veulen in paniek zonder mams...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

veulen in paniek zonder mams...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 10:33

wat een drama zeg. van de week had ik me veulen in een stal gedaan met bovendeur zodat ze er niet uit kon klimmen.want daarvoor was ze in mijn eigen stal over de deur gesprongen en blijven hangen.ik ging mijn merrie longeren en me veulen was dus in de stal.na een kwartier kwam ik terug en ik schrok me rot.me veulen had alle hoeken van de stal gezien Frusty ,ze zat onder de spinnenwebben en haar benen en hoofd onder de schaafwonden.waar ze zicht aan verwond had...joost mag het weten.haar neusje was ook helemaal kapot......echt zo zielig.ik heb haar meteen helemaal afgespoten en ben nog wat met ze gaan lopen.ik heb ze bewust weer dag en nacht op de wei gelaten zodat ze lekker vrij kan lopen en haar been niet al te dik zou worden.het is nu nog wel wat dik maar na het lopen en afspuiten word het steeds minder.als ik mams nu in de molen doe ga ik dan maar met me veulen lopen.ik moet dan echt met z'n 2 zijn want anders vind ze het veelste spannend en gaat ze steigeren en klapt ze weer achterover ~~}> (zoals al een x gebeurd is.ze had toen helemaal niks Verward ) toen ze over me stal(zonder bovendeur maar geinproviceerde deur/deken met iemand erbij) door geprobeerd had te klimmen toen had ze ook niks geen enkel schrammetje toen zei er iemand dat ze alleen maar in een stal moest met bovendeur.en toen stond ze er dus in en dan haalt ze zich aan alle kanten open......veulens.....

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:38

Misschien doe je het wel allemaal te snel in 1x, ik ben langzaam begonnen met eerst de merrie uit de stal halen en poetsen voor de box toen wat verder toen even een rondje stappen en iedere keer ging het beter, vene volhouden klinkt banketstaaf, helemaal als je je veulen zo ziet maar anderes gaat het nooit. En dat stappen dat is toch ook iets van volhouden, neem anders een ander paard mee met stappen, heeft het veulen wel gezelschap en jij een rustiger dier aan je hand, en dan absoluut niet ergens gaan lopen waar ze elkaar kunnen horen. succes en probeer het vanaf het begin weer op nieuw ff langzaam opbouwen.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:30

Off topic: Kun je misschien normaal nederlands schrijven? Dat leest wat makkelijker; me is dus mijn en een spatie na een punt is ook wel handig.

On topic:
Langzaam opbouwen, dus eerste de merrie maar heel even bij je veulen weghalen. Bijvoorbeeld 10 minuten. Je kan vragen of er iemand even bij je veulen blijft staan om hem in de gaten te houden. De volgende keer kun je een kwartiertje wegblijven met de merrie en de dag daarna een half uur. Zo kan je veulen er aan wennen dat hij af en toe alleen moet blijven. Je veulen leert zo ook dat de merrie wel weer terug komt.

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:41

je veulen erbij houden als je iets gaat doen dan zet je bijv je veulen in een wei je gaat lopen buiten de wei waar je veulen je kan zien daarna steeds langer een steeds verder weg zo leerd vanzelf dat je wel weer terfug komt

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 05:12

snorrie dat ik het zeg, maar zo te horen heb je je veulentje al lekker verwent; zodra er iets gebeurd wat hem/haar niet zint gaat ze stijgeren en klapt ze achterover? Ik weet niet hoe oud je veulentje is, maar wat ga je doen als je em gaat afspenen? Dan ligt ie waarschijnlijk ook helemaal open omdat ie zonder mama zit... Wat ik zou doen is je veulentje niet te veel verwenne (dus niet continu zijn zin geven!) en als je gaat longeren gewoon meenemen met de mama. Ik ben absoluut niet voor het opbouwen van afspenen, want naar mijn mening denken paarden nog steeds niet hetzelfde als menen en zullen ze dus ook nooit gewend raken aan het weg zijn van de mama. Al helemaal niet als ze alleen zijn.

Succes

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:05

Voor nu heb ik geen tip voor je sorry, maar mocht je nou weer een veulentje krijgen probeer de merrie dan vanaf de eerste dag even weg te halen bij het veulen.
Katinka is 's avonds geboren en de volgende dag heb ik al alleen met Polly even over het pad gestapt, Polly helemaal over de zeik maar het veulentje niet, de eerste keer heb ik ook iemand bij het veulen gezet als oppas maar de tweede keer al niet meer en toen ging het al een stuk beter. Veel oefenen helpt ook, in het begin kon ik echt amper weg met de merrie maar inmiddels kan ik haar gewoon meenemen, en dat kan al een heel tijdje.
Je kan ook het veulen even alleen laten, als ie dan gaan hinniken gewoon negeren en zodra ie stil ismeteen erheen.