verslagen droes??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

verslagen droes??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 20:37

Ik heb even een paar vraagjes over verslagen droes, aangezien Sharif hiervan verdacht wordt.

- heb je altijd kenmerken van droes? (dus opgezwollen lymfeklieren enzo)

- hoe snel gaat het bergafwaarts als je pony het heeft

- wat zijn de kenmerken van verslagen droes

Dit aangezien we al zolang met hem kwakkelen en hij, bij mijn weten, geen droes heeft gehad. Voor mijn gevoel kan hij dat bijna niet hebben. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 22:01

**schop** ik weet het niet maar schop m wel eventjes omhoog.omdat dit een topic is waar ik ook wel een goed antwoord in wil zien ..

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 22:10

ik kan je alleen maar vertellen wat verslagen droes is bij mij weten zit het dan in alle klieren van het paard zijn lichaam en kan er dus niets meer aan gedaan worden je kan het ook anders stellen verslagen droes,heb het pas nog op stal mee gemaakt.
een twenter had droes bij ons, was uitgebroken bij haar oorspeeksel klieren en de klier onder der hals ,maar het zat al in zo'n ver gevorderd stadium dat het door haar hele lichaam zat ze is er ook aan overleden.
Sorry dat ik geen vrolijker verhaal voor je heb.
Succes
Gr.Danie

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 22:10

Verslagen droes is als de droes naar binnen slaat ipv naar buiten uitbreekt.
Dit is de slechtste soort droes die je kunt hebben. Het gaat vaak gepaard met heel hoge koorts en je paard is er heel ziek van. De overlevingskans is helaas niet groot.
Soms zakt de ontsteking naar de borst en breekt daar uit of nog verder naar beneden de benen in en barst dan open.

Je hoeft van droes niet altijd de kenmerken te zien, maar wel heeft het paard verminderderde eetlust (pijn van slikken) en koorts.
Als het niet naat buiten openbarst dan kan een paard stikken doordat zijn luchtpijp opgezwollen is.

Zeker iets om goed in de gaten te houden.

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 22:37

Sugarmiss schreef:
Verslagen droes is als de droes naar binnen slaat ipv naar buiten uitbreekt.
Dit is de slechtste soort droes die je kunt hebben. Het gaat vaak gepaard met heel hoge koorts en je paard is er heel ziek van. De overlevingskans is helaas niet groot.
Soms zakt de ontsteking naar de borst en breekt daar uit of nog verder naar beneden de benen in en barst dan open.

Je hoeft van droes niet altijd de kenmerken te zien, maar wel heeft het paard verminderderde eetlust (pijn van slikken) en koorts.
Als het niet naat buiten openbarst dan kan een paard stikken doordat zijn luchtpijp opgezwollen is.

Zeker iets om goed in de gaten te houden.

Dan ist toch hetzelfde als wat ik ook zeg???
bij haar barste het wel uit maar niet voldoende,en als het in de rest van de klieren zit en daar nier uitbarst ist toch verslagen droes??!!!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 23:04

Sharif heeft nooit verschijnselen van droes gehad, geen dikke klieren, geen verminderde eetlust helemaal niks.
We tobben al 4 maanden met hem, eerst heeft hij een hele tijd op de TMPS gestaan en daarna op de Excenel. Maar droes verschijnselen heeft hij never nooit gehad en extreem hoge koorts ook niet.
Ja 1x heeft hij keelontsteking gehad en toen meette de DA 39.9 maar dat was toen absoluut geen droes.
Is het risico dan groot dat hij het wel heeft???

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 23:08

weetje het veulen had ook niets ja verkouden maar meer ook niet later dus wel geen koorts maar wel opgezette klieren.
Ik weet niet wat ik bij die van jou moet denken,het lijkt mij echt heel sterk,maar hou hem goed in de gaten!!!
Groetjes en waarschijnlijk niet echt een antw.waar je wat aan heb,maar ik heb niets positievers.
Succes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 23:13

Volgens mij kan de DA aan hand van bloed en antilichamen zien of een paard droes heeft gehad of niet.
Ik zou bloed laten prikken en daarop laten controleren. Als er antilichamen zijn, dan heeft hij Droes gehad, en kan het idd naar binnen zijn geslagen. En niet ieder paard heeft duidelijke verschijnselen van Droes.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 23:21

Bron: http://www.meldpuntdroes.nl

Droes; het ziektebeeld

Droes is een ziekte die veroorzaakt wordt door de streptococ-bacterie. Na besmetting met deze bacterie kan het 2 tot 10 dagen duren (incubatietijd) voordat de eerste verschijnselen zich openbaren. Het begint met een koortsaanval, vaak in combinatie met een vrij heftige keelontsteking. Daarna zullen de keellymfeklieren gaan veretteren en opzetten. Hierbij scheidt het paard via de neus een geelachtig snot af.

Aan de buitenkant resulteert dit in de regel in bulten in de hals en / of op het hoofd. In het verdere verloop van de ziekte zullen de opgezette klieren doorbreken, waarna er vrij snel herstel op zal treden.

Gevaar hierbij is wel dat de etter in bijvoorbeeld de luchtwegen terecht kan komen door het naar binnen toe openen van de klieren. Infecties aan longen en andere inwendige organen kunnen dan plaatsvinden die meestal de dood tot gevolg hebben.

Verder spreken we van verslagen droes als lymfeklieren op een andere plek in het lichaam besmet raken, deze klieren hebben vaak niet de mogelijkheid tot opbreken aan de huid. Hierdoor kan de infectie door blijven groeien en de bacterie kan op die wijze in de bloedbaan terechtkomen, ook dit vaak met dodelijke gevolgen.

Nog een andere site:
* http://www.horses.nl/huibers/nieuws/nieuws_bericht.ws?nieuws_id=45&taal_id=1
* http://users.skynet.be/paardennieuws/droes.htm

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 09:42

Tsja hij heeft dus wel keelontsteking gehad, reageerde wel goed op de antibiotica..
Bloed is al geprikt en is opgestuurd dus daar is nu het wachten op, donderdag worden er foto's gemaakt van de longen en indien mogelijk van de buik.
Katinka heeft wel bij hem gestaan, die had dan ook allang droes moeten hebben volgens mij.