Tea - Tree, waar allemaal goed voor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Tea - Tree, waar allemaal goed voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 23:59

Ik heb gehoord van Tea tree, zalf en druppels, dit zou goed zijn voor diverse problemen ( huid oa) bij het paard.

Wie weet het fijne hiervan?

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:20

Ik gebruik Tea Tree shampoo, omdat het heel zacht voor de huid is en een goede huidfunctie ondersteunt.
Ik heb ook een potje Tea Tree zalf en dat smeer ik op elk plekje waarvan ik denk dat het wel lekker is om te verzachten of te laten helen. (niet op open wondjes e.d. smeren)
Vind het wel lekker spul

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 12:29

Toepassingen van Teatreeolie:

http://www.kolibricosmetica.nl/nl/Toepassingsmogelijkheden.html

Ik heb zelf teatree conditioner, en dat werkte ook vliegafwerend. Ik was laatst op bokt aan het zoeken, en toen vond ik geloof ik van gebruiker Natascha een zalf met teatree die je zelf kon maken. Dat was met vaseline en een paar druppels teatree olie erdoor. Ik kan het even niet vinden, want de zoekmachine, doet het bij mij niet Verward

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 12:36

tea tree ontsmet je kan het ook voor wondjes gebruken daardoor geneest het sneler het maakt namelijk de rooie en witte bloed lichaampjes los.
Je kunt het ook gebruiken voor blaas ontsteking en is ook goed tegen stress.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 16:23

- Tea-tree is in de eerste plaats bekend om zijn antiseptische werking.
- In ziekenhuizen wordt het veel gebruikt om mee ruimtes mee te ontsmetten, dus ook handig voor de stal.
- De olie kan op iedere wond puur worden aangebracht, omdat het zich vermengd met pus, bloed, etter enz. Daardoor reinigt het dus snel en effectief. Geeft geen reactie, je paard zal er dus niet van schrikken
- Neutraliseert onmiddelijk het gif van insecten
- Bij juist gebruik is het een bestrijder tegen vlooien. teken en andere parasieten
- Ook voor de bestrijding van excemen

Er is eigenlijk geen uitwendige of inwendige ziekte te bedenken waarbij tea tree olie niet ondersteunend kan worden gebruikt. De olie wordt ook wel eens EHBO in een klein flesje genoemd.
Nog even de kernwoorden op een rijtje:
- Ontsmetter van wonden, evenals de stal
- Bestrijder van (opkomende) ziekten
- Algehele weerstands/ conditieverbeteraar.

Uit: Essentiele olien voor honden en paarden.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 16:42


StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 21:44

Hardstikke bedankt!!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:38

Teatree komt over als een of ander wonder middel ik moet je eerlijk bekennen ik ben er toch wel voorzichtig mee..

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 23:17

Waarom ben je er voorzichtig mee?
Kan het schadelijk zijn?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:02

Als je ervoor zorgt dat je 100% natuurlijke olie hebt, dan is het in geen geval schadelijk.
De tekst die ik hierboven heb geschreven komt uit het boek: Essentiele Olien voor honden en paarden. Dit boek is geschreven door Margriet Dudok van Heel. Zij geeft cursussen en werkt voor een kliniek (de silver linde)die alleen maar met olien en bachbloesemremedies werken. Ik denk echt wel dat zij waar ze het over heeft. Natuurlijk zijn er wel bepaalde dingen waaraan je je moet houden zoals:
* Nooit puur op de huid aanbrengen (muv Teatree en lavendel)
* Bij gebruik als massage-olie altijd een drager als Jojobaolie gebruiken
* Essentiele olien nooit puur innemen maar altijd samen met honingwater
* De inwendige dosis mag nooit hoger zijn dan 10 druppels per dag (tenzij anders voorgeschreven)
* Een zelfbedachte behandeling nooit langer dan drie weken volhouden
* Gebruik de olien met een goed en aandachtig oog voor je dier
* Bij twijfel altijd een deskundige raadplegen.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 23:28

Bedankt Mikkie!
Ik ken de Silverlinde wel.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:32

Bij de paardendrogist zijn spullen van de Silverlinde te bestellen, waaronder ook wondspray met tea-tree. En daar heb ik goede ervaringen mee!!!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:22

mijn zusje gebruikte het tegen hoofdluis...
als 1 iemand in haar klas er last van had, had zij het ook meteen, zo gevoelig was ze daarvoor, maar iedere ochtend 2 drupjes op d'r haar en ze kwamen niet meer. het werkt idd tegen heel vele dingen

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 23:40

Goh, ook tegen hoofdluis? Haha!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:44

al die verhalen hierboven kloppen, het is idd en geweldig middel, het werkt ook super,
mijn moeder heft cursussen gevolgd bij margriet zelf, en wij hebben dus hele kasten vol met potjes en dingetjes,

teatre werkt trouwens ook heel goed tegen mok, gewoon wat drupjes erop smeren en het verminderd gelijk, en soms is het zelfs helemaal weg,
ook is het goed voor rotstraal,
margriet heeft zelf ook hoevenvet met teatree, maar je kunt natuurlijk ook wat in de hoef druppelen,
verder is het voor heel veel mer dingen goed, maar die weet ik zo uit mn hoofd even niet en hierboven is ook al hel veel genoemd.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 22:43

Weet iemand ook nog waar je voordelig grote potten kunt kopen?
Als ik het zo hoor is dat heel raadzaam. Knipoog

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 11:02

Ik heb een tijdje geleden ook een flesje tea tree olie gekocht bij de drogist, is 100% natuurlijk en ik gebruikte een paar drupjes op manen en staart bij de pony's omdat ik op Bokt had gelezen dat het goed zou werken bij zomerexceem.
Ook zou het verder een goede vliegen afweer zijn dus heb ik ook drupjes op andere plaatsen van het lichaam van de pony's gedaan. De volgende dag zaten mijn pony's allemaal vol met plekken, de haren zijn er nog net niet vanaf gekomen maar ze vonden het echt niet prettig als ik eraan zat!
Ik denk dus dat je het niet onverdunt moet gebruiken of heb ik het mis? Ik kreeg op Bokt wel het advies het gewoon onverdunt te gebruiken maar heb daar nu toch mijn twijfels over hoor, ik heb het na die plekken overigens niet meer gebruikt, durf het niet meer zo goed.
Eerst dacht ik een allergische reactie maar ja, beetje frappant dat het bij alle 4 mijn pony's en mijn paard de zelfde reactie geeft.........?

kippetje

Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 11:06

grote potten aanschaffen is niet zo'n goed idee. Zeker omdat de dosering niet hoog is. Ook prijsmatig is dit niet verstandig omdat de werking pas veilig en goed is als het biologische olie is. Goedkope olie zal dit niet zijn, en dus ook een mindere werking hebben.
Verder kun je tea tree in combi met citroen gebruiken ter verhoging van de weerstand. Ik gebruik het zelf als mijn paard hoest, en even een steuntje in de rug nodig heeft. Het werkt altijd erg goed. Dit vanwege de anti-septische werking van de tea tree en de citroen die zorgt voor het stimuleren van aanmaak van witte bloedlichaampjes.
groeten kim

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:52

T@nj@ schreef:
Ik heb een tijdje geleden ook een flesje tea tree olie gekocht bij de drogist, is 100% natuurlijk en ik gebruikte een paar drupjes op manen en staart bij de pony's omdat ik op Bokt had gelezen dat het goed zou werken bij zomerexceem.
Ook zou het verder een goede vliegen afweer zijn dus heb ik ook drupjes op andere plaatsen van het lichaam van de pony's gedaan. De volgende dag zaten mijn pony's allemaal vol met plekken, de haren zijn er nog net niet vanaf gekomen maar ze vonden het echt niet prettig als ik eraan zat!
Ik denk dus dat je het niet onverdunt moet gebruiken of heb ik het mis? Ik kreeg op Bokt wel het advies het gewoon onverdunt te gebruiken maar heb daar nu toch mijn twijfels over hoor, ik heb het na die plekken overigens niet meer gebruikt, durf het niet meer zo goed.
Eerst dacht ik een allergische reactie maar ja, beetje frappant dat het bij alle 4 mijn pony's en mijn paard de zelfde reactie geeft.........?



Ik denk dat als je tea tree koopt waar de officiele latijnse benaming op
staat je met de "zuivere" olie te maken hebt.De rest is dat niet of minder...

www.chi.nl
succes !
Tea tree de ehbo druppels!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 21:24

Gerrie schreef:
Ik denk dat als je tea tree koopt waar de officiele latijnse benaming op
staat je met de "zuivere" olie te maken hebt.De rest is dat niet of minder...

www.chi.nl
succes !
Tea tree de ehbo druppels!


Haha! Ja, en dat is dus precies het merk van de olie die ik hier voor mij heb staan Haha!
Ik zag op het flesje net ook de website staan en ben even gaan kijken.
Ik vraag mij nog steeds af waarom alle 5 paardjes van mij er plekken van krijgen Verward

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 22:16

tja das dus raar,maar uitzonderingen bevestigen de regel...
Probeer anders eens op basis van een olie bijv amandel wat tea tree aan te brengen.
50 ml olie en dan eerst 1 dr toevoegen,kij dan eens hoe ze er op reageren.Al naar gelang van de verdraging verhogen..

Succes

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 00:06


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 09:15

ik heb voor Banjer Tea Tree-olie gehad, als "voorloper" op de bachbloesemkuur... ik moest het door haar eten doen... en het diende geloof ik als "innerlijke reinigingskuur".....

Mocht ik het mis hebben (over waar het voor diende) dan hoor ik dat graag van de experts....

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:14

T@nj@:'ik denk dat je gen goede teatree hebt gehaald, als je het bij de drogist koopt heb je lang niet zo'n goede kwaliteit als dat je het bij de silverlinde besteld,

en zomerexem zit over het hele lichaam dan heeft het geen zin om er een paar ddrupjes op de toen, dan kun je er beter shampoo van maken dan heb je een veel groter berijk,

alleen teatree helpt niet tegen vliegen, is alleen ontsmettend en reinigend dan, is je paard wel schoner, dus helpt iets, maar je kunt het dan beter mengen met andere olieen, zoals bijvoorbeeld, eucalyptus, citroen of citronella, of andere dingen die werken tegen vliegen,


smithsgirl: wie had je dat geadviseerd als ik vragen mag?
bachbloesemkuur is geweldig, maar daarvoor hoef je je paard niet persee teatre te geven als reiniging, kan je beter leem gebruiken als reiniging denk ik.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:23

SuperRoos.... zie PB.. Lachen