Merrie drachtig door klophengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Merrie drachtig door klophengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 19:33

Mijn merrie is al sinds begin juli ongeveer niet meer hengstig geweest (ik hou het niet zo precies bij). Daarvoor was ze elke 3 weken goed hengstig. Nou kan het natuurlijk komen omdat ze het niet goed toont, of omdat het seizoen voor haar voorbij is.
Ze heeft van mei tot aug. op de wei gestaan. Ze is toen 2 keer hengstig geweest en ook verscheidene malen gedekt door de ruinen in de wei (ze had bloed aan de benen, en anderen hebben dat ook gezien).
Er gaat dus een verhaal de ronde dat 1 van deze ruinen een klophengst is. Volgens de eigenaar niet (hoorde ik weer van de beheerder van de wei), maar volgens andere mensen (verzorger oid?) dus wel. Het is dus allemaal heel vaag, ik heb zelf de eigenaar nog nooit gesproken.
Een klophengst waarvan 1 bal in de lies zit kan nog wel vruchtbaar zijn. Nu is er dus een heel klein kansje dat mijn merrie drachtig is. Wat zal ik doen, een dierenarts mijn paard laten scannen (dat kost mij natuurlijk aardig wat geld) of afwachten.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:17

scannen, waar komt anders dat bloed vandaan?

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:31

Absoluut laten scannen...
Gezondheid van je paard moet toch even voorgaan???
Wat de kosten betreft:kan je vast met je DA een afspraak over maken in het uiterste geval.

faiz
Berichten: 157
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:04

Als het mijn paard was zou ik haar ook even laten scannen, enne mischien de klophengst alleen met ruinen zetten en niet meer tussen de merries? Kan in ieder geval een hoop leed besparen!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 20:51

Als het goed is wordt elk dier met een binnenbal, gecastreerd en ook zijn binnenbal wordt weggehaald. Als dat bij dit paard niet gebeurd is (wat natuurlijk altijd kan) dan zou hij nog vruchtbaar kunnen zijn. De kwaliteit van het sperma is wel minder omdat de temperatuur in de buik te hoog is.

Maar nog even een vraagje. Waarom zegt de eigenaar van niet en de verzorger van wel? Mij lijkt dat de eigenaar het beter weet of niet?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:13

Een eigenaar heeft alle reden om niet te vermelden dat zijn paard een klophengst is! Denk alleen al aan je startlicentie; je moet minstens L gereden hebben als je met een hengst gaat starten. Bovendien kan je een klophengst niet zo gemakkelijk stallen als een ruin!
Helaas zijn niet alle paardeneigenaren even eerlijk.

Wat betreft de merrie ligt het er maar aan wat je ermee wilt. Wil je gewoon rijden en geen poespas zou ik haar zeker laten scannen of opvoelen. Mocht ze drachtig blijken te zijn kan je misschien de kosten verhalen op de leugenachtige eigenaar, of op de pensionhouder, die dit dus wist en toch jouw merrie bij deze klophengst heeft laten staan.

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 21:16

Dat bloed kwam omdat ze gedekt is, dat betekent dus nog niet dat ze ook drachtig is.
Dat verhaal van die verzorger heb ik ook weer van iemand anders gehoord. Het is allemaal erg vaag dus, ik heb beide nog nooit gesproken. De beheerder van de wei wist ook niet dat die pony misschien een klophengst was.