spierbevangenheid, hoe lang duurt dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

spierbevangenheid, hoe lang duurt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 22:17

Ons paard is van weiland veranderd en bleek na 3 dagen (hij is gewoon gereden tussen door en gaat 's nachts naar stal) spierbevangen te zijn.
Ik merkte het met rijden. Hij leek wel 4 lekke banden te hebben. We stappen en longeren hem nu 2 x per dag en hebben zijn voer wat geminderd. Ook is hij van het land afgehaald. Hoe lang gaat zoiets duren? Huilen

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 00:06

Weet je zeker dat ie spierbevangen is??? Als het zo is onmiddelijk DA erbij halen en niet meer uit zijn box halen. Beweging mag namelijk niet bij spierbevangenheid.
Ik denk eerder aan hoefbevangen als ik jouw verhaal lees. Ook in dit geval DA erbij. Als dat zo is geen voer geven, ook geen hooi.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 08:19

Zeker niet hoefbevangen, dat heeft hij al eens eerder gehad na een hele lange reis. Zijn hoeven zijn absoluut niet gevoelig. Dit is echt iets anders. Hij loopt nu, na een dag al weer goed. Wat zou het dan geweest kunnen zijn? DA komt evengoed langs, moest ook jaarlijkse enting hebben.

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 08:55

Geen idee maar ik zou DA wel even bloed laten prikken om er achter te komen of ie spierbevangen is geweest. Hieruit kunnen ook evt beschadigingen worden gehaald.
Hou me ff op de hoogte. Sterkte OK dan!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:39

Mijn pony was licht spierbevangen aangetoond in bloedonderzoek anderhalve week na begin kreupelheid/stijfheid. Hij heeft steeds weidegang gehad en dat was ook niet slecht... Rijden zal wel anders zijn natuurlijk... Mijn pony gaf zelf wel aan of hij wilde lopen of niet. Heeft de eerste dagen bijna alleen maar stilgestaan.

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:27

joyce B schreef:
Hij heeft steeds weidegang gehad en dat was ook niet slecht...


Stijfheid kan ook komen door teveel eiwit in ene keer (dus ineens op een rijke wei). Mijn paard kan ik absoluut niet op een volle wei zetten. Dan weet ik zeker dat hij binnen drie dagen stijf staat van de eiwitten. Weidegang is zeker niet slecht, maar dus niet op een volle wei ineens....

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:57

Een paard met spoerbevangenheid mag absoluut geen pas meer verzetten!!! (zoals ook al verteld is) Zoals ze bij mij op school altijd zeggen: Bouw er maar een tentje omheen. Bloedonderzoek moet vaak herhaald worden, ook nadat het paard niet meer stijf loopt, totdat de spierwaarden weer normaal zijn. Dan mag pas weer begonnen wroden met rijden.
Ik weet niet hoe het nu is, maar als je echt denk dat hij spierbevangen is zou ik hem geen pas meer laten verzetten en een DA bellen. Vaak hebben deze paarden ook donkergekleurde urine. Heeft jouw paard dat ook?

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 13:36

klien schreef:
Ons paard is van weiland veranderd en bleek na 3 dagen (hij is gewoon gereden tussen door en gaat 's nachts naar stal) spierbevangen te zijn.
Ik merkte het met rijden. Hij leek wel 4 lekke banden te hebben. We stappen en longeren hem nu 2 x per dag en hebben zijn voer wat geminderd. Ook is hij van het land afgehaald. Hoe lang gaat zoiets duren? Huilen


Ik wil niet veel zeggen maar als je paard echt spierbevangen is mag hij absoluut NIET werken Je moet zijn bloed laten prikken door de DA die dan kan vaststellen hoe zwaar hij spierbevangen is en hij zal je dan het advies geven om absoluut geen krachtvoer te voeren en alleen maar wat oud hooi te geven.. hij mag bijna geen eiwitten. Je moet vitamine E + selenium gaan bijvoeren (goed voor de spieren). Mijn paard is ook spierbevangen geweest en de dag nadat de DA was gekomen liep hij ook al weer normaal maar ik mocht de 1e dag maar 5 min. wandelen aan de hand en dan langzaam opbouwen.. het heeft ong. 2 wkn geduurd voor ik onder het zadel mocht stappen en ze hebben zijn bloed weer geprikt om te zien of het beter was met de waardes in zijn bloed... helaas maakt Omar zich zo druk en is bang voor DA waardoor zijn adrenaline steeg en ze de waardes niet goed in zijn bloed konden zien. Ik ben toen langzaam onder het zadel gaan opbouwen. Omar krijgt nu nog maar 3/4 bix per dag en hooi. Ik voer hem pavo steemix bij (eiwit arme muesli) als hij heeft gewerkt. Als hij stil staat (zoals nu.. hij is kreupel) mag ik hem absoluut bijna niets bijvoeren. Wel geef ik hem iedere dag vitamine E + selenium door zijn voer.

Omar was accuut spierbevangen en kon bijna niet meer bewegen.. ik heb hem toen hij op stal stond en ik hem bijna in zijn box moest duwen omdat hij niet meer liep meteen de DA gebeld.. ze mogen dan ook niet meer bewegen Het komt wel weer goed maar je moet wel geduld hebben en altijd voorzichtig blijven met eiwitten en arbeid.. je mag je paard niet hard trainen en de dag erna op een beetje wandelen... langzaam weer afbouwen en eigenlijk iedere dag rijden/longeren en anders terugzetten in het voer. Ook is een goede warming up - cooling down erg belangrijk. Dus ong. 10 a 15 min. instappen en 10 a 15 min. uitstappen na het rijden en na het longeren. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat mijn paard spierbevangen is geworden. In de winter uitrijdeken omdoen met in en uitstappen om de spieren goed warm te houden. Je moet voorzichtig omgaan met een paard wat spierbevangen is geweest.

Als jouw paard ook al hoefbevangen is geweest en nu spierbevangen dan denk ik dat het wat met te veel aan eiwitten te maken heeft.

Je kan je paard zijn spieren voorgoed verpesten als je nu te snel weer gaat rijden/longeren Kijk uit wat je doet en doe het in overleg met de DA!!

Succes ermee en voor vragen kun je me ook pb-en.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 17:35

suleika heeft ook spierbevangenheid gehad in zijn rug, duurde geloof ik twee maanden voordat het weer wat beter ging, bij suleika lag het ook aan een teveel aan eiwitten in het gras.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 17:28

AnneOmie schreef:
ik heb hem toen hij op stal stond en ik hem bijna in zijn box moest duwen omdat hij niet meer liep meteen de DA gebeld.. ze mogen dan ook niet meer bewegen


Eigenlijk had jouw paard echt geen pas meer mogen verzetten. Zelfs de stal ik zetten is al te veel en kan veel schade aanrichten.

De DA hoort voor controle regelmatig langs te komen. Als het paard nog stijf is, moet hij op stal blijven staan. Als hij niet meer stijf is: bloedprikken en pas aan het werk als de waarden normaal zijn.
Zo heb ik het op school geleerd.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:15

Ja eigenlijk had hij geen stap meer mogen verzetten Mikey, maar ik wist toen niet wat hij had Hij liep heel langzaam. Ik had hem moeilijk op het terrein kunnen laten overnachten en hij is ook te zwaar om even op te tillen dus die paar meter richting stal moest hij helaas wel lopen...

Ik zal het je nog leuker vertellen.. toen de DA kwam moest Omar van haar ook nog lopen om naar zijn evenwicht e.d. te kijken.. Pas na de uitsla van het bloedonderzoek de volgende ochtend werd pas vastgesteld dat hij spierbevangen was... Ik had hem dus moeilijk buiten kunnen laten overnachten Verward

Het gaat nu hartstikke goed en spierstijfheid heeft hij voor zover ik weet geen last meer van gehad maar hij krijgt dan ook ieder dag vitamine E en selenium en hij loopt als een trein Haha! Als Omar pijn heeft geeft hij dat trouwens meteen aan en ik heb geleerd daar naar te luisteren.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:21

Mijn [naam verwijderd] is ook zo'n bevangen-klant. Die kan dan nog wel bewegen, maar ze doet het liever niet mee. Ik merk het vooral aan haar temperament; ze lijkt wel depressief als ze bevangen raakt.

Het is afhankelijk van de graad van bevangenheid of een paard juist wel of juist niet meer mag bewegen. bij acute tying-up is bewegen slecht, bij de meer geleidelijke ziekte is bewegen vaak wel goed. Let op: bewegen als in stappen aan het halstertouwtje of los in de bak/weide. Niet longeren, geen beweging vragen waarbij je spieren aanspreekt. Dus ook niet longeren aan het halster.
Heb altijd overleg met je dierenarts bij bevangenheid. Hij heeft middeltjes waarmee je de giftige melkzuren sneller uit het lichaam kan laten gaan, en daar heeft het paard dus baat bij.

Na een tijdje geen belasting, kan je weer heel, heel voorzichtig beginnen met stapritjes, zo min mogelijk voltes. Heel geleidelijk het paard weer in conditie brengen. En voor de rest van zijn leven, rekening houden met het voer; dus nooit weer zo op de volle weide. Dat kan niet.

Carline
Berichten: 127
Geregistreerd: 08-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 01:00

Spierbevangen kunnen ze ook worden als ze zich te zenuwachtig maken, en bijvoorbeeld te hard en te explosief gaan rennen. Ik heb een hengstje die dat jaren geleden enkele keren gehad heeft, en hij moest wel bewegen van de dierenarts: ontspannen stappen en draven, zeker niet stilstaan omdat de spieren dan weer verkrampen en hij weer niet meer vooruit wil. Ook moest ik hem een supplement vitamine E/selenium geven. Maar jouw verhaal lijkt inderdaad meer op hoefbevangenheid. Dat kan je merken als zijn hoeven warm aanvoelen, voor de rest zijn de symptomen bijna gelijk. Bij hoefbevangenheid zeker de dierenarts waarschuwen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:58

Ik lees dit nu maar heb misschien een zelfde probleem deze topic staat ook op midisch met als titel "Teveel krachtvoer: staartschuren en sloom".

Lees dat even en kijk of mijn vermoeden juist is??