Rijden zonder hoefijzer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-01 16:02

Mijn ruin is van de week zijn ijzer (linksvoor) kwijtgeraakt, hij staat vierkant op ijzers. De smid komt a.s. vrijdag.
Weten jullie of je dan wel gewoon mag rijden of toch beter even wachten op de smid.
Ik rijd overigens wel in een bak met een zachte bodem.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 16:43

pendro miste eerst ook zijn ijzer linksvoor.
Op de manege hebben ze de voet wat bijgevijld en ik kon gewoon rijden in de binnenbak dan.
Hij heeft er verder ook geen last van gehad.
Ik zou het in der daad alleen niet te lang doen.

groetjes

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 23:36

No way! Ik zou niet rijden hoor als ie een ijzer mist... stel voor dat jij moet lopen met een schoen en een blote voet en dan iemand op je rug Haha! Ik zou gewoon even wachten op de hoefsmid!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 00:17

Als je op een zachte ondergrond gaat rijden heb je geen enkel probleem. Ik zou niet gaan rijden op een harde ondergrond.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 10:41

Als het (te) lang duurt voor de smid komt kun je ook het andere ijzer eraf halen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 11:03

Ik zou het andere ijzer er ook afhalen zodat hij weer recht staat. Ik ben met gipsy een keer teruggekomen van een buitenrit met 1 ijzer minder, toen ik het ontdekte ben ik afgestapt en aan de hand over zachte bodem naar huis gelopen (ik haal nou eenmaal geen ijzer met m'n blote handen er onder vandaan), daarna heeft ze nog een nacht op stal gestaan met 1 ijzer, volgende ochtend kwam de smid, maar ze had dus al wel mooi een overbelaste pees te pakken door het ietsjes scheef staan! Beter dus om dat andere ijzer er ook onderuit te halen, dan kun je wel gewoon rijden. Als je toch perse wilt rijden met maar 1 ijzer: zachte bodem en rustig aan.
Jij loopt toch ook niet lekker met maar 1 schoen aan? Dan liever op blote voeten!

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 12:37

ik heb toen ook alleen op zachte ondergrond gereden.
Ik zou ook zeker niet met hem naar buiten gaan. maar in de bak is het volgens mij verder geen probleem