stalbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 16:44

hoe kun je dikke benen bij een paard weg krijgen hij is heel gevoelig voor stalbenen horen wij na de koop omdat wij hem net hebben en nu heeft die dus dikke benen en hij is 21 jaar ik spuit iedere avond af is dat goed???

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 17:23

Of afspuiten goed is kan ik niet over oordelen, maar belangrijk in ieder geval is dat hij veel loopt, al is het maar in de bak of weide! Het heeft te maken met de doorbloeding die niet helemaal goed is. Belangrijk is ook dat hij lang! ingestapt wordt om blessures te voorkomen, ipv 10 minuten een kwartier en dan stevig doorstappen

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:02

Goed koelen, en veel lopen. Maar pas wel op met koelen, dat hij geen mok krijgt.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:39

cool packs willen ook nog wel eens helpen.

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:56

Zorgen voor voldoende beweging. Dat is het allerbelangrijkste. Dat is altijd goed voor een ouder paard. Veel rustige beweging. Weidegang, paddock of lekker veel naar buiten. Zorg voor niet teveel eiwitten in het voer. Verder kun je de benen ook masseren met verdunde Cole's Linement. Dit is goed voor de doorbloeding, en dat is het probleem van stalbenen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:32

nou wat hier boven word geschreven kun je wel doen,maar ik vind het onzin.
mijn paard had dat ook,eerst deed ik stalbandage's om,maar daar is geen paard blij mee om iederen avond van die bandage's om te krijgen,en erg goed lijkt het me ook niet?
en afspuiten hielp bij mij niet,want dan stond ze paar uur op stal en kwam het ook weer,en koelgel ook niet,want koelgel is namelijk niet tegen vocht Knipoog
ik had het dus gewoon negeerd en paar maanden later was het over.

krijgt ze wel weidegang?
mijn paard staat dus overdag wel de hele dag op de wei,en ik rij tegen de avond als ze eraf komt ook nog een uur,en dan gaat ze de stal op.

dartel van eiwit kunnen ze geloof ik geen stalbenen krijgen?alleen als ze er gevoelig ofzo voor zijn kunnen ze welleens dikke benen krijgen geloof ik.

maar ik vind het is bij oudere paarden wel een gewoon kwaaltje,je hoord het vaak ervan.
gewoon zorgen dat ze er overdag uit komt en genoeg beweging heeft.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 09:56

beautyfull_mickey schreef:
dartel van eiwit kunnen ze geloof ik geen stalbenen krijgen?alleen als ze er gevoelig ofzo voor zijn kunnen ze welleens dikke benen krijgen geloof ik.


Ze kunnen daar echt wel dikke benen van krijgen. Waar leg jij het verschil tussen stalbenen en dikke benen???

Oudere paarden kunnen erg gevoelig zijn voor eiwit. Eiwit is nodig om de spieren op te bouwen en bij oudere paarden breken deze juist af doordat ze minder doen. Dus dan hebben ze al snel teveel eiwit waar ze niets mee kunnen.

Als je paard op kuilgras staat, zet het dan eens over op hooi. Dat kan heel erg veel schelen.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 12:55

jah hij loopt overdag altijd in het weiland en ´s avonds dan gaat die op stal en de volgende dag gaat die weer naar buiten.

Dat hij moest even op stal staan vanwege bepaalde omstandigheden nu hebben we de benen wel afgespoten het helpt wel.

maar wat ons wel opviel dat hij bij de achterbenen (allebei) heel dik heeft maar zou het vocht zijn dan???

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:07

mijn paard heeft regelmatig last van stal benen. het enige wat overblijft na het rijden zijn bulten met vocht... denk zelf dat het gallen zijn..

maar als hij teveel kuilop heeft zijn de benen heel erg dik. danmoet ik heel lang met hem bewegen, anders wordt het niet afgebroken. hij heeft het 2 keer zo erg gehad dat hij dik was tot het spronggewricht, maar met vochtafdrijvers van de veearts was dat zo weer weg.
die van mij heeft er nu sinds februari regelmatig last van. en op het moment kan ik hem niet zoveel beweging geven(rugprobleem)

maar vooral veel bewegen, het afspuiten werkt bij mij weer niet. nu ga ik og een keer antiphlogistine gebruiken Haha! moeilijk woord. dat schijnt te helpen en dan zien we wel weer verder. maaar ja tis een ouderdomskwaaltje he

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:16

Equiflexion van de paardendrogist wil ook wel helpen. Is wel redelijk aan de prijs maar bij mijn paardje werkt het super. Worden ze in het geheel wat soepeler van .

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 17:30

Equiflexion is keiduur. Het werkt wel, maar het is meer voor paarden met arthrose en niet tegen stalbenen.

Mijn 3 jarige had er ook last van na de overgang wei naar stal.
Ze heeft 's morgens dikke achterbenen, echt alleen achter. Als ze losgegooid wordt, in de stapmolen gaat, of we gaan rijden/wandelen dan is het weg, dan slinkt het.

Je kan ook bleekselderij geven bij het voer. Dat drijft ook vocht af. En verder wat minder eiwitten voeren, dat kan zo ontzettend veel schelen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:11

helpt bleekselderij?
dan staat dat voortaan op het menu van Quentin Haha!

hij heeft als ie uit stal komt dikke achterbenen, om en boven de kogel, maar de laatste 2 dagen viel het me weer heel erg op, terwijl ie het heel de zomer amper heeft gehad!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:38

Eet zelf eens bleekselderij, je gaat veel meer plassen en zweten, het is nl. vochtafdrijvend. Net als asperges en tomaten.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:43

Weinig voer met veel eiwitten (brok, kuil) veel beweging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 19:18

Zoals al eerder genoemd: bewegen, bewegen en nog eens bewegen. Probeer hem zo vaak mogelijk vrij buiten te laten lopen. Hooi i.p.v. kuil werkt ook vaak heel goed.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 19:19

ik snap niets van mn paard hoor! heel de zomer amper stalbenen gehad, nu sinds 2 dagen heeft ie zelfs als ie van 10-18.30 in de wei heeft gestaan nog stalbenen, we; minder dan 's ochtends maar toch....

hij heeft wel sinds 3 dagen zn deken op, en geen vit. E+seleen gehad

kan 1 van die 2 dingen meespelen? want hij heeft dus echt mega stalbenen!
zelfs na het longeren gisteravond(25 min) waren ze nog ietsjes dikker dan normaal(niet opvallend als je t paard niet kent zie je t niet, maar ik weet hoe dun zn benen normaal na t rijden zijn)

vandaag heb ik weer vit. E gegeven(dat was dus op, maar heb nieuwe) maar kan een deken opdoen, of geen vit E meer geven er mee te maken hebben?verder is er nml helemaal niets veranderd!

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:39

op het steen drafen
mijn paard had stalbenen en kwam er echt wel genoeg uit maar niks hielp.
tot de da zei dat ik op het steen moest gaan drafen en dat hielp echt
hij heeft zijn dikke benen nog niet terug gehad maar dat komt natuurlijk ook omdat ik door blijf gaan met op het steen drafen.
kost alleen erg veel geld aan de smid van het slijten van de ijzers maar ja je moet er wat voor over hebben Knipoog

groetjes vrolijk

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:23

Kleintje"]
[quote="beautyfull_mickey schreef:
dartel van eiwit kunnen ze geloof ik geen stalbenen krijgen?alleen als ze er gevoelig ofzo voor zijn kunnen ze welleens dikke benen krijgen geloof ik.


Ze kunnen daar echt wel dikke benen van krijgen. Waar leg jij het verschil tussen stalbenen en dikke benen???

Oudere paarden kunnen erg gevoelig zijn voor eiwit. Eiwit is nodig om de spieren op te bouwen en bij oudere paarden breken deze juist af doordat ze minder doen. Dus dan hebben ze al snel teveel eiwit waar ze niets mee kunnen.

Als je paard op kuilgras staat, zet het dan eens over op hooi. Dat kan heel erg veel schelen.
[/quote]

nou ik let toch wel zeker op of me paarden dikke benen heeft van eitwit of van de stalbenen hoor Knipoog
het verschil met zien van het oog is er mischien niet nee,maar voor het paard toch zeker wel.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 19:33

Maar bleekselderij is dus helemaal neit zo goed ik geef het ook mijn paarden en zer gaan er niet meer van zweten of plassen OK dan!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 01:24

Cheyenne heeft het ook weer....tsja...het is weer najaar (ze heeft alleen in deze tijd last). Op van die regenachtige dagen als gisteren staat ze wat meer op stal dan anders, die overgang slaat op haar achterbenen. Daardoor blijft het vocht wat hangen in haar achterbenen. Gewoon zoveel mogelijk laten bewegen

Na een lange vliegreis van 10 uur heb ik ook dikke enkels....maar even lopen en het is zo weer weg! Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 08:15

bij Quentin is het weer over!

mn instructeur zei dat het vaker voorkomt in het najar, als ze hun zomerharen kwijt raken en hun wintervacht krijgen

Quentin heeft nu nog maar een heel klein beetje stalbenen, maar dat heeft ie vaker, die hele dikke benen heeft ie gelukkig niet meer!

riccardo

Berichten: 899
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 23:28

Tja sorry maar Shaat heeft er geen last van.
superdroge benen geen vocht.
Zelf vindt ik ook het najaar en de winter het moeilijkst om dit zo goed te houden.
Te nat weer en de buitenbak is slecht.dit betekent niet longeren en niet losgooien.
oplossing in de regen 1 uur stappen of ik en shaat het nou leuk vindt of niet.
ook de stapmolen is een oplossing al ben ik geen voorstander van de stapmolen.

Bij onze kwpn ruin joep is het een ander verhaal,hij is 12 jaar en heeft last van galletjes.
Deze heeft hij opgelopen van het slaan naar de buurvrouw in zijn box.
Deze gewoonte heeft hij overgenomen van haar.

Zoals al eerder gezegd is is de oplossing bewegen bewegen,let ook zeer zeker op het eiwitgehalte van het voer.

Ook weten jullie zeker dat je paard niet staat te slaan tegen de box aan????
Vraag het eens aan mede stalgenoten want ook dit is natuurlijk een oorzaak.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 01:08

eiwitgehalte is laag, heeft geen gallen ofzo op zn benen, echt puur stalbenen, nu weer bijna niet, vorige week was t na 10 uur in de wei bijna weg, 2 uur op stal en zn kogel was niet meer zichtbaar!zo dik waren ze!

hij slaat wel tegen de muren aan tijdens t voeren, maar ja ook toen hij dat niet deed had ik na een nacht op stal wat stalbenen

een beetje is niet zo erg, maar die dikke boomstam-benen van vorige week waren echt te erg!

maar heel de zomer waren ze gelukkig echt weg, ach ja hij staat hele dag in de wei en krijgt iedere dag beweging, dus t valt allemaal wel mee