mijn veulen verslikt zich steeds

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 22:06

Mijn veulens (arabieren) krijgen ook vijf kilo krachtvoer per dag, een veulen heeft veel voer nodig, ze moeten groeien, zowel in de hoogte als in de breedte. Volwassen paarden hebben veel minder voeding nodig dan veulens, lijkt me logisch. (moet je eens kijken wat kleine kinderen wegstouwen per dag.... om naar van te worden gewoon..!)

Wat betreft dat verslikken.... ik heb geen idee, dat heb ik nog nooit meegemaakt, dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen, sorry. Succes in elk geval !


Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 10:31

Een afgespeend veulen leeft en groeit niet van de lucht hoor, die zal toch echt moeten eten ! En van een half (of een heel) kilo'tje zal hij niet bepaald groot en sterk worden... Mijn veulens krijgen drie keer per dag een kilo biks en een halve kilo granenmix (en 2 x per dag hooi), en alles gaat tot de laatste korrel op. En daarmee zijn ze echt niet vet hoor, ze groeien en ontwikkelen goed en zien er prima uit, gezond, sterk en glanzend. Als jullie een veulen hebben dat zich kan redden op een halve kilo krachtvoer per dag, heb je iets bijzonders !

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:17

Je geeft zelf aan dat je veulen schraal is en dat je de ribben kunt zien. Dat betekent dat ze niet genoeg voer krijgt. Het ene veulen heeft nou eenmaal meer nodig dan de ander, uit het voer halen ze energie om te groeien (zowel in de hoogte als in de breedte), om te spelen, om hun vacht te wisselen, en om warm te blijven. Bij de een werkt de stofwisseling sneller dan bij de ander, net als bij mensen. Je kunt de ribben zien, dus zal je meer moeten voeren, simpel.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van pulp, een goede veulenbrok heeft alles in zich wat een veulen nodig heeft, en aangezien je zegt dat je veulen ondanks de pulp nog steeds honger heeft en schraal is, moet je haar gewoon meer brok geven.


Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:18

ps. Ontwormen is ook geen overbodige luxe (zeker) bij een veulen, maar ik neem aan dat dit wel regelmatig gebeurt...?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fangio, genja, Reusje_xx, Theeglas, xxx88 en 105 bezoekers