elke dag nieuwe wondjes op z'n hoofd...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

elke dag nieuwe wondjes op z'n hoofd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 20:14

hey,
mijn paard heeft elke dag minstens 1 klein wondje op z'n hoofd, altijd even klein en elke dag heeft hij er 1 of 2 meer, er komen dan altijd harde ?korstjes? op, maar als ie zo doorgaat gaat hij op den duur een 'wondehoofd' *LOL* hebben Verward ik heb in de wei nagekeken waar hij zich aan kan verwonden en heb d'r niets gevonden, en die wondjes trekken HEEEL veel vliegen aan. kan ik daar iets aan doen?

groetjes pascaline

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:35

Weinig, je heb een uienzalf van bogena ofzo en die werkt vliegwerend en kan geen kwaad voor de wondjes. Staat je paard met meerdere op het land, misschien spelen ze wel, wat ook kan helpen is je halster afdoen en misschien gebeuren de wondjes wel op stal? succes in ieder geval...

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:36

Het eerste halfjaar dat wij ons paard hadden had hij ook vaak wondjes op zijn hoofd. Vooral boven zijn oog. Het gebeurde altijd op stal. Volgens mij omdat hij met het hooi speelt en dat komt dan onder de voerbak terecht. Als hij dan met zijn hoofd omhoog komt...

Nu kent hij de stal wat beter en zijn die wondjes meer achterwege.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 00:29

ik dacht al dat mijn knolletje dat alleen had. Verward Ik doe er ook uierzalf of aloë vera op.

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:05

Matti heeft ook vaak wondje op der hoofd. En ik krijg ze niet allemaal goed weg waardoor er soms nog lang van die lelijke littekens blijven zitten. Nu smeer ik de wondjes (als ze droog zijn) in met levertraan zalf..
Dat brengt de haargroei over de kale plekjes weer op gang. Is wel fijn..

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 14:23

Die van mij heeft ook een wondje boven het hoofd wat ze telkens openhaalt. Erg vervelend.

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 18:58

shaneen schreef:
Weinig, je heb een uienzalf van bogena ofzo en die werkt vliegwerend en kan geen kwaad voor de wondjes. Staat je paard met meerdere op het land, misschien spelen ze wel, wat ook kan helpen is je halster afdoen en misschien gebeuren de wondjes wel op stal? succes in ieder geval...

hij staat alleen staat in een open stal (kan dag en nacht buiten) hij heeft in de wei nooit een halster om Verward
en het is maar sinds 3 dagen dat hij dat heeft, el elke dag maar eentje meer ofzo en het plakt wel een beetje (de wondjes)(ik heb mijn paard nu 1,5 jaar)
ik zal eens proberen met uierzalf

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:30

ik gebruik voor zilke wondjes altijd calendula zalf, dat is te koop bij drogist en apotheek waardoor de wondjes snel en mooi genezen zonder witte haren

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:30

Raar hoor ook geen opgeschoten jongelui die daar rond hangen en rare dingen uit halen? Je weet maar nooit.Of heeft hij soms jeuk dat hij wilt schuren ofzo?

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 20:34

Hij staat naast mijn huis en om er aan te kunnen moet je al op de oprit komen dus met opzet gedaan zal het (hoopik) niet zijn, hij heeft er (tot zover ik weet) geen jeuk aan. op een van de wondjes is eer wel een redelijk dik korstje gekomen op de andere zijn het meestal maar wat haartjes die weg zijn, het zijn altijd rondjes (dus geen strepen ofzo) altijd ong. dezelfde vorm en redelijk klein (diameter ong.0.5cm)of kleinder *LOL*

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:43

Als het ronde plekjes zijn dan zou het ook wel ringworm kunnen zijn.Dat begint vaak op het hoofd

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 09:12

Als het geen onderhuidse irritaties zijn, en het paard ze niet op meerdere plekken heeft, maar echt wondjes, is het dus van ofwel stoten, of knabbelen met soortgenoten.

Wat wel kan helpen, ik weet niet of je de neus-, kin-, oog- en oorharen knipt of scheert.
Zo ja, laar deze dan even groeien, hoeven niet tot op kolossale lengte te zijn, maar zo'n 2, 3 centimeter.
dan weet je paard het teminste, wanneer er een voorwerp bij zijn hoofd zit, waaraan hij zich kan verwonden. Want door de oogplaatsing van paarden, die overigens uitstekend is om roofdieren mee aan te zien komen. Hebben ze niet zo'n goed zicht op hun lange hoofd. En een wondje zit er zo.
Die tastharen die de meeste vaak trimmen, zijn eigenlijk wel van belang voor een paard.

Is dit het niet, dan is je paard waarschijnlijk gewoon een beetje lomp, en heeft deze een hard hoofd, of is het toch onderhuidse irritatie, of een schimmel. Probeer het dan eerst met een schimmel shampoo, en is het dan nog niet vermindert, haal dan een veearts erbij, voordat het zich uitbreid.
En houd die vliegen weg! Misschien met een vliegennetje, want als het gaat ontsteken of infeceren ben je helemaal niet blij.
Overigens, wanneer een wondje open is, enkel ontsmetten, verder geen spul opsmeren, dan kan het evt. vuil er niet uit. Pas wanneer het dicht is, een ander zalfje opsmeren.

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 10:22

Locanda schreef:
Als het geen onderhuidse irritaties zijn, en het paard ze niet op meerdere plekken heeft, maar echt wondjes, is het dus van ofwel stoten, of knabbelen met soortgenoten.

Wat wel kan helpen, ik weet niet of je de neus-, kin-, oog- en oorharen knipt of scheert.
Zo ja, laar deze dan even groeien, hoeven niet tot op kolossale lengte te zijn, maar zo'n 2, 3 centimeter.
dan weet je paard het teminste, wanneer er een voorwerp bij zijn hoofd zit, waaraan hij zich kan verwonden. Want door de oogplaatsing van paarden, die overigens uitstekend is om roofdieren mee aan te zien komen. Hebben ze niet zo'n goed zicht op hun lange hoofd. En een wondje zit er zo.
Die tastharen die de meeste vaak trimmen, zijn eigenlijk wel van belang voor een paard.

Is dit het niet, dan is je paard waarschijnlijk gewoon een beetje lomp, en heeft deze een hard hoofd, of is het toch onderhuidse irritatie, of een schimmel. Probeer het dan eerst met een schimmel shampoo, en is het dan nog niet vermindert, haal dan een veearts erbij, voordat het zich uitbreid.
En houd die vliegen weg! Misschien met een vliegennetje, want als het gaat ontsteken of infeceren ben je helemaal niet blij.
Overigens, wanneer een wondje open is, enkel ontsmetten, verder geen spul opsmeren, dan kan het evt. vuil er niet uit. Pas wanneer het dicht is, een ander zalfje opsmeren.

het zal waarschijnlijk van de lompheid zijn zeker, nu heeft ie al wat minder wondjes,
vandaag gaat ie misschien bij ander paardjes staan maar mag dat wel? (ivm besmettelijkheid als het wormen ofzo zijn)?

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 10:52

Cheyenne is zo lomp...die stoot overal haar hoofd aan....met als gevolg ook vele wondjes. Ik doe er meestal wat calendulan op de eerste dagen en dan laat ik het voor wat het is.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:44

Ik zou voor de zekerheid eerst even een keer met anti-schimmel shampoo wassen, Imervarol ofzo.
Dit kan bij wondjes van het stoten, mits ze open zijn, toch geen kwaad.
Dus voordat je haar bij andere paarden zet, even een keer wassen met dat spul. Dan is het, mocht het schimmel zijn, niet, of minder makkelijk overdraagbaar.
Dat kan geen kwaad, en als het dan schimmel is moet het meteen verminderen, weet je dat ook gelijk.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:47

En trouwens, ringworm is de naam van een schimmelsoort, niet van een wormensoort. Voor de duidelijkheid.