Mijn 3 jarige zit aan de uier van een weidegenoot HELP!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

postbodesiem

Mijn 3 jarige zit aan de uier van een weidegenoot HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 12:46

Mijn 3 jarige zit aan de uier van een weidegenootje wat moet ik hiermee ?
De eigenaresse van de merrie waarbij die van mij drinkt (of in ieder geval onder hangt) is hier niet zo blij mee en als dit zo doorgaat moet mijn 3 jarige uit deze groep waar ik weer absoluut niet blij mee ben.
Wie heeft tips om mijn 3 jarige van deze tic af te hepen?
Opties waar we zelf aan hadden gedacht:

Cribox aan de spenen maar volgens mij brandt Cribox aan gevoelige spenen dus deze optie is geen goeie.
Zo'n prikding aan het halster bevestigen net als je wel eens bij koeien zien die ook bij elkaars uier zitten.

Wie heeft echt goede tips ?

itske

Re: Mijn 3 jarige zit aan de uier van een weidegenoot HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:49

Graaskorf?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:49

een paar maanden spenen?

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 13:19

Het is geen moeder dochter verhouding, de merrie is een fokmerrie die afgelopen jaar een veulen heeft gehad en geen uier meer heeft en die van mij komt rechtstreeks uit de opfok en is nu weer bij ons op stal.
Dus eigenlijk zijn het volledig onbekenden van elkaar en de merrie is gewoon een dikke lieverd die alles (zelfs dit) toe laat !

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:23

hmmm, dat is inderdaad niet gunstig..
ik hou dit topic even in de gaten aangezien wij een 2 jarige hebben staan die aan de uier van de 3 jarige hangt...
en dat terwijl haar eigen moeder ook in dezelfde groep staat!
ik ga er vanuit dat het vanzelf op houd, een tik geven als je het ziet zal niet helpen aangezien je het lang niet altijd zult zien!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:25

smeer er babyolie op,dit smaakt echt vies,is niet erg voor de uier en werkt erg goed Haha!
elke andere zalf kan ook hoor,zolang t maar vies smaakt

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:12

Mijn merrie (toen ook 3 jaar) deed dit ook bij een merrie op stal waarvan het veulen afgespeend was. Ze moesten uit elkaar gehaald worden, ik denk ik jouw geval dat dit de enige oplossing is. Allerlei smeersels op de uiers smeren vind ik niet echt de oplossing.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:13

Bij mijn merrie op het land staat een 2 jarige haflinger. Die ook graag bij mijn trekpaard eronder hangt. Ik heb er geen problemen mee. Zolang ze er niks van krijgen maak ik me niet druk.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 17:24

De eigenaresse van de merrie was bang dat ze door de stimulering weer een uier zou krijgen en eventuele gevolgen van een uierontsteking. Volgens haar lijkt het nu goed te gaan ze heeft mijne er nog niet meer bij gezien. Ik hoop dat het goed gaat en mocht het niet goed gaan dan ga ik toch met baby olie aan de gang, dat vond de eigenaresse niet erg.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:58

Lastig probleem! Hoop dat de babyolie helpt. Zou het ook niet prettig vinden als het mijn merrie was. maar ik snap jou ook, want jij wilt niet weg uit dat koppel!

postbodesiem schreef:
Zo'n prikding aan het halster bevestigen net als je wel eens bij koeien zien die ook bij elkaars uier zitten.
dat zoek ik, in ieder geval een plaatje ervan voor iemand! Heeft iemand dat misschien voor me?

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:00

tea three-olie is een zeer goed middel, heeft voor het paard een geur waar die afstand van neemt en de eventuele smaak zal hem doen omkeren.
De merrie kan het alleen maar heilzaam op werken, buiten dat het ook antiseptisch is.

( prikdingen is goed voor koeien, hier slaan paarden eerder van op hol of gaan slaan, en waarom zou dat nodig zijn als het ook vriendelijker kan )

issie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:43

We hebben het zelfde probleem... Ons veulen van 10 maanden is na 6 weken afgescheiden te zijn van de moeder, toch weer gaan drinken. Als ik hier lees dat het na een langere tijd (dan 6 weken) toch ook nog weer op gang komt, heeft langer scheiden geen zin.

Want wat is lang genoeg? zolang de moeder het toestaat????

Wij denken dus ook aan smeersels (maar ja.. dat kan je ook niet eeuwig volhouden), maar zie ook even geen andere optie. Ben benieuwd naar de baby olie en tea tree-olie. Is er iemand die dit hier al eens voor gebruikt heeft?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:48

issie schreef:
We hebben het zelfde probleem... Ons veulen van 10 maanden is na 6 weken afgescheiden te zijn van de moeder, toch weer gaan drinken. Als ik hier lees dat het na een langere tijd (dan 6 weken) toch ook nog weer op gang komt, heeft langer scheiden geen zin.

Want wat is lang genoeg? zolang de moeder het toestaat????

Wij denken dus ook aan smeersels (maar ja.. dat kan je ook niet eeuwig volhouden), maar zie ook even geen andere optie. Ben benieuwd naar de baby olie en tea tree-olie. Is er iemand die dit hier al eens voor gebruikt heeft?

6 weken was te kort Knipoog
ik haal mijn veulens er 3 maanden af

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:22

een goed smeersel is kamferspiritus,dit kun je kopen bij de drogist.
werkt goed om het uier droog te zetten en smaakt echt ontieglijk smerig( zo ruikt het ook)
ik gebruikte het vroeger wel bij jonge katten die te lang bij de moeder zoogden.

hier meer info:
http://www.plaza33.com/cms/content/naty ... ts_id=3548

issie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:32

tessyke schreef:
6 weken was te kort Knipoog
ik haal mijn veulens er 3 maanden af

Daar was ik al bang voor... er was mij verteld dat na 2 weken de uiers ingedroogd zijn, dus dacht met 6 weken al erg ruim te zijn. Na 3 maanden is het dan wel echt afgelopen?

Heb overigens de dierenarts gesproken; hij adviseert 1 x (!) groene zeep op de uiers zodat het goed indroogt en anders scheiden, dus dat ze elkaar niet kunnen zien, ruiken of horen.

@postbodesiem: hoe lang is de betreffende merrie al zonder veulen??

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 16:54

Het veulen van de merrie is al vanaf november van de merrie af en de uier was al helemaal weg.
Mijn 3 jarige komt uit de opfok en heeft als ze dagelijks buiten speelt, deze merrie onder andere als haar weidegenootje. Haar eigen moeder loopt ook in deze groep maar daar heeft ze niks meer mee en ze hoeft het ook niet te wagen om bij haar uier te komen. De merrie waar ze bij de uier zat was ook hengstig dus misschien vond die het ook wel gewoon lekker Clown

issie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:15

Mijn merrie is ook vanaf november gescheiden. Je zou dan inderdaad zeggen dat het nog niet lang genoeg geleden is. Ik heb ze thuis weer gescheiden en ga er maar vanuit dat het een half jaar duurt ofzo.

Heb je het nog geprobeerd met babyolie? (kan me niet voorstellen dat dat het tegenhoudt.. maar ben erg benieuwd Haha! )

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:31

Stond er al maar ik zou ook graaskorf doen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:37

bijt kamperspitrus niet heel erg? zker als de uier als iets geirriteert is door het geknabbel van je 3 jariger

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 11:21

Ik heb geen klachten meer van de eigenaresse gehad, dus ik heb niks hoeven doen en ik denk dat mijne nu wel van de uier afblijft, de merrie is ook niet meer hengstig dus ze zal het vast niet meer toelaten (hoop ik).
Kamferspiritus lijkt me niet goed dat zal ik ook zeker nooit uitproberen, babyolie zou voor mij het enige zijn wat ik zou gaan proberen.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:08

Ik heb hetzelfde probleem, alleen drinkt de 3-jarige nog bij haar moeder.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:15

Mijn shet is 11 maanden en zoekt bij mijn ruin van bijna 14 de uiers. Tot nu toe heeft hij ze nog niet gevonden Koe
edit; ik zou inderdaad ook babyolie proberen. Vooral omdat de eigenaresse (van die merrie) ook akkoord moet gaan. Succes