te laat met enten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vlinder
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Noord Holland

te laat met enten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 10:51

Mijn merrie werd altijd om het half jaar geënt, nu is dat door redenen dit jaar een keer niet gebeurd en is zij voor het laatst vorig jaar september geënt. Nu ben ik dus 2 weken te laat, kan dit kwaad? Hoe zit dat met wedstrijden, heb ik daar nu een probleem mee? Ze is wel in februari tegen Rhino geënt.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 10:52

Zie het topic wat net is geopend in Wedstrijden.
Heet inenten of basisinentingen.
Daar staat bij hoe het zit voor de wedstrijden.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 12:54

in prinipr kan dit geen kwaad, maar officieel gezien hoor je je paard nou te enten en dan na 4 weken weer, anders kan je commentaar krijgen op je wedstrijden.

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 13:07

Voor wedstrijden heb je nu inderdaad een probleem. Bij controle behoor je direct gediskwalificeerd te worden. De oplossing is om haar een nieuwe basisenting te geven. De eerste enting heeft ze nu gehad en dan min. 21 en max. 92 dagen daarna de herhalingsenting.

Daarnaast is het aan te raden voor paarden die een hoog infectierisico hebben (bv. wedstrijden, drukke stallen) om ze ieder half jaar te laten enten, aangezien de weerstand van de enting met de tijd afneemt en deze al ruim binnen het verplichte jaar tot een minimum is gedaald.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:22

Arabendu schreef:
Voor wedstrijden heb je nu inderdaad een probleem. Bij controle behoor je direct gediskwalificeerd te worden.

Wat een dom gepraat!
Sorry hoor, maar ze zegt duidelijk dat ze het normaal om het half jaar doet. Voor wedstrijden moet je het ieder jaar doen. Dus ze is nog ruim op tijd!

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:42

Kleintje schreef:
Wat een dom gepraat!
Sorry hoor, maar ze zegt duidelijk dat ze het normaal om het half jaar doet. Voor wedstrijden moet je het ieder jaar doen. Dus ze is nog ruim op tijd!

Als je het eerste bericht goed leest dan zie je dat ze normaal gesproken ieder half jaar ent, maar dat nu de laatste keer vorig jaar september is geweest en ze nu al 2 weken over het entingsjaar heen is.

Dus kleintje wees maar groot en geef je ongelijk toe

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 19:54

Ah, je hebt gelijk. Ik dacht dat ze nu te laat was.

Vlinder, ik weet niet hoe je contact is met je dierenarts, eventueel kan je hem vragen om te anti dateren. Dat gebeurt vaker dan goed is volgens mij. Dan hoef je de basisentingen niet opnieuw te doen.

En anders dus inderdaad de basisentingen opnieuw laten zetten.