KRAMPEN TREKKEN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karon

Berichten: 121
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Eindhoven

KRAMPEN TREKKEN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 11:03

Wie kan mij meer vertellen over krampen treken? Gaat het ooit over? waarom doen ze het? Doet het pijn?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 11:12

krampentrekken is een vorm van een ataxi. Het is een soort kortsluiting in de zenuwbaan en het uit zich in het sprongewricht: het paard buigt er extreem, en plaatst het achterbeen wat minder ver naar voren onder de massa. Het wordt ook wel eens hanetred genoemd, hoewel het een niet het ander hoeft te zijn. De meningen zijn er over verdeeld; sommige paarden komen niet ver in de sport, andere weer wel. Het is niet zo dat je een paard er echt op kunt afkeuren. Het paard doet het niet uit pijn, hij heeft er helemaal geen pijn. Hij doet zo omdat hij niet anders kan.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 11:40

mijn paard heeft dus krampen in der rechter achterbeen...merk het alleen met hoeven uitkrabben en bij de smid... been gaat dan te hoog.. en verkrampt dan.... als ze het rustig laat zakken tot 10 - 15 cm boven de grond gaat het gewoon goed...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:00

Ik heb info voor je opgezocht en dit gevonden:

Paarden met de aandoening hanentred of kramperigheid roepen veel vragen op.
Wat is het eigelijk.
Een paard met een hanentred is in de regel een opvallende verschijning. Vaak zie je bij hanentred dat het paard een achterbeen hoger op tilt dan het andere. Afhankelijk in de mate dat hij de aandoening heeft, zal hij dat iedere pas of om de paar Passen doen. Maar het komt ook voor aan bijde achterbenen, dan lijkt het op een paard Dat een erg actief achterbeen heeft. (laat je daar door niet mislijden) Erg veel is er over hanentred niet bekend, de oorzaak zit meestal in het zenuwstelsel, De fijnregeling tussen buigers en strekkers van het achterbeen is duidelijk verstoord. Bij een krampentrekker kan het zenuwstelsel op verschillende plaatsen aangetast zijn. Belangrijke locaties zijn: hersenniveau, ruggenmergniveau, (hals, borstregio) Ruggenmergniveau, (lendenregio)en de overgang van de zenuw naar spier. Het vaakst komt het voor dat in de lendenregio een verstoring plaats vind. Meestal zit bij deze paarden de rug vast in de lendenregio. De hoefsmid merkt het bijna altijd als het paard zijn been aangeeft. Hij geeft het meestal snel en zeer hoog aan. In het begin is er nog goed mee te rijden maar naar verloop van tijd begint er pijn te ontstaan in de rug, (de spierspanning word dan te hoog) en hij wordt erg stijf in de Wervelkolom.Inbuigen bij een wending gaat meestal niet meer. Vaak word er dan gezegd zet hem een tijdje op rust ik heb de ervaring dat het dan Meestal erger word je krijgt het paard dan met een behandeling haast niet meer los. Door het paard direct te behandelen krijg ik vaak de rug goed los, maar niet altijd is de Kramperigheid over maar het paard is dan wel weer goed te rijden. Zijn er mensen die met zulke problemen kampen ben ik gaarne berijd om te helpen
Je kunt altijd even bellen.

Bron: Gee Huibers. http://www.horses.nl/huibers/nieuws/nieuws.ws
Kijken in het archief.

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 13:20

hoi
mijn paard heeft ook last van krampen trekken maar alleen als je haar voet heel hoog op pakt . Dit komt doordat ze een aantal jaren geleden een flinke bloeduitstorting heeft gehad. Deze bloeduitstorting hebben ze moeten verwijderen door een sneetje te maken zodat het bloed eruit kon.Nu hebben ze waarschijnlijk bij het snijden een spier of zenuw geraakt waardoor ze krampen krijgt.Mijn paard heeft bij het rijden geen last hiervan(ze loopt m2 dressuur) en hoeft ook niet extra los gewerkt te worden . paarden hebben hier geen pijn aan

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 16:00

Mijn paard doet het ook. Ze doet het als ze dingen eng vind, en idd met hoeven optillen, hoefsmid. Lopen doet ze prima. Ik moet zeggen dat het wel minder wordt. Ze krijgt seleen, dit helpt om het te verminderen. Op aanraden van de veearts.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 20:52


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 02:42

Vaak komt dit door een probleem in de rug en dat is in veel gevallen een gevolg van een niet passend zadel. Misschien moet je eens laten kijken door een deskundig zadelmaker. Onze zadelmaker komt door heel Nederland. Hier heb je zijn telefoonnummer dan kan je hem eens vrijblijvend bellen 0522-257970 A. van Triest in Meppel.
Bij deze paarden is het belangrijk dat je ze goed recht traint zowel met het rijden als met longeren. Ontspanning is erg belangrijk dus het gebruik van hulpteugels zou ik ten strengste afraden. Op dit moment heeft het niet zoveel zin om dit te gaan trainen omdat je niet de oorzaak kent.
Die zadelmaker is zeker de moeite waard omdat hij erg veel ervaring heeft, doordat het zadelmaken al generaties lang in de familie zit.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 10:29

Het gevolg van een niet passend zadel begrijp ik niet helemaal. Onder het zadel hebben ze er vaak geen last van, alleen bij het hoeven uitkrabben en beslaan. Mijn paard had het al toen ze 3 was en er had nooit een zadel opgelegen.

karon

Berichten: 121
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 11:33

Mijn Rambo is pas 2 jaar en heeft nog nooit een zadel op gehad. Hij loopt de hele dag in de wei met een mini-shet. Dus trainen en longeren kan nog niet.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 13:26

Vaak kan het zadel indirect de oorzaak of aanleiding zijn. Natuurlijk kan ook een val of een klap van een ander paard de oorzaak zijn. Of natuurlijk een afwijkeing van binnenuit. Maar veel problemen zijn een afgeleide van een niet passend zadel. Helaas wordt dat nog te vaak vergeten of onderschat. Dat is echt een vak op zich.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:13

Aqua8horse, dat is de grootste onzin die ik gehoord heb! Mijn vorige paard was ook een krampentrekker, en ik heb me er behoorlijk in verdiept in deze aandoening. (met Dierenartsen, ostheopaten, fysiotherapeuten) Het is grote onzin dat het aan het zadel ligt, waarom deed mijn paard dit dan ook in de wei, op stal enz? En mijn paard heeft het gekregen door een ongeluk, waarschijnlijk is toen een wervel verschoven. (gevallen van de laadklep van de vrachtwagen)

karon

Berichten: 121
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 22:35

Hoe is het met dat paard afgelopen?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 00:23

mijn paard is ene kramptrekker

hij is 100% goedgekeurd(anders had ik hem niet gekocht) en ook degene die hem van de verzekering kwamen keuren deden er niet moeilijk over

hij doet t alleen als ie lang op stal heeft gestaan, en als je zn voetjes afspuit

de fysio vertelde dat ze zelfs GP paarden kende die veel erger kramptrekken dan mijn paard.

2 DA's vertelde mij dat het niets met ataxie te maken had Verward

ook omdat hij zo kan staken, heb ik hem nog maar een keer compleet laten nakijken, conclusie: een 100% gezond en functioneel sportpaard met een lastig karakter Knipoog

kramptrekken was absoluut niets ernstigs.

die van mij doet het trouwens alleen op stal, nooit onder het zadel, heel soms in de wei als t koud is en hij al lang stilstaat, als ie ff wat heeft gelopen doet ie t niet meer.

hij heeft ook een beetje last van stalbenen als ie lang binnen staat, dan doet ie t wel wat erger.


over dat niet passend-zadel, na een val van mn paard en daardoor een rugblessure is de zadelmaker weer langs geweest(dat was dit jaar, paard heb ik al 4 jaar en is al 4 jaar een krampentrekker) en zadel ligt 100% goed.

de hoefsmid is het enige probleem eigenlijk, hij heeft achter geen ijzers maar bekappen gaat soms moeizaam en soms is er nix aan de hand

even longeren voor de smid komt hielp eerst wel, laatste tijd ook niet, maar ja zolang hij onder t zadel maar goed presteert, en dat doet ie Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 00:26

mijne heeft het trouwens aan beide achterbenen, maar absoluut geen hanetred!
zijn achterbenen lijken ook niet extra actief ofzo, ik moet hem echt aan t werk zetten om een actief achterbeen te laten zien Knipoog

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 00:41

Pascha schreef:
Aqua8horse, dat is de grootste onzin die ik gehoord heb! Mijn vorige paard was ook een krampentrekker, en ik heb me er behoorlijk in verdiept in deze aandoening. (met Dierenartsen, ostheopaten, fysiotherapeuten) Het is grote onzin dat het aan het zadel ligt, waarom deed mijn paard dit dan ook in de wei, op stal enz? En mijn paard heeft het gekregen door een ongeluk, waarschijnlijk is toen een wervel verschoven. (gevallen van de laadklep van de vrachtwagen)


Jouw reactie komt wat vreemd over. Voor alle duidelijkheid een paard wat zich is gaan ontrekken onder de druk of de knellingen van het zadel, kan wel degelijk problemen hebben met zijn rug en daardoor problemen met zijn achterbenen hebben! Vaak kan het ook een gevolg zijn van de combinatie met verkeerd rijden. En om aan te geven dat mijn reactie niet dom is: ik heb ook een paard die dat deed. Hij zou naar de slager, HK, ataxie en zelfs omvallen. Nu rijden we weer op dat paard en dat krampen is nu weg!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 00:44

dat krampentrekken, hoe kan dat weggaan dan?

weet niet wat de exacte oorzaak is waarom mn paard dat doet, heeft t altijd al gedaan, wie weet als veulen raar gevallen ofzo? of gewoon aangeboren.

maar krampentrekken duidt op een foutje in de signaal overdracht van de zenuwen, maar zenuwen kunnen toch niet meer herstellen als er iets beschadigd of kapot aan is?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 01:23

Renske20 schreef:
dat krampentrekken, hoe kan dat weggaan dan?

weet niet wat de exacte oorzaak is waarom mn paard dat doet, heeft t altijd al gedaan, wie weet als veulen raar gevallen ofzo? of gewoon aangeboren.

maar krampentrekken duidt op een foutje in de signaal overdracht van de zenuwen, maar zenuwen kunnen toch niet meer herstellen als er iets beschadigd of kapot aan is?


Door het paard anders te trainen. Hij was erg jong en groot en is tevroeg belast en teveel met hulpteugels gereden. Te dwangmatig. Nu hij bij ons is hebben we hem anders getraind en nu loopt hij gewoon met het gewicht op de achterhand, goed in balans dus recht. We hebben de bewegingen weer vanuit het paard laten komen.

Zenuwweefsel kan herstellen maar het duurt wel wat langer. Het ligt natuurlijk ook aan hoe het beschadigd is en hoelang. Denk maar aan Whiplash letsel bij mensen, dat kan ook weer overgaan of verbeteren!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 09:38

Wat ik een beetje mis in jullie reacties is het feit dat kramptrekken ontstaat en in stand wordt gehouden door het niet goed transporteren van anti-oxidanten naar de achterhand. Dit kan gestimuleerd worden voor Vitamine E en Seleen. Opletten met de hoeveelheid as die in het bix verwerkt is.
Mijn paard is diverse malen op de uithof onderzocht en door diverse andere alternatieve geneesheren. Het ontstaat door een traumatische ervaring waardoor er een soort kortsluiting ontstaat, kan in de hersenen en ook in de zenuwenbaan. Paarden hebben er geen last van. Zadel heeft er niets mee te maken, je zal ook zien dat kramptrekken nauwelijks onder het rijden gebeurd. Je kan het door rijden verminderen, en in sommige gevallen zelfs oplossen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 09:49

Aqua8horse schreef:
[
Door het paard anders te trainen. Hij was erg jong en groot en is tevroeg belast en teveel met hulpteugels gereden. Te dwangmatig. Nu hij bij ons is hebben we hem anders getraind en nu loopt hij gewoon met het gewicht op de achterhand, goed in balans dus recht. We hebben de bewegingen weer vanuit het paard laten komen.

Zenuwweefsel kan herstellen maar het duurt wel wat langer. Het ligt natuurlijk ook aan hoe het beschadigd is en hoelang. Denk maar aan Whiplash letsel bij mensen, dat kan ook weer overgaan of verbeteren!
[/quote]

veel paarden zijn niet eens getraind, die hebben het al, nog voordat ze ooit ook maar gelongeerd zijn.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 10:25

Het komt dus door een traumatische ervaring, dat kan dus van alles zijn....(zelfs de eerste kennismaking met hun baasje Knipoog )

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:38

mijn paard krijgt wel vit E + seleen, maar merk qua kramptrekken niet echt verschil, zolang ie lekker in de wei staat is er nix aan de hand, als ie op stal staat krijgt ie wat stalbenen en last van kramp

Ik heb zelf een whiplash gehad, is nu +/- over, maarik heb altijd te horen gekregen dat kapotte zenuwen niet herstellen maar dat het lichaam een soort omweg zoekt, voor de signaaloverdracht, maar dan via een andere route
hertsellen van beschadigde/kapotte zenuwen was niet mogelijk zeiden ze in t ziekenhuis

maar ja ik ga door met longeren&rijden zoals ik de laatste tijd doe op advies van fysio en DA, moet wel zeggen dat tpen met zn rugblessure na de val het kramptrekken erger was, is nu veel minder geworden.
maar hij heeft het altijd gedaan, en toen ik hem kocht was ie bij een zeer bekende amazone(s) op stal getraind(degene die hem reed voor ik hem kocht werkte daar op stal), op een goede manier, want als ik zie wat ze op die stal aan resultaten behalen...... Haha!
en ook toen had ie er een beetje last van

Jeanine

Berichten: 227
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Nederwetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:44

He dees,
klopt het dat die krampentrekkerij ook reageerd op de weersomstandigheden? Want daar lijkt het bij Ges wel op of als ze te lang in de zelfde positie heeft gestaan bv bij de hoefsmid? Ik weet er eigenlijk ook niet zoveel van maar ja een beetje boerenverstand brengt ons een heel eind.
Groetjes aan jullie allen

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:11

Krampentrekken is inderdaad geen ramp.
In belgie is het in ieder geval zeker te opereren bij een arts die wij kennen, je kunt er zelfs op wachten. Zelf nog geen krampentrekker op stal gehad dus geen ervaring mee.Er zijn ook medicijnen voor , maar die zijn niet altijd blijven.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 08:32

Jeanine schreef:
He dees,
klopt het dat die krampentrekkerij ook reageerd op de weersomstandigheden? Want daar lijkt het bij Ges wel op of als ze te lang in de zelfde positie heeft gestaan bv bij de hoefsmid? Ik weet er eigenlijk ook niet zoveel van maar ja een beetje boerenverstand brengt ons een heel eind.
Groetjes aan jullie allen


Jeanine, reageren op weeromstandigheden: nee. Lang in de zelfde positie laten staan is wel bevordelijk voor het trekken van het been. het is stijvigheid dus als je zelf een stijf been hebt en je beweegt hem niet of nauwelijks wordt het ook niet beter.