Hoefkatrol... heeft iemand nog tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hilda86
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Oostermeer

Hoefkatrol... heeft iemand nog tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 15:30

Sinds begint dit jaar liep mijn paard heel stijf en onregelmatig en liep hij ook heel erg tegen de hand. Dit deed hij vooral met de voorbenen en liet zijn achterhad altijd maar hangen. Ook was hij vaak kreupel.
Als eerste gingen wij denken om ijzers voor te doen zodat hij zijn voorbenen beter zou gaan gebruiken. Volgens de hoefsmid was hij erg gevoelig op de tenen voor en werkte daarom tijdens het rijden zo tegen. Maar na 2 weken de ijzers voor er onder te hebben werd hij weer kreupel en het rijden ging weer achteruit. Hoefsmid er weer bij en hij bleek hoefkatrolontsteking te hebben. Dus hij heeft nu 4 ijzersonder zodat hij zijn achter meer gebruikt en minder op de voor hand gaat lopen en tussen de voorijzers heeft hij siliconenkit en leer. IK hoop dat iemand nog iets weet waardoor mijn paard nog minder last van zijn benen krijgt. En ik hoop ook dat ik mensen hiermee een tip heb gegeven die voro het eerst met hoefkatrol in aanraking komen.
Groeten Hilda.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 18:43

in welk been of benen heeft je paard hoefkatrol??

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:04

hilda86 schreef:
Hoefsmid er weer bij en hij bleek hoefkatrolontsteking te hebben. Groeten Hilda.


Gebruikt de zoekfunctie eens over hko.

Als ik jou was zou ik naar de dierenarts gaan en foto;s laten maken van
beide voorvoeten.
Hoefsmid kan makkelijk zeggen dat het hko is, maar het kan ook iets anders zijn.
succes,
Groetjes Anna

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:42

www.hoefkatrol.com - ik heb er geen ervaring mee maar deze site van Antoine de Bodt bied wel een heel nieuw perspectief. Zeker de moeite waard om te proberen, ik weet dat er 27 sept a.s. een clinic is in Lunteren van hem, bij Colinda (hier op bokt) op stal.

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:58

Mijn paard heeft al tien jaar hoefkatrol, of anders gezegd, het is tien jaar geleden geconstateerd aan de hand van foto´s nadat ze al een tijd kreupel liep. Ze heeft de eerste paar jaar voor op ijzers met een zooltje gestaan om haar wat steiler op haar hoeven te zetten. Nu heeft ze alleen nog een gewoon ijzer voor en wordt ze iets steil gekapt. Verder heeft ze al die jaren Podomed gekregen. Dit is een asperine voor paarden. Het heeft geen pijnstillen effect, maar werkt iets bloedverdunnend waardoor de doorbloeding in de hoef wordt gestimuleerd. Ze is in al die jaren nooit meer kreupel geweest. Ik zorg dat ze voldoende beweging krijgt, en ben gestopt met springen. Verder doe ik gewoon alles met haar.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 12:56

Dartel schreef:
Mijn paard heeft al tien jaar hoefkatrol, of anders gezegd, het is tien jaar geleden geconstateerd aan de hand van foto´s nadat ze al een tijd kreupel liep. Ze heeft de eerste paar jaar voor op ijzers met een zooltje gestaan om haar wat steiler op haar hoeven te zetten. Nu heeft ze alleen nog een gewoon ijzer voor en wordt ze iets steil gekapt. Verder heeft ze al die jaren Podomed gekregen. Dit is een asperine voor paarden. Het heeft geen pijnstillen effect, maar werkt iets bloedverdunnend waardoor de doorbloeding in de hoef wordt gestimuleerd. Ze is in al die jaren nooit meer kreupel geweest. Ik zorg dat ze voldoende beweging krijgt, en ben gestopt met springen. Verder doe ik gewoon alles met haar.


nou gelukkig maar...ik hoop dat het in mij geval ook zo is

justice19
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 15:30

laat inderdaad eerst foto's maken bij de dierenarts. als je geluk heb kan hij er aan geopereerd worden. Dit wil dan meestal niet zeggen dat het helemaal over is maar lichte arbeid kunnen ze dan goed aan als de operatie geslaagt is. maar win eerst informatie in hoe veel kans er is dat hij er op vooruit gaat en en naar de prijs van de operatie.
veel succes ermee Ach gut

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:04

Zorg ervoor dat je paard elke dag beweging krijgt! Van stilstaan krijgen ze vaak meer last. Aangepast beslag helpt een heel eind en er zijn ook homeopatische middeltjes die goed kunnen helpen. Na het rijden 10 minuten de benen afspuiten en niet meer springen. En met rijden extra lang in en uit stappen. Succes

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:47

Ik ken mensen met een paard met hoefkatrol, en deze hebben ze laten bekappen op de strasser-methode. Het paard loopt nu, 3 maanden later al een stuk beter.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 23:45

Ik heb eigenlijk hetzelfde verhaal als van Dartel. Alleen is het nu 4 jaar geleden dat ze op hoefkatrol fase 4 kreupel liep. Ook mijn merrie heeft een tijd op siliconen gelopen (1,5 jaar), maar zij heeft nooit medicijnen gehad. En ook ik die alles met haar, behalve springen.

Een paar tips: geef je paard veel beweging, probeer ze met rijden meer op de achterhand te krijgen, maak ze spiertechnisch los bijv. door de fysio (ze zijn door de pijn vaak wat verkrampt, wat het rijden weer in de weg kan staan) en wat bij bepaalde paarden helpt, is het geven van appelazijn. En: vertrouw op jezelf, jij kent je paard en weet of die lekker in zijn vel zit en dus hoeveel je van ze kan vragen. Succes ermee!!!

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 12:14

Mijn paard (arabier) heeft van af zijn derde jaar al hoefkatrol(overgangs vase 4 en dat had ie nu heeft hij weer 2 overgang 3) hij is nu inmidels 16 jaar.ik kan nog steets met hem rijden en het volgende heb ik gedaan.
Artrose (slijtage) is een aandoening waarbij het kraakbeen in het gewricht vervalt. Artrose kan voorkomen in ieder gewricht en kan wisselend gepaard gaan met artritis. Voor enkele gewrichten heeft de aandoening een specifieke naam, zoals spat (spronggewricht), lage- en hoge overhoef (resp. het hoef- en kroongewricht) en hoefkatrolontsteking. Volledig herstel van artrose is niet mogelijk, wel kan verslechtering voorkomen dan wel vertraagd worden. Veelal is aangepaste arbeid (op een lager niveau) noodzakelijk. Voedingsstoffen die het lichaam kunnen helpen zijn onder andere organisch zwavel, glucosamine en chondroitine sulfaat. Ook appel azijn heeft een ondersteunende werking. Appel azijn helpt de doorbloeding van de gewrichten en zorgt zo voor een betere aanvoer van voedingsstoffen en een betere afvoer van afvalstoffen. Een heel andere goede ondersteuning is het gebruik van magneet therapie. Stagnatie van de doorbloeding in de gewrichten is één van de belangrijkste redenen voor verdere achteruitgang. Daarnaast zijn er een aantal homeopathische tincturen die het lichaam kunnen ondersteunen om verdere achteruitgang te voorkomen.

Als het paard veel pijn heeft kunnen de extracten van de duivelsklauw plant helpen om het leven plezierig te houden.

Dat heb ik gedaan en ik kan rijden en het is minder geworden en hij heef GEEN pijn