liksteen en diarree

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jantie

Berichten: 514
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Ergens in West-Vlaanderen

liksteen en diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 12:51

Mijn ruin heeft onlangs een nieuwe liksteen (met appelsmaak) en die zal in 2 weken op te zijn (steen van 10kg). Nu werd ik gewaarschuwd dat overdadig steenlikken tot diarree kan leiden. Heeft er daar iemand ervaring mee ? Mijn paard stond gisteren inderdaad nogal slapjes te kakken. Indien er een verband is zou ik de steen het grootste deel van de dag uit zijn stal houden.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 12:59

Geef hem een paar dagen geen zoutsteen meer. Kijk dit een paar dagen aan en geef hem wat meer stro om te eten. Stro is een beetje stopachtig (west-vlaams voor de Nederlandse bokkers onder ons). Tip: wanneer je nog eens zo'n groot blok zoutsteen koopt van 10 kg verdeel hem in stukken todat je acht kleine blokjes overhoudt. Leg zo'n blokje dan in zijn voerbak. Zo kan hij toch aan zout komen maar niet zo'n blok bijna in zijn geheel op korte tijd opeten.

Jantie

Berichten: 514
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Ergens in West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 13:23

Ben blij dat er hier nog westvlamingen zijn. Ik twijfelde in mijn verheven woordkeuze eerst tussen 'kakken' en 'poepen', kwestie van de juiste betekenis weer tegeven tussen een gemengd nederlands/vlaams publiek.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 13:47

Tja, het is soms niet eenvoudig als West-vlaming tussen de Nederlanders. Soms moet ik ook denken hoor hoe ik iets in het Algemeen Nederlands zou plaatsen.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:24

Ik heb gewoon zoutstenen ter grootte van een baksteen. Meestal een paar weken voordat we SGW gaan rijden leg ik die wat vaker in de voerbak. Ik heb graag dat hij in die weken wat meer zout binnen krijgt en dan ook meer gaat drinken voor zo'n wedstrijd.

Hij likt er dan zo'n 5-10 minuten aan en dan heeft hij genoeg en wil niks meer. Hij krijgt op deze manier niet teveel binnen. Ik heb er niks van gemerkt dat hij aan de diarree komt.

faiz
Berichten: 157
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:07

Als hij deze liksteen met een bloedgang opeet, kan je dan niet beter weer een "gewone" liksteen kopen?

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 19:35

Ik had Rainy laatst ook een liksteen gegeven en idd, de volgende dag was hij aan de diarree. Gelukkig was het zo over..
Dus het kan wel.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:08

Mijn veulen loopt ook aan tekwakkelen met zijn ontlasting.
Hij staat sinds 2 weken op stal nu en ik dacht dat het aan de over gan wei/stal lag.
Ik heb ook zo'n grote zout blok in de stal hangen en hij gaat aardig hard op.
Ik zal hem weg halen en kijken of de ontlasting wat harder wordt.

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:53

Ik ken ook een paard, die aan de diaree is van de liksteen. De eigenaresse had de steen in de stal gehangen (10 kilosteen), en de liksteen ging aardig hard op...paard aan de schijt..de steen was op en het paard was er vanaf..kan dus toch daaraan hebben gelegen