mok??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-01 17:14

Jamaica heeft op haar linker achterbeen boven de sprong allemaal korstjes zitten, op een verticale strook van zo'n 15 cm lang. De rest van dit been is schoon, en de andere benen (incl kootholtes) ook.
Kan dit mogelijk een vorm van mok zijn? Zo ja, hoe te behandelen?

Het is niet pijnlijk, wel iets warmer dan de rest van het been, maar niet schrikbarend

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 20:30

Kan idd mok zijn stef.

Ik zou het been goed schoon maken, de korstjes die los zitten er afhalen, en in smeren met kalkhoudende tandpasta, dat werkt bij mijn paarden het beste tegen mok.

Groetjes Lara

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 15:06

Ik moet van mijn dierenarts een nacht heel dik met uierzalf of vaseline in een bandage zetten.hierdoor worden de korstjes week
Daarna goed wassen met betadine en alle korstje ERAF, dit lijkt erger te zijn mar nu behandel je de huid (waar het probleem zit) i.p.v de korsten.
Daarna droog houden en vaak insmeren met hydrocortiderm of andere mokzalf.
Er bestaan heel veel meningsverschillen over het WEL of NIET afhalen van de korstjes, maar mijn dierenarts zegt dus dit.
Trouwens het ging pas over toen mijn paard op stal kwam (een blubber weiland is ook niet echt alles)
Succes!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 15:38

Voor dat je begint te smeren, schrobben en afkrabben, eerst de da bellen en na laten kijken of het wel echt om mok gaat. Als het bv exceem of een overgevoeligheid voor iets is, kun je wel een net het verkeerde doen met al dat gesmeer. Bij huid aandoeningen nooit zelf gaan rommelen.

Groetjes Adrienne

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 17:02

waarschijnlijk wel, oplopende mok, heeft jino ook gehad, niks in de kootholte maar heel erg oplopend... heeft ze veel behang? anders moet je haar ff opscheren kan je ook beter zien wat het is en merk je het eerder..
verder zou ik het iig zo droog mogelijk houden.. of het nou wel of geen mok is drooghouden kan nooit kwaad!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 18:16

dit heeft een paard van mijn vriendinook gehad het begon met een wondje dus zij dacht dat het nog gewoon korstjes van de wond was bleek het mok te zijn vette grote ontsteking in het been zitten was het ook al naar de buitenkant van het been gegaan nou staat het paard op een kliniek om er behandelt aan te worden. ze heeft al denk ik een maand of langer niet meer gereden

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-01 10:25

nee, ze heeft op zich niet echt veel behang (gewoon ongeknipte sokjes) maar het zit echt helemaal boven haar spronggewricht

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 10:32

waarom haal je de veearts er dan niet bij? dan kan die vertellen wat het is plus de behandeling. mok is niet ongevaarlijk hoor!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 12:16

Ik zou het gewoon 1x ontsmetten door af te wassen met betadine shampo. Dan weken de korstjes en komen ze er niet zo snel in 10 voud terug. DAarna is het een kwestie van drooghouden, omdat vocht de bacterie in stand houdt. Ik zelf pleit voor veterinaire mokzalf. Mijn merrie heeft nu ook mok. het is ook echt mokweer nu, je zou er allemaal spontaan van gaan mokken.