Werking Prednison

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Werking Prednison

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 21:47

Mijn paard die nu al ruim 5! maanden kreupel is werd 3 weken trug ingespoten met Prednison. Ze heeft een onsteking aan het kroonbeen (overhoef) en is daar al vanaf het begin al voor behandeld met ontstekingsremmers e.d. maar dat sloeg niet aan. Dus heeft de veearts het been bij het bot ingespoten met prednison als laatste redmiddel. Maar hij kon niet met zekerheid zeggen dat ze weer rad zal worden. Over 5 weken gaan we dus weer kijken hoe het dan is. Denk alleen niet dat ze beter wordt...

Maar nou is mijn vraag, hoe lang duurt het voordat prednison werkt? Duurt dat een aantal weken of is het meteen al een beetje zichtbaar? Of? Wie heeft hier ervaring mee?

Jeanine

Berichten: 227
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Nederwetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 22:13

Prednison is een middel dat binnen 72 uur zichtbaar moet gaan werken, maar je moet wel rekening mee houden dat wanneer hij eenmaal aan de pred zit het heel moeilijk is om dan ooit weer zonder te kunnen functioneren. Verder moet je er rekening mee houden dat je dier op een speciaal dieet moet omdat pred eiwitten afbreekt, dus die zal hij extra toegevoegd moeten krijgen, ik weet dit allemaal omdat ik veel ervaring heb met het gebruik van pred, vooral bij grote honden en paarden.
Succes ermee, als je nog vragen hebt zou ik je toch adviseren om met al je vragen naar je DA te gaan want het is zijn taak om jou op de hoogte te houden wat hij met je paard doet.
Groetjes Jeanine

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 22:35

Jeanine schreef:
Prednison is een middel dat binnen 72 uur zichtbaar moet gaan werken, maar je moet wel rekening mee houden dat wanneer hij eenmaal aan de pred zit het heel moeilijk is om dan ooit weer zonder te kunnen functioneren. Verder moet je er rekening mee houden dat je dier op een speciaal dieet moet omdat pred eiwitten afbreekt, dus die zal hij extra toegevoegd moeten krijgen, ik weet dit allemaal omdat ik veel ervaring heb met het gebruik van pred, vooral bij grote honden en paarden.
Succes ermee, als je nog vragen hebt zou ik je toch adviseren om met al je vragen naar je DA te gaan want het is zijn taak om jou op de hoogte te houden wat hij met je paard doet.
Groetjes Jeanine


Mijn paard is éénmalig ingespoten met prednison. Het is niet de bedoeling dat ie eraan blijft.
Wou de DA zowiezo al bellen omdat ik nog een zooi vragen heb. Maar was benieuwd naar mensen die dit kennen om ervaringen uit te wisselen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 22:41

Mijn hond krijgt pred, werkt binnen een paar uur. Van eiwitten heb ik nooit iets gehoord, ga ik even navragen. Wel valt me op dat ze veel meer drinkt en ook meer eetlust heeft.
Maar goed, dit is oraal, jouw paard heeft het ingespoten gekregen, lijkt me toch een ander verhaal.
Veel succes met hem iig!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 23:30

Ik heb twee injecties met een soort prednisolon in mijn schouder gehad. 1 in een pees en 1 in een bursa. Nou, dat heb ik geweten... na een paar uur kon ik echt niets meer. Spieren aanspannen was echt vreselijk... Nog nooit zo'n pijn gehad... Na een week ging het beter (gelukkig) (helaas ben ik nog steeds niet van het probleem af.....)

Maar bij jouw paard hebben ze wrs een langwerkend preperaat gespoten. Dit om de ontsteking te remmen. Wanneer prednison oraal of onder de huid gegeven wordt, treden er allerlei bijwerkingen op: meer drinken en plassen, meer eten, dunnere vacht, (alleen bij paarden) hoefbevangenheid, dikke buik (vet) en afbraak van spieren, er kan soms suikerziekte optreden omdat het glucosegehalte omhoog gaat en ik denk nog wel meer bijwerkingen. Ondanks alles is het een krachtige onstekingremmer. Deze bijwerkingen hoeven natuurlijk niet op te treden. Ik denk dat bij jouw paard niets op zal treden omdat het in een gewricht gespoten is en het dus niet kan werken op het hele lichaam.
De werking zal een week of 4-6 zijn (gok ik zo....) En als het goed is, moet de pijn afnemen en moet jouw paard beter gaan lopen. Ik durf niet te zeggen hoesnel dat gaat, maar ik verwacht met een paar dagen dat het beter moet gaan. Vraag het iig even na aan de DA.
SUCCES! En ik hoop dat het beter gaat!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:34

Ik krijg vrij vaak een kuur van die zooi via infuus en meestal werkt dat binnen 2 dagen, wel heb je veel kans op bijwarkingen als je het langer gebruikt omdat de bijnierschors van werking verandert wat en hoe precies weet ik ook niet maar je wordt er opgefokt,en rood van , je komt aan krijgt dorst en je bloedsuikerspiegel schiet omhoog.

Mijn oude paardje is een half jaar voor haar dood ook aan de prednison gezet vanwege gedeeltelijke kruislamheid.

Eerst een injectie, 3 dagen erna nog een en 3 dagen daarna weer en daarna overgegaan op kapsules (gemaakt door mijn eigen apotheek) die ze 1 keer per dag moest hebben voor een periode van 1 maand en daarna afbouwen tot niets meer, dit heeft haar heel goed geholpen. Na de 2e injectie merkte ik echter pas verschilen een keer inspuiten had volgens hem ook geen zin, kon je het net zo goed laten.

Ik zou het idd aan je dierenarts vragen over hoe nu verder.

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:10

Onze vorige bouvier kreeg het op hoge leeftijd voor zijn rug voor de arthrose (bouvier is 14,5 jaar geworden en worden normaal gemiddeld 9)
als hij dit niet kreeg dan kreeg hij na 2 dagen weer pijn (het waren pilletjes) Hij werd er wel dik van
VErder ken ik een halflinger die alergisch was voor muggensteken (kreeg dan etterende plekken over heel zijn lichaam!) dat paard moesten ze in de zomer in een stal met horren zetten en mocht alleen smorgens na 10 uur buiten en dan weer vooor 4 uur binnen. Prednison hielp goed voor de ontstekingen.