Gezocht: paarden voor onderzoek, wevers&boxwalkers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marrietje
Berichten: 83
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Arnhem

Gezocht: paarden voor onderzoek, wevers&boxwalkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 16:18

Voor een kort durend onderzoek naar de invloed van spiegels op het gedrag van wevers en boxwalkers (rondjeslopen in de stal) zoek ik paarden die deze stereotiep al langere tijd vertonen. Het doel van het onderzoek is om te kijken of het gedrag van het paard vermindert bij de aanwezigheid van een spiegel in de box. Het onderzoek wordt uitgevoerd in de eigen omgeving van het paard.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het monteren van een spiegel in de stal van paarden die weven het weef-gedrag met ca. 80% kan verminderen. Hierbij is het spiegelbeeld voor het paard een vorm van sociaal kontakt. Sociaal kontakt is een zeer belangrijke waarde in het bestaan van een paard.

Het onderzoek wordt gedaan als onderdeel van Kelly Mark’s Intelligent Horsemanship Psychology Project. Wil je meer informatie of het een paard dat geschikt is voor deelname aan het onderzoek neem dan kontakt op met Marrie Boshuis (marrieboshuis@hotmail.com)

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:10

Ik heb een ras wever op stal staan, die doet het al jaren, zo erg dat hij er plekken van in zijn nek heeft, hij komt vast wel in aanmerking, ik ga even mailen!

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 01:39

Djeez, een spiegel Verward
Is het niet veel beter om contact met soortgenoten te promoten!!!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 07:11

Misschien moet je gewoon je kiezen op elkaar klemmen en eens niet reageren als je verder niets nuttigs weet?
Contact met soortgenoten ja tuurlijk, is altijd beter alleen zou ik die van mij op stal contact geven met de rest heb ik na een week geen stallen meer, dusssss.......in sommige gevallen kan het gewoon niet, ja dat soort paarden zijn er ook nog!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:14

Wat ontzettend leuk dat hier verder onderzoek naar gedaan wordt! Een wever heb ik (gelukkig) niet voor je in de aanbieding.

Mocht je ooit nog een luchtzuigersonderzoek overwegen, dan count me in. Succes met je onderzoek!
Laatst bijgewerkt door Anya op 09-09-03 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:33

Ik kan je niet aan zo'n paard helpen, maar ik ben wel ontzettend benieuwd naar de resultaten van het onderzoek, zou je me op de hoogte kunnen houden.
Is dit het eerste onderzoek wat jullie doen of hebben jullie al andere onderzoeken gedaan, zoja wat voor onderzoeken waren dit?

Heel veel succes

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:34

Mijn paard is mega zeuwachtig als hij alleen op stal staat en de rest is buiten. Hij loopt dan rondjes in zijn box en staat continu te hinniken. Soms is het echter nodig om hem alleen op stal te zetten zoals laatst met zijn open spronggewricht. Als een spiegel dan zou helpen.. nou graag!

Bij Rinus mag je van mij best een spiegel ophangen hoor!

esje
Berichten: 49
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Helden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:48

callippo schreef:
Djeez, een spiegel Verward
Is het niet veel beter om contact met soortgenoten te promoten!!!



Sommige mensen zijn al blij als ze een paard kunnen houden, dus als dit als alternatief kan fungeren en het lost de problemen op dan is dat toch SUPER OK dan!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:55

[quote="Irre"]Mijn paard is mega zeuwachtig als hij alleen op stal staat en de rest is buiten. Hij loopt dan rondjes in zijn box en staat continu te hinniken. Soms is het echter nodig om hem alleen op stal te zetten zoals laatst met zijn open spronggewricht. Als een spiegel dan zou helpen.. nou graag!

quote]
Daar heeft mijn merrie dus ook last van, als het paard naast haar al naar buiten gaat en zij moet 5 minuten wacht vertoond ze ook dat gedrag.
Ben erg benieuwd naar de uitslag van dit onderzoek.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:19

hi bij ons op stal heb je geloof ik 1 of 2 wevers
maar wij hebben nu weefrekken, ik geloof dat ze dit dus nog steeds
doen hoor daat weven ook hebben we 1 of 2 luchtzuigers.
het zijn manegepaarden dus ik weet niet of mijn manegehouder er blij mee zou zijn maar het is wel een goed idee!
onze manege is in tinte als je een telefoonnr wilt dan moet je me maar pb-en of kijken op www.rvhetcolinsland.nl voor info

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:31

mango schreef:
ook hebben we 1 of 2 luchtzuigers.


Ik ken er wel meer hoor, die luchtzuigen, er staan er zo al zeker 6 met een miracle collar om en dan zijn er nog 2 manegepaarden zonder band.

Maar ik geloof niet dat je dat met een spiegel zou kunnen verhelpen.

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:46

ik denk wel dat dat juist een goede optie is!!! juist tegen dat zenuwachtige rondjes lopen en weven!!!
omdat ze een beetje afleiding hebben en een(ander) paard zien!!

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:47

Ik doelde op luchtzuigers. Ik denk dat dat niet te verhelpen is met een spiegel, want Duvel doet het ook als hij naast een ander paard aan de poetspaal staat.

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:41

Mijn merrie loopt ook steeds rondjes in haar stal, maar ze heeft wel contact met andere paarden, dus denk niet dat bij haar een spiegel veel zou helpen Verward

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 13:37

Ik twee boxlopers.Allebei hebben ze direct contact met andere paarden,zowel op stal als in de wei.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 16:33

Mijn paad loopt ook rondjes in zijn stal. Juist nu ik er een 2e paardje bij heb... (wel vooral als hij even alleen staat) ik heb geen idee of een spiegel voor hem zou werken, maar misschien is het het proberen waard...

hinnikje
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:05

hmm.. ik geloof er niet echt in. volgens mij trapt een paard daar niet in!
maar toch fijn dat er een oplossing voor wordt gezocht!
maargoed, ik vind dat een paard op de wei hoort met soortgenoten ik zou ook gek worden als ik in me uppie in een stalletje werd opgesloten..

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 18:30

hinnikje; niet zo kortzichtig; Soms is die oplossing er gewoon weg niet. Denk dat iedereen hier wel weet dat een paard een kuddedier is.

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 18:48

hinnikje schreef:
hmm.. ik geloof er niet echt in. volgens mij trapt een paard daar niet in!
maar toch fijn dat er een oplossing voor wordt gezocht!
maargoed, ik vind dat een paard op de wei hoort met soortgenoten ik zou ook gek worden als ik in me uppie in een stalletje werd opgesloten..


Ja zomers is geen probleem,maar 's winters moeten ze toch echt naar binnen.Veel landeigenaren wilen hun landje niet verhuren 's winters.Logisch want dan is het zomers niet meer te gebruiken doordat het helemaal vertrapt is.
Maar als ik een weitje kan vinden met een schuilstal/box voor de wintermaanden heb ik dat ook liever.