpen om hem met 2 lipjes te laten beslaan (net zoals de ijzers achter) of springschoenen om te doen.

Als je de ijzers met het rijden of op wedstrijd echt nodig hebt, kun je overwegen om hoefschoen aan te schaffen www.horsebalance.nl.
deze kun je op maat van je paard laten maken en zijn ivm om de 8 wk. beslaan niet schrikbarend duur en superhandig (misschien ook in jouw geval).

En ik neem aan dat dit allemaal in overleg met je hoefsmid gebeurt en dat je niet zelf gaat uitproberen.

veel suc6 gr. cissie

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:11

je hebt toch ook hoefsmeden die zonder ijzers te werk gaan? Hoe noemt die methode ook al weer... Ik dacht dat het de strasser hoofcare methode was? Verward Ze worden zo gekapt dat ze geen ijzers meer nodig hebben, bij ons op stal zijn er zo een paar paarden gekapt met succes, in het begin manken ze wel (zeker als ze al wat langer ijzers gewoon zijn), maar daarna zijn ze het gewoon In het begin moet hij natuurlijk rapper terug komen, omdat de hoeven rapper brokkelen, maar eenmaal ze het gewend zijn zal het je goedkoper uitkomen

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 14:36

ze heeft vrij slechte hoeven, 2 lipjes heb ik al geprobeerd en dat was ook geen succes. Ik rij geen wedstrijden meer dus dat is geen probleem. Ik zal eens aan mijn hoefsmid vragen wat hij er van vind!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 16:17

Hi die van mij heeft alleen in de zomer ijzers, ze gaan er vandaag
af en in maart/april gaan ze er weer onder!
mijn paard heeft geen slechte hoeven gelukkig en heeft 2 jaar zonder gedaan dus ik denk dat het wel los loopt.

als ik jou was zou ik het gewoon aan de smid zelf vragen wat het beste is
bij ons moeten sommige alleen voorijzers hebben of net andersom!

succes ermee

MissPPP

Berichten: 261
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 08:50

Heb je altijd al dezelfde hoefsmid? En altijd al dezelfde maat ijzers geprobeerd? Ik heb hetzelfde probleem gehad, mijn paard trapte al zijn ijzers af, en ik werd er dus inderdaad ook helemaal zat van..... Iemand kwam toen op het slimme idee om eens een keer een andere hoefsmid te proberen, dat heb ik gedaan, enn tadaa nooit meer een ijzer kwijt! Een hoefsmid zet meestal ook je paard zo op ijzers dat het ijzer niet precies past maar iets ruim is zodat de hoef nog wat kan groeien, die ruimte was voor mijn paard dus al te veel, hij staat nu op een maat kleinere ijzers en een andere hoefsmid, nu heb ik nooit probelemen meer! Haha!

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 10:42

nou kheb al verschillende hoefsmeden gehad en het maakt dus niet uit want telkens gaan ze er weer af. Kheb al veel geprobeerd. En ik word er echt gek van! Maja ik zal toch eens overleggen met de hoefsmid die ik altijd heb of ze er gewoon af kunnen blijven, want dat lijkt me het makkelijkst nu.

Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 14:05

ik zou het ff proberen zonder ijzers en als ze er heel gevoelig op word of de hoeven slijten te veel zet je ze er gewoon weer op.
Je kan ook springschoenen omdoen dan trapt ze haar ijzers er ook niet meer af. als het haar voor ijzers zijn dan,t paard van me ma doet dat ook springschoenen helpen bij hem goed duss waarschijnlijk ook wel bi jou
paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 13:39

Taruta schreef:
Je kan ook springschoenen omdoen dan trapt ze haar ijzers er ook niet meer af.


Dit scheelt inderdaad wel een heleboel, hoewel sprinschoenen ook weer geen garantie zijn voor dat je paard zijn ijzer niet meer aftrapt... De kans wordt in ieder geval een stuk kleiner en alleen daarom al zeker de moeite van het proberen waard .

Misschien helpt het als je smid dunnere nagels gebruikt?

Verder is hoofhardener van Keratex heel goed spul. Hier wordt de hoef harder en sterker van. Werkt binnen 1-2 weken. Je smeert de onderste helft van de hoef in en laat ook een beetje in de nagelgaten lopen. Jordens Hippo verkoop het en kan je hier zeker meer over vertellen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 10:57

Als ze zonder ijzers kan lopen, veel paarden lopen kreupel als ze ijzers gewend zijn en die dan niet meer onder hebben. 't is veel beter voor de hoeven en uiteindelijk ook voor de benen. Als 't kan dus, geen ijzers.