Hoe kun je een slap achterbeen trainen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Hoe kun je een slap achterbeen trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-03 22:22

Hoi, Ik heb drie maanden geleden een poging gedaan mijn paard in te rijden, en dat is dus niet gelukt Huilen Andere mensen die erop gingen gooide ze er binnen een minuut af. Mij vindt ze wat liever dus ik mocht een kwartier op haar zitten Haha! De tweede keer dat ik op haar zat ging ze na een kwartier steigeren en zijn we samen achterovergeklapt. Huilen We hebben veearts erbij gehad. Ze komt dus niet door de buigproef heen. In haar rechterachterbeen heeft ze nauwelijks spieren. Dat been loopt dus gewoon mee en als je erop gaat zitten doet dat pijn. Er zijn wel meer paarden die dat hebben, alleen die lopen door de pijn heen Verward , maar mijn schatje is wat opstandig Haha!
Dus denken jullie dat dat been op de een of andere manier toch getraint zou kunnen worden, want i.p. zou ik haar ook alleen voor buitenrijden willen gebruiken. Ze staat daar eigenlijk voor niets Bloos en kijkt heel zielig als ik op mijn andere paard aan het rijden ben.Ik longeer haar twee keer perweek met chambron of touwtjes.
iig alvast bedakt, groetjes Els Marie

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgiƫ, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 00:28

Als ze stijgerd, zeker niet ruw zijn in haar mond want dat heeft een tegenwerkend effect.
Als ze pijn heeft door iets zal m'n raad niet veel helpen,
maar wel om spieren bij te kweken kan je volgende tip toepassen...
Je moet ervoor zorgen dat ze goed op haar achterhand gereden wordt wanneer je met haar rijdt, laat haar in het begin maar zeer vlot lopen en er niet om geven dat ze met haar neus in de lucht loopt gewoon haar achterhand activeren zodat deze getraind wordt en daarna langzaam beginnen de teugels meer en meer op maat te nemen

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 09:51

Misschien is het een idee om haar een tijd lang vaker per week te longeren. Laat haar daarbij balkjes lopen, zodat ze de achterhand actief moet gebruiken.
Laat haar veel overgangen maken aan de longe.
Verder heb je wat middelen op de markt die helpen de spieropbouw te verbeteren, maar hiervoor kan je misschien beter eerst advies bij je dierenarts inwinnen.

Jouw paard is helaas nog niet verkeersmak en ik weet ook niet of je in de buurt van bos woont, maar mijn vroegere Welhs-pony was erg zwak in de achterhand toen we begonnen met inrijden. Ik reed heel erg veel in het bos, echt veel heuvel op en heuvel af. Dat heeft haar echt goed gedaan, want later was er niets meer van te merken.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 10:03

Zoek eens wat informatie over de pessoa teugel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 10:42

In haar rechterachterbeen heeft ze nauwelijks spieren. Je kunt daar niet meer spieren gaan kweken. Je kunt alleen de zpieren die er zitten sterker maken. De vraag is of je die voldoende sterk kunt maken om haar te berijden.
Overleg dit met je DA. Vanachter de PC kan geen van ons hier een verstandig antwoord op geven. Als nu duidelijk is dat het nooit goed zal komen is het beter dit paard een lijdensweg te besparen.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 11:29

De DA zegt dat je er wel op kan rijden, dat bijna ieder paard met dit probleem gereden wordt. Vaak hebben de mensen als zij hun paard niet laten keuren het ook niet echt door. Ze kunnen alleen niet goed verzamelen enz....
Hij heeft mij alleen afgeraden, meer als mens, omdat ze stijgert en dat is gevaarlijk.
Trouwens met balkjes lopen tilt ze geen van haar benen op Haha!
Ik zal eens proberen met pessoa te longeren.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 15:31

Niemand meer tips.............?

demi
Berichten: 23
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:46

Wij hebben ongeveer ook zoiets en zijn er nog steeds mee bezig, zie pagina.11 over lasertherapie en pagina 21 ongelijke bespiering achterhand. Of het goed komt weten wij ook nog niet maar ze wordt wel wat sterker het gaat niet zo snel. sterkte demi

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:54

Veel laten galopperen aan de longe = voor haar de minste belasting en goed training van de spieren. Als het goed is wordt ze wat sterker op de achterhand en kan je wat meer overgangen gaan trainen. Pessoa is goede optie of met 2 longeerlijnen (is goedkoper) als je dat kan.
Suc6

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 10:07

Hoi,
als ik haar longeer laat ik haar al veel galoperen. Ik zit erover te denken om een kraker bij haar te laten komen, denken jullie dat die er iets aan zou kunnen doen?

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:34

ja een kraker zou best iets voor haar kunnen betekenen. Ik ben met de mijne na zijn valpartij ook bij de kraker geweest. Maar wel in overleg met de DA's daar. Eerst zijn er foto's gemaakt en naar aanleiding daarvan is hij gekraakt. Ook werd hij licht verdoofd om alle spieren te laten ontspannen.
Ik zou het overleggen met je DA. Suc6

Even off topic de 2de week van september komen wij met 5 paarden naar Beekbergen. We stallen ze bij Riant en hebben een huisje gehuurd op Bospark Beekbergen Haha!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 18:23

O leuk! Ben jij vast arm na dit uitje Haha! Maar het is daar heel mooi en je kan er ook heerlijk buitenrijden Haha!

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 20:12

valt al met al wel mee joh, we zijn de man 130 euries kwijt OK dan! Haha! maar we zoeken nog een goeie gids, iets voor jou????? Ach gut

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 21:52

eeeeeuh nee Bloos Ik verdwaal altijd Schijnheilig Kan je wel de weg wijzen naar de super Haha!
Veel plezier he, Els Marie

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:49

hahaha Haha! gaat vast lukken ik ben er vaker geweest
groetjes Henny

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 13:41

Volgens mij moet je dit oplossen door longeren (als ze dit toelaat) en dat het moeilijke been op de binnenhand zodat ze die er stevig onder moet houden....

Hopelijk heb je hier wat aan.... Suc6

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 16:00

Dat vind ik juist het rare, ze galopeert linksom net zo goed als rechtsom Verward Ik dacht dat ze dan ook veel meer moeite moet hebben met rechtsom galoperen, want haar echter achterbeen is het zwakst. Maar ik zal de DA er nog eens over informaeren

demi
Berichten: 23
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 19:41

wij hebben ons paard nu laten dekken, want het heeft allemaal niet geholpen alleen is haar goede kant achter nog bespierder geworden, wij gaan haar tot na het veulenen alleen nog maar in het bos rijden en wat stapwerk laten doen. want we weten het niet meer. de aansturing van de zenuwen naar de spieren om echt te groeien laten het volgens ons echt afweten. Wel komt af en toe een therapeut langs maar die voelt eigenlijk niet iets raars bij haar. Wij wachten verder maar even af

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:40

Is het dan wel verstandig om met haar te fokken? Ik bedoel, je weet niet eens precies waar het probleem vandaan komt. Vraag me dit gewoon af.

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:26

hallo ,wat je ook kunt proberen is met lange teugels(korte leidsels) met haar werken. eerst zonder zadel gewoon met je handen op haar kontje wendingen en overgangen laten maken . Je werkt dan ook een beetje aan je eigen conditie, die zul je nodig hebben. Veel werk aan de lange teugel, heuvel op en heuvel af.Na enige tijd kan het zadel er op zonder beugels. Na een tijdje ,als de bespiering verbetert, kun je er zo op gaan zitten en ze zal je stem vanachter kennen en zonder kommetaar aanvaarden. Vraag eens aan een goede Homeopaat b.v. G.Zomer, die is vaak op de Riant. Die kan je precies vertellen wat je paardje nodig heeft.Achter de pc is het eigelijk heel moeilijk een diagnose te doen. Veel plezier met je meiske, praat maar veel met haar dan gooit ze je er niet meer af ook al heeft ze misschien pijn in haar rug.

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:28

irish_lady schreef:
Zoek eens wat informatie over de pessoa teugel!


Precies, mijn paard was ook zwak achter, vooral met de galop. Dit was na enkele keren goed longeren met de pessoa al een stuk beter. Ik zweer bij dat ding!!

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:34

Je laat haar veel aan longe lopen, dat is altijd goed maar laat haar voor een vrij dan kan de achterhand gaan werken. Hoe oud is ze eigenlijk? Neem gerust een hele tijd om haar op je gemak in te rijden . Iets wat langzaam gebeurt en goed gedaan wordt , heeft een beter resultaat . Dit is blijvend en wat is een half jaar spelen met je paardje op een twintig jaar productief rijden, je komt er verder mee, en dat zal je bedoeling wel zijn.
Met de lange teugels loop je er dus achter en naast, ze laat dat hoop ik wel toe, veel praaten en dan concentreerd ze zich voledig op jou. succes

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 17:13

Tayga is nu 4.5 jaar oud en ze wordt al twee jaar gelongeerd. Achter haar aan wandelen doe ik ook wel veel, alleen niet buiten de wei. We hebben ook geen heuvels in de buurt. Verder vertrouwd ze mij, zover dat kan, volledig. Ik zorg al drieƫnhalf jaar voor haar en ben de enige geweest die voor haar zorgt. We laten in het voorjaar denk ik een pysiotherapeut naar haar kijken en willen proberen in de zomer in alle rust haar nog eens te beleren of in ieder geval nog eens wat te proberen. Verder is ze wel zadelmak. En mijn conditie is prima Haha!

demi
Berichten: 23
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:48

Ons paard is helemaal gekeurd bij Bockhorst in kootwijkerbroek ook op de foto"s. Waarschijnlijk heeft ze tijdens het zadelmak maken een val achterover gemaakt in ieder geval sturen de zenuwen de spieren aan 1 kant achter niet genoeg aan om te groeien, daarom is ze daar minder bespierd.We zijn er ook al mee naar Rodinde geweest, ze is 2 keer gelaserd aan dat been en op haar rug, en we hebben er nu 1 keer per 14 dagen een goede therapeut bij. Ze wordt 2 a 3 keer per week gereden en gestapt in het bos. Tijdens het stappen, draven en galoperen zie je er niets aan, maar in de bochten en voltes heeft ze het moeilijk. Wij kijken volgend jaar na het veulenen wat er nog verder voor mogelijkheden zijn. Maar volgens D.A. Bokhorst komt het nooit meer helemaal goed, ze zou alleen nog geschikt zijn voor fok en recreatie. Maar misschien vinden we nog een goed adres waar ze wat meer kunnnen doen.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 20:38

Bij Tayga kun je niet echt zien dat er een kant veel minder bespiert is dan de andere kant. Heb er vandaag nog even mijn instructrice naar laten kijken, maar die kon ook niets zien. Misschien wil ik ook wel z'n lief klein veulentje bij Tayga hebben Haha!