Hoefkanker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Hoefkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 01:34

Hoorde vanavond dat een paard van een vriendin van me aan alle vier de benen hoefkanker heeft. Zat net even wat foto's te bekijken op hoofcare en de moed zakt me eerlijk gezegd in de schoenen. Ze wil het wel laten behandelen maar als ik het allemaal zo bekijk ..... pffff wat een lijdensweg... Iemand van jullie ervaring met zoiets??? en wat was de afloop???

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 08:09

Wat erg zeg Verdrietig
Ik heb er verder geen ervaring mee (gelukkig maar), dus kan je niet verder helpen. Zowiezo veel sterkte gewenst voor het paardje en baasje, is niet niks..

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:04

Ik wens je vriendin en natuurlijk jou heel veel sterkte. Ik heb geen ervaring ermee....

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:28

Ik heb eens van iemand gehood dat hun paard (een beginnende vorm van) hoefkanker in een 1 hoef had. Ze heeft me toen vertelt waarmee zij het hebben weggekregen. Ik zal straks even kijken en dan zet ik het hierneer. Misschien heeft je vriendin er toch nog wat aan.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:53

Hoe krijgen ze dit eigenlijk?

Ik heb namelijk geen flauw idee hoe ze daar nou aan kunnen komen.

Is er iemand die mij zou willen ophelderen.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 16:31

Hi

een paard bijons heeft het gehad pas nog, dat kanker word dan weg gesneden.
volgens mij is het goed te genezen alleen hij krijgt het ook
wel eens terug maar met dit paard gaat alles ok dan is tie een paar dagen/weekje uit de running en dan is het weer goed!

hij blijft wel op controle natuurlijk!

en op Noureyev terug te komen 'hoe krijgen mensen/paarden
kanker' dat weet je gewoon niet de een krijgt het wel de andere niet.

Life's a bitch !!!

sHaKiEjLaVeR
Berichten: 1432
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:58

k heb er nog nooit van gehoord maar ik hoop dat weg gehaald kan worden!!

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 20:14

Sjees wat erg Scheve mond Sterkte!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 20:17

Op de vorige stal waar ik stond was ook een paard die het had (aan 1 hoef), dat is ook weg gesneden en paard is helemaal genezen.
Er is dus zeker hoop!!
Het is wel meerdere keren weggesneden, het kwam in het begin namelijk steeds terug, maar uiteindelijk is het weg gebleven.

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:50

PB eens naar Pareltje hier op bokt, haar paardje heeft het ook gehad aan 4 benen en is in Utrecht geholpen, staat nog een paard van onze stal in Utrecht met dezelfde kwaal.

Zij kan je waarschijnlijk wel meer vertellen.
Met haar paard gaat het trouwens heel goed.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:59

Ik ken een paard dat net behandeld is voor hoefkanker aan 1 hoef. Zoveel mogelijk weggesneden en nu is het weggebrand. De resultaten moeten nog blijken. Inmiddels smeren ze er een supernaar goedje op en heeft het paard best veel pijn. Soms moet je gewoon de moeilijke beslissing nemen en kiezen voor een pijnloze dood. Laat je goed voorlichten door de DA en neem een second opinion.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 23:33


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 23:45


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 23:49

ik ken een paard dat straal kanker had aan 1 been

dat was helemaal weggegaan, toen kreeg ie ergens in dat been een ontsteking zelfs Prednison hielp niet meer, nix hielp, die ontsteking zat toen door heel t been, zelfs tot aan de hoef, en dat paard heeft het niet gered.

maar de straalkanker die dat paard heeft gehad was dus wel geneZen! de 2e keer was het een ontsteking ergens bovenin t been, wat dus door heel t been ging.....

sterkte!!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 08:01

helaas heb ik ook alleen maar een slecht aflopend verhaal over hoef- en straalkanker.....zie mijn topic over rotstraal!

Veel sterkte en laat het paard niet lijden!

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:28

Beste Gerrie en Vonnie84,

Bedankt voor het plaatsen van een doorlink.

Ik heb nu een beeld van wat het is.
Ik vind wel dat je een sterke maag moet hebben om hiernaar te kijken.

Sommige plaatjes waren echt VIES.

En zoals de doorlinks het zelf kunnen zeggen het is wel te GENEZEN.

Ik hoop dat het paard van je vriendin er weer helemaal boven op kont.

zalina

Berichten: 205
Geregistreerd: 23-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 12:10

Helaas heb ik ook een slechte ervaring met hoefkanker. Mijn paard was drachtig toen het geconsteerd werd en heeft in Utrecht 2 maanden in een soort takel gehangen om de druk van de hoef af te houden. Er was zo'n groot deel uit de hoef gesneden dat het maanden heeft geduurd voor er weer wat met het paar de gedaan kon worden. Kanker is ook weer teruggekomen en het werd zo pijnlijk dat paard toch moest worden afgemaakt.
Gelukkig hoor je ook verhalen waar het wel goed afloopt.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:51

Een allereerste vereiste bij het lukken van een behandelplan is het direkt onderkennen dat het straalkanker is!
Dan hoeft er zoals bij de RWl methode ook weinig tot niets weggesneden worden en kan het paard sneller revalideren
Veel succes!

Zoey
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:59

Wat vervelend. Ik heb er nog nooit van gehoord maar ik zou het zeker goed laten onderzoeken. Kijken wat er aan te doen is en hoeveel procent kans er is op genezing.
Sterkte en succes

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 19:39

Straalkanker wordt geloof ik veroorzaakt door een een of andere rotbacterie. Die is niet gevoelig voor antibiotica. Er zijn verschillende methoden om het op te lossen, waarvan er 1 is: het extreem ver wegsnijden van de hoef.
Laatst las ik ergens (sorry, maar ik heb echt geen flauw idee meer waar het was....) dat er een nieuwe methode is. Een deel wegsnijden en dan een een of ander goedje over heen. Heel erg bijtend spul, maar het gaf wel goede resultaten. Misschien weet de DA er meer over? Het is een minder pijnlijke behandeling dan de eerste.
Misschien zijn er nog wel meerdere, maar ik ken ze niet.
Veel succes!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 23:19

Paard staat nu bij de kliniek en zal daar naar verwachting ongeveer 2 weken moeten blijven. Nadien moet wel elke twee dagen verband verschoond worden maar ze hebben haar nog lang niet afgeschreven gelukkig. Het was trouwens geen straalkanker maar echt hoefkanker. Paard had altijd al slechte hoeven, vaak losse wanden/brokkelhoeven e.d. Ze voert eigenlijk standaard biotine enzo bij om dit beter te krijgen maarja...

Summum
Berichten: 50
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:58

mijn paard is nu na 4 maanden behandeling geheel genezen van hoefkanker. Ze had het aan beide voorbenen. Oorzaak is niet bekent. Ik werk op een paardenkliniek en we hebben nu het afgelopen jaar wel 7 paarden behandeld en alle paarden zijn nu helemaal goed. Elke week snijden we al het verkeerde hoorn weg en pakken we de voeten in in een jodiumverband. (met verbandijzers) Dit in comb. met prednison.
Op deze manier konden we onze paardjes gewoon thuis houden en zelfs af en toe rijden op een zachte bodem. In Utrecht worden minder goede resultaten geboekt naar wat ik hoor.

Heel erg veel succes en geduld gewenst!