Artrose, operatie verkalking niet geholpen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Artrose, operatie verkalking niet geholpen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 19:38

Hoi,

Even een update van Sando. (voor de geinteresseerde)

Ik heb een tijdje geleden geschreven dat bij Sando na enkele maanden kreupel gestaan te hebben, Artrose is geconstateerd. Artrose in een ver stadium helaas. Met veel belovende woorden van de kliniek in Someren zijn we begonnen aan een operatie. Het was de bedoeling om de verkalking weg te halen. Aan de artrose was verder zelf niets te doen, maar dat wist ik wel. Sando zou nog wel recreatief te berijden zijn na de operatie, de spuiten en de revalidatie.

Verdrietig

Helaas, hij is stok kreupel. Het heeft niet mogen helpen. 2700 euro lichter.
Ik vrees een beetje voor de winter met de kou ed. Hij staat in een grote buitenstal, maar ik denk dat ik hem maar binnen zet als het gaat vriezen.
Sando is dus nog kreupel. Hij heeft de operatie gehad en ik ben 3 x terug geweest voor de gewrichtsvloeistof. 6 weken complete boxrust. Daarna stappen aan de hand, opbouwen. Elke keer als ik terug ging naar Someren werden ze minder positief, en op het einde zeiden ze tegen me dat ik er wel rekening mee moest houden dat het misschien niet meer goed zou komen...(Dat was niet wat ze in het begin zeiden....)
Ik was dus best wel gepikeerd hierover.

Hij komt nog wel elke dag op de wei en elke dag 45 minuten in de stapmolen, want hij moet blijven bewegen, anders kan het bij artrose erg snel gaan.

De bedoeling is dat ik het afwacht tot het voorjaar (als mjin zwangerschap voorbij is). Dan heb ik Sando ook de tijd gegeven om eventueel te herstellen op de wei, (halve dagen). Indien hij dan nog kreupel is dan zet ik hem voorgoed op de wei. Indien het zo slecht met hem gaat dat hij niet meer vrolijk is en als een dolle kip zonder kop, met staart in de lucht door de wei rent, zoals hij nu nog doet (ook kreupel), dan moet ik denk ik een hele moeilijke beslissing gaan maken.


Tips en adviezen altijd welkom !

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:17

jeetje, klinkt niet erg leuk allemaal. Bij mensen wordt arthrose ook niet beter, maar daar kun je tenminste nog wat aan doen...zoals een nieuwe heup of knie, maar bij een paard is dat toch weer anders.
Hoop dat je je beslissing nog niet hoeft te maken, en dat je paardje zonder veel belasting toch nog vooruit kan zonder veel pijn etc.

sterkte

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:20

Heb ook een lieve merrie met arthrose voor het gene waar wij mee bezig zijn zie me profiel is een heel verhaal

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 21:16

Hai Kido, heb je verhaal gelezen.
Ja, dat verdoven, ik ken het, ook gedaan.
Ik heb net een Pb gehad van mist, misschien kun je haar eens pb-en.
Zij heeft ook een paard met artrose, en dat gaat best goed.
Heb toch wel wat aan haar info, misschien iets voor jou ?

Tes82

Berichten: 720
Geregistreerd: 14-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 08:01

Ik hoor hele goede verhalen over primeval. Misschien het proberen waard?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 08:25

Je kan enkele produkten als supplement aan hem geven, zoals MSM, Solidago, Atrimusan. Acupunctuur zweer ik bij. Of geef je dergelijke spullen al?

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 12:57

Goh wat ontzettend jammer dat die operatie niet gelukt is zeg! Ik hoop dat Sando toch nog wat opknapt de komende maanden! Ik weet hoe het is met een paard waar je alles voor doet en die maar niet beter wil worden. Ik zal voor je duimen. Voedingssupplementen kunnen helpen, maar ook lang niet altijd.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 13:02

sja, het valt echt niet mee om zoiets te accepteren he. Toch verwacht ik niet dat Sando nou zo hard achteruit zal gaan ondanks de kou. Hoewel je hem niet meer rijd, kun je hem toch een dek op leggen om hem warm te houden of zo. En misschien is het daarom toch beter om hem in de buitenstal te laten i.v.m. grotere verschillen als je hem binnen zet op stal en weidegang.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 14:35

Waarom zou je hem niet dag en nacht op de wei zetten? En als het echt koud wordt dan pas alleen 's nachts op stal? Een paard met artrose kun je nog met alles vol stoppen, maar het beste medicijn is bewegen. De hele dag door. Hij kan best wel tegen kou, alleen krijgt hij wel een dikke wintervacht. En daar zou je later met rijden last van hebben, maar ik denk dat een dikke wintervacht beter voor hem is dan pijn.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 14:57

Jeetje, dit valt niet mee!
Wat rottig. Ik hoop dat er toch nog verbetering in gaat komen. (natuurlijk niet in de artrose zelf, daar is niets meer aan te doen)

Zelf voer ik mijn merrie Primeval en ben ik zeer tevreden over. Maar ik neem aan dat je dit soort dingen al geprobeerd hebt?

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 15:13

nee, ik heb geen voedingssupplementen geprobeerd.
De reden: Artrose wordt alleen maar erger. De operatie zou de pijn moeten verminderen, zodat hij niet meer kreupel zou lopen. Jammer maar helaas. Artrose is chronisch en ik weet niet wat een voedingssuppelement daaraan kan doen. Als iemand mij dat uit kan leggen? heel graag. Het enige wat ik wil, is dat hij geen pijn meer heeft, en zolang een paard kreupel is, heeft hij pijn. Hij is nu al 11 maanden kreupel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:13

iedereen raadt primeval aan. Maar weet je wat de pest is met dat spul? JE weet niet zeker of het zal helpen, maar je weet wel dat het hardstikke duur spul is. En Sando heeft zich al bont en blauw moeten betalen voor een niet heilzame behandeling. Het houdt financieel een keer op he. Als ze nou zeker zou weten dat het zou werken zou het nog wat anders zijn.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:25

Zeker weten dat de voedingssupplementen werken weet je idd niet. Er zit een middel in (sorry weet niet uit mijn hoofd hoe dit heet, dit weten anderen vast weer wel) dat zorgt dat er weer gewrichtssmeer aangemaakt wordt in de gewrichten. Verder werkt het voor nog zoveel meer.

Die supplementen hebben eigenlijk dezelfde werking als de inspuitingen, alleen wordt het niet direct in de gewrichten gespoten en duurt het langer voordat het inwerkt.

Ik begrijp dat je het gehad hebt met al die 'lapmiddelen'. Zelf heb ik ook een paard met een flink medisch verleden (niet alleen artrose). En we hebben er behoorlijk wat geld in gestoken.
Ook wij twijfelden bij de supplementen, maar ik kan zeggen dat het bij Magic gewoon super werkt.

Maar het zijn keuzes die je zelf moet gaan maken!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:56

Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat suplementen wel degelijk helpen. Onder andere om de doorbloeding beter te laten lopen, zodat afvalstoffen beter worden afgevoerd en opbouwstoffen beter worden aangevoerd...

Je moet het lichaam zien als een raderwerkje van een horloge: er is dan een tandwieltje niet helemaal goed, zodat heel het uurwerk niet goed loopt. Zo'n supplement zorgt ervoor dat het radertje weer hersteld wordt en zo het lichaam zich van binnenuit weer hersteld, zodat het beter gaat functioneren...

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:40

Dat spul wat in primaval zit zo soort zelfde spul spuit ik in haar bilspier in dus vandaar als dit niet werkt werkt het poeder ok niet

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:45

MSM is prima voor artrose

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:54

Ik weet hoe het is als je al van alles heb geprobeerd om voor je paardje de pijn te verlichten en niks werkt. Ik heb zelfs al met haar bij de slager gestaan omdat ik het niet meer aan kon zien hoe veel pijn ze had. maar door een fout van hun ben ik weer met mijn paard naar huis gegaan. Dit was voor mij een teken dat het dus haar tijd nog niet was.

Via bokt ben ik toen aan een homeopaat gekomen en nu 4 maanden verder rij ik weer en hoe..... dit had ik nooit durven dromen.
Na 1 jaar dokteren( de hele rateplan ) en voedingssuplenten, speciale ijzers etc. had ik de hoop opgegeven en nu 4 maanden verder rij ik weer. Kan er eigenlijk nog steeds niet over uit dat ik dit weer doe.

We houden haar wel ontzettend in de gaten en wordt ook als een koningin behandeld maar tot nu toe gaat het heel goed. hoe het van de winter gaat worden weet ik niet maar ik weet nu al dat als het fout gaat ik er alles aan gedaan heb om dit te voorkomen.

Succes

En als je het nummer van de homeopaat wil hebben stuur dan maar even een pb'tje

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 18:36

Primeval: Baadt het niet dan schaadt het niet. Probeer het gewoon een tijdje en kijk het aan... Sterkte ermee!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 23:34

Ja, Baadt het niet dan schaadt het niet, dat klopt, maar ching ching.....
kan iemand mij vertellen aan wat voor een termijn ik moet denken indien ik Primeval ga proberen ? Bedoel dus termijn waarop ik eventueel enig verschil zou zien? Ik weet dat ieder paard anders is. Maar ik heb het nu even over de ervaringen van Primeval met artrose. 3 maanden, half jaar ? Ervaringen ??? Vertel, vertel !

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 23:47

Na ongeveer een maand begon het naar ons gevoel te werken. Dan krijgen ze zo'n 6 schepjes per dag. Dit is best veel maar dit hoef maar een paar maanden. Daarna hoef je alleen maar een onderhouds dosis te geven. Wij geven het nu 3 maanden.

Wij geven op dit moment nog de volle dosis en zijn dan iets minder dan 70 euro per maand kwijt. Het is natuurlijk wel wat, maar als het helpt. En je kan dus uiteindelijk gaan minderen.

Magic loopt dus weer goed en we kunnen alles weer doen, training hebben we weer volledig opgepakt.
Soms maken we zelfs kleine sprongetjes, 60 cm ofzo, maar het is afwisseling.

Het werkt niet bij ieder paard, maar het is zeker het proberen waard!

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 09:29

Ook ik heb zeer goede ervaringen met Primeval.
Bij ons op stal was een merrie van een jaar of 20 die door de DA was opgegeven in verband met ernstige artrose. De eigenaars hebben als laatste redmiddel primeval gekocht en zijn dit gaan geven, zo'n beetje 1,5 jaar geleden denk ik. Het paard loopt inmiddels al een poos als nooit tevoren, is veel minder stijf en al helemaal niet meer onregelmatig, laat staan kreupel!

Toen bij mijn paard artrose in zijn voorknie werd geconstateerd, en lichte artrose in zijn onderste halswervels, ben ik ook begonnen met primeval. Het duurde denk ik ook zo'n beetje 1 maand voordat ik verbetering zag. Maar hij is helemaal niet meer onregelmatig geweest sindsdien en loopt lekker soepel en ruim. Ik geef het nu zo'n driekwart jaar, en het is inderdaad prijzig maar het weegt voor mij zeer zeker op tegen het plezier dat ik nu met mijn paard heb en zijn goede conditie.

Ik zou het zeker een poosje proberen. Je kunt emmers van 5 kilo kopen, maar volgens mij ook een kleinere emmer, die dan uiteraard minder duur is. Anders probeer je toch eerst de kleinere verpakking?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:03

Bij mijn paard met zeer ernstige arthrose aan de hoefgewrichten, kootgewrichten, sesambeentjes en ook nog verbeend hoekkraakbeen hielp helaas helemaal niets. Geen Primeval en ook geen glucosamine. Hij loopt nu ook nog redelijk vrolijk in de wei, maar verveelt zich enorm en loopt eigenlijk met zijn ziel onder zijn arm. Hij wordt steeds meer kreupel en struikelt veel. In de winter lag hij altijd erg veel, ik wist toen nog niets over de artrose....

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 13:19

Ja Mieke, dat wil ik dus voorkomen. Ik vind het fijn als hij de wei op zou kunnen zonder pijn. Ik wil niet dat hij lijdt, snap je.
Nu lijdt hij nog niet, maar ja, soms gaat het erg snel.
Bedankt voor de tips en adviezen allemaal !
Heb Primeval in mijn achterhoofd.

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:22

Wat een domper Tamara... dat die operatie niet het gewenste resultaat heeft gebracht.. Ik hoop dat Sando snel toch nog een beetje opknapt en dat je iets voor hem vindt (in de vorm van suplementen) wat aanslaat...

Sterkte met hem!

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:33

volgens de primeval stand op horse event en die zij dat het in whispers geval plus minus 3 maanden gaat duren voor er resultaat is als het al aanslaat omdat het al zo ver is want als er helemaal geen kraakbeen meer zit werkt het meestal niet<zegt zij.dus ik ga dat denk niet uitproberen.
Bij paarden met mindere mate werkt het soms al na 4a6 weken