bloedonderzoek bij paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-01 00:16

Wat kan het belang zijn,
wat is er allemaal mee te achterhalen?
alvast bedankt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 12:17

bloedarmoede kan ermee onderzocht worden (wat het gevolg kan zijn van wormen) of bepaalde stoffen die er te veel of te weinig van in zitten, omdat de lever of de nieren niet goed functioneren.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 13:08

Ik kan je vraag ook anders stellen, waarom zou jij een bloedonderzoek willen en wat wil je ermee bereiken?

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 16:12

Het is niet zo'n gekke vraag hoor. Ik en heel veel mensen laten bij hun paard een bloedonderzoek doen. Dit is een controle om te zien of alles goed van binnen werkt. Vooral in het voorjaar of het najaar kunnen paarden wat te kort komen i.v.m. de rui. Ze kunnen dan loom zijn en je kan na een test het voer eventueel aanpassen of een voedingdsuplement geven. Zo kan je aanvullen wat ze net te kort komen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 16:38

Meestal komt daar toch niets uit, je kan het doen als je paard ziek is en je weet niet wat er aan de hand is. Als je paard gezond is en glimt, is er meestal niets aan de hand en heeft het dus niet veel zin. De meeste dierenartsen zullen het dan ook afraden. Mijn paard had een keer een probleem en toen wilde ik ook een bloedonderzoek doen, maar de dierenarts zei dat het helemaal niet relevant was, dus dan doe ik het ook maar niet, want het is ook best wel duur.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 20:41

Ik had een paar jaar geleden een paard dat heel erg sloom was met het werk. We hadden hem vanaf veulen en het was altijd een heel vrolijk paardje, maar werken zag hij echt niet zitten.
Uiteindelijk kreeg ik van Gert v/d Hoorn het advies om hem eens goed na te laten kijken, we wisten gewoon niet meer wat we met hem moesten doen.
Er werd dus ook een bloedonderzoek gedaan en daaruit bleek dat hij o.a. zijn eigen spierweefsel afbrak.
Hij moest op heel ander voer en kreeg medicijnen. Pas na 3/4 jaar werd het beter en hij is er helemaal bovenop gekomen. Maar zonder dat onderzoek hadden we het nooit kunnen weten.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 22:10

Ik dacht ook een keer dat er nix aan de hand was. Paard zag er prima uit, was lekker met rijden, maar toch had hij wat te kort. Merkte het nu niet maar later zou ik het toch gaan merken. Ik was er op tijd bij. Kan helemaal geen kwaad zo nu en dan een bloedtest.

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-01 23:10

Mijn uitgangspunt is dus ook,
dat zo'n onderzoek in mijn situatie,alleen is om te
kijken of inderdaad alles goed werkt bij mijn paard van binnen!
Ook al oogt hij gezond !
bedankt voor jullie reacties....