horizontale scheur in hoef.. wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

horizontale scheur in hoef.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 12:36

mijn verzorgpaard is ongeveer 2 maanden weggeweest, naar een z-ruiter die haar terug op m-niveau zou rijden (ivm verkoop). ze is afgelopen week teruggebracht..
het beest heeft mok, paar korsten (op maantop en hals), een horizontale scheur in haar achterhoef, heeft geen conditie en loopt absoluut geen M!
waren we dus niet echt blij mee.

heb nu paar vragen:
1.) ze is op ijzers gezet door die z-ruiter, maar nu heeft ze dus een scheur in dr achterhoef. is het dan beter om dat ijzer erom te laten, of om het ijzer eraf te halen? want de scheur zit nogal ver aan de bovenkant van de hoef.
2.) de mok, die is best wel erg. is mokzalf voldoende of zijn er nog andere methoden die goed werken?

snap echt niet hoe mensen zo met paarden van een ander om kunnen gaan, en er dan niets over zeggen en gewoon hun geld in ontvangst nemen Boos! Boos!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:31

Wat betrefd de scheur in de hoef zou ik eerst even overleggen met de hoefsmid. Soms is het helemaal niet zo erg, groeit het er gewoon uit en soms moet er wel wat aan gedaan worden.

Wat de mok betreft zou ik even goed wassen met betadine. Daarna goed droogmaken en zorgen dat het voorlopig niet meer nat wordt em dan iedere dag even insmeren met Hydrocortiderm

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 16:25

Ik sluit me helemaal aan bij Estragon.
De mok-plekken moet je goed ontsmetten, je kunt ook teatree-olie gebruiken.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 16:38

Horizontale scheur hoeft niet erg te zijn. Dit kan door een beschadiging aan de kroonrand komen bijv. Het ligt eraan hoe lang en hoe diep de scheur is. Is hij zo'n 2 cm, dan hoef je je over het algemeen geen zorgen te maken. Insmeren met vet/olie oid zorgt dat het niet verder scheurt. Bij twijfel altijd even de hoefsmid of DA om raad vragen.
Mok is een heel lastig probleem. Alle 'normale' mokmiddeltjes werken nooit bij mij. Ik heb goede ervaringen (niet perfect) met zinkzalf en calendulan (gewoon bij de drogist halen). Het was daarmee overigens nog niet weg. Op dit moment smeren we met een hertshoorn-middel en dat ziet er nóg beter uit. Nu maar hopen dat het écht weg is...

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:45

Tjee wat jammer dat jullie het paard op deze manier terug kregen zeg!
Voor informatie over mok en de behandeling ervan kun je misschien de zoekmachine gebruiken.
Ik weet dat er bij de mensen met tinkers veel over mok wordt gesproken.
Succes!

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 11:35

Mikkie schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij Estragon.
De mok-plekken moet je goed ontsmetten, je kunt ook teatree-olie gebruiken.

waar kun je die teatree-olie halen?

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:13

Tea tree olie kun je halen bij Silverlinde, of bij de Paardendrogist.
Bij 'De tuinen' hebben ze ook goede tea tree olie.

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 20:57

Als je paard er niet kruepel op loopt zou ik ff de hoedsmid er naar laten kijken.
Maar als het paard kreupel op loopt of gaat lopen laat er dan een foto van maken.
Mijn paard heeft ook een horizontale scheur gehad, van zo'n 8cm en ze liep er kruepel op.
Mijn hoefsmid had gezegt op stal zetten niet meer eruit halen.
Heb toen foto's van laten maken om precies te weten hoe erg de schade was.
Daaruit bleek dat die scheur minder dan een cm van het hoefbeen was verwijderd.
En ze moest dus boxrust, maar als die scheur niet zo diep is is het niet erg hoor!
Dus kan je het beste je hoefsmid naar laten kijken die heeft er het meeste verstand van.

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 17:18

ok bedankt allemaal! voor hebben we nu een speciale zalf van de dierenarts gekregen en die helpt wel goed. kost alleen wel €40! Stoom uit je oren dus als ze het nog een keer krijgt gaan we de tips gewoon eens uitproberen.

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 16:47

miekie schreef:
ok bedankt allemaal! voor hebben we nu een speciale zalf van de dierenarts gekregen en die helpt wel goed. kost alleen wel €40! Stoom uit je oren dus als ze het nog een keer krijgt gaan we de tips gewoon eens uitproberen.


Wat voor zalf is het
Wat zij de veearts van die scheur