Paard zit helemaal onder de schilfers!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JelmerR

Berichten: 123
Geregistreerd: 02-08-06

Paard zit helemaal onder de schilfers!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 21:26

Mijn paard zit helemaal onder de schilfers, vooral heel erg op zijn staart en manen waar hij veel last van en heeft en vervolgens schuurt, schuurt, en nog eens schuurt.....
Maar ook heel zijn vacht zit eronder, en hij staat toch kort in het haar...
Durf het nu midden in de winter ook niet echt goed te wassen met koud water....

Nou was mijn eerste vraag wat ik hieraan kan doen?

En mijn tweede vraag of dit kan komen door wisselen van voer?
Ik heb hem namelijk iets meer als een half jaar geleden gekocht toen kreeg hij Equisanum puur natuur muesli, en had nog nergens last van.
Nu krijgt hij sinds een maand of twee Equisanum primeur basis muesli, en waarnaar hij kort erna last van schilfers kreeg en werd daarnaast ook ineens snel een stuk dikker ....

Zou het hier dus door kunnen komen?
En zo ja wat kan ik dan mijn 3 jarige Fries in training kunnen geven dat het schilferen minder word, en ook nog een mooie glanzende vacht behoud?
Ik zit zelf te denken om op voer van pavo over te gaan, maar heb hier zelf geen ervaring mee en weet ook niet welke ik dan het beste zou kunnen geven......

hoop dat iemand mij helpen kan, alle tips zijn welkom!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paard zit helemaal onder de schilfers!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:13

kun je niet teruggaan naar dat andere voer?
lijkt me dat je dier daar allergisch op reageerd

JelmerR

Berichten: 123
Geregistreerd: 02-08-06

Re: Paard zit helemaal onder de schilfers!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 19:41

Zou opzich natuurlijk wel kunnen alleen werd hij daar een beetjes hittepetit van, en daarnaast vond hij het niet heel lekker liet het altijd tot het laatst staan.....
Dus dat is ook niet echt een optie...

Madeliefjes
Berichten: 1099
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Paard zit helemaal onder de schilfers!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:13

Mijn pony heeft op het moment ook heel veel schilfers die jeuken. Dacht dat het een restje van het zomereczeem was waar ze last van heeft, maar dat lijkt met nu niet meer en het is ook pas begonnen toen de jeuk al weer weg was. Ik zit ook aan het voer te denken, die van mij krijgt nature's best van pavo op het moment en wortels en hooi, maar daar lijkt me toch niks bijzonders aan. Het is wel pas begonnen toen ik haar ging bijvoeren eigenlijk. Vreemd!!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paard zit helemaal onder de schilfers!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:56

op aanraden van iemand ben ik gestopt met wortels voeren, en de mijne heeft geen schilfers
die had hij wel elke winter,nu voer ik ook een ander merk brok( havens) en dus geen wortels meer en nu is het goed Haha!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: Paard zit helemaal onder de schilfers!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:32

paarden met zomerexceem hebben vaak die schilfers. maar dat heeft die van jou niet begrijp ik?

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Paard zit helemaal onder de schilfers!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 02:46

Misschien lees ik erover heen maar heeft hij een deken op?

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Paard zit helemaal onder de schilfers!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 02:57

schuurt hij alleen de manen of krabt hij ook de rug etc?

Pony die ik altijd reed heeft namelijk stro allergie en moet nu dus op zaagsel, hij mag het zelfs niet meer eten. Zo maar opeens na meer dan 14 jaar op stro..

JelmerR

Berichten: 123
Geregistreerd: 02-08-06

Re: Paard zit helemaal onder de schilfers!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 20:14

@Loulou : Nee Jelmer heeft geen last van zomerexzeem anders had hij al wel meer geschuurt, maar het is nog niet zolang dat hij dit doet.

@Daantjuhhh : Ja hij heeft op het moment wel een regendeken op.

@Patsur : Tot nu toe heeft alleen nog maar aan zijn staart en manen heel erg geschuurt.....

draverr
Berichten: 434
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Paard zit helemaal onder de schilfers!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:30

één van onze paarden op stal heeft dit ook gehad maar vooral op zijn buik aan bijde kanten, op den duur werken het dikke bulten met kleine gaatjes er in, opmerkelijk was dat het paard er geen last van had, Ik heb hem toen met betadine behandeld, deken uitgewassen en nu heeft hij nergens meer last van... en zo heb ik dat ook met de schilvers in zijn manen gedaan.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Paard zit helemaal onder de schilfers!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:33

mijn paard heeft ook gen zomer exceem, maar heeft het juist de winterperiode..... niet heel heftig, maar wel behoorlijk wat schilfertjes.
ik ben nu begonnen met om de dag lijnzaad over haar voer te doen, helpt gelijktegen zandafvoer. ben benieuwd of het helpt.

die wortels..... hmmz.... weet je ook waarom je daarmee moest stoppen? is dat omdat er bepaalde stoffen inzitten of iets?

draverr
Berichten: 434
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Paard zit helemaal onder de schilfers!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:35

@ Roossie22 Goed dat je over die wortels begint, Wij hebben een tijd gedacht dat het kon komen omdat wij in die tijd iedere dag wortels gaven. Maar die kans leek mij zo klein omdat het bijna alleen vocht is wat er in wortels zit.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Paard zit helemaal onder de schilfers!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:37

ja ik ben heel benieuwd... ik voer behoorlijk wat wortels in de winter, dus ben zeer benieuwd! ellepel begon erover in haar post, dus ben echt geinteresseerd in het waarom zeg maar... of het echt de wortel is of juist stofjes of iets die erin zitten

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paard zit helemaal onder de schilfers!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 06:57

Citaat:
die wortels..... hmmz.... weet je ook waarom je daarmee moest stoppen? is dat omdat er bepaalde stoffen inzitten of iets?

ik heb geen idee eigenlijk,geloof dat teveel caroteen dit zou veroorzaken.
de mijne krijgt nu nog wel es een wortel hoor,1x per week,maar vaker niet meer.
maar ben in die periode ook van brok veranderd dus daar zou het ook aan kunnen liggen