ezels en paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-01 17:51

Als je een pony bij een ezel zet, wat gebeurt er dan? En als je een pony in een weiland zet waar een ezel heeft gestaan? Gaat hij dan dood?

Wilona

Berichten: 3115
Geregistreerd: 06-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 18:07

ik heb van Kim gehoord dat Floor helemaal histerisch word als ze een ezel ziet... :S

Ik heb geen idee of ze er dood aan gaan.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 18:27

euh ja las Floor een ezel ziet dan ga je ineens heel hard een kant op waar je meestal zelf niet heen wou *LOL*

Een ezel kan longworm bij zich hebben waar een paard heel erg ziek van kan worden.
ezels kunnen wel bij paarden maar dan moeten de ezels vrij zijn van deze worm het hoe en wat kun je beter vragen aan je veearts dus hoe ie longworm vrij is en blijft Lachen

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-01 18:32

aha. want waar Loki terecht kan voor tijdelijk, hebben ze namelijk 3 ezels.....

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 19:53

Als je goed en regelmatig ontwormt met een middel dat een breed spectrum aan wormen doodt, moet het wel kunnen. Ook regelmatig de mest uit het land halen helpt tegen worminfecties.
PS: Ezels zijn slim, je paard zou dus wat trucjes over kunnen nemen... Knipoog

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 20:39

Als de ezels goed ontword zijn en goed bij gehouden worden kan het denk niet zoveel kwaad. een ezel heeft een bep. soort wormen waar een paard dood aan kan gaan.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 22:29

Een paard kan dood gaan aan elke soort worm, als hij er teveel van heeft. Bij ezels versus paarden is de longworm de boosdoener.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 23:27

wat mij altijd is verteld is dat je een paard niet voor longwormen kan ontwormen, en dat je ze daarom niet bij ezels kan zetten.
Als de ezels gescheiden van de paarden staan is er trouwens niks aan de hand

simone
Berichten: 109
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 11:50

Je kan een paard heus wel bij een ezel neer zetten. en je kan het ook probeeren ik denk dat hij het juist heeel gezelie vind. Lachen

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 12:11

Inderdaad. Omwille van die wormen zet je paarden beter niet bij ezels. Ze staan (op vlak van wormen Knipoog ) beter bij schapen omdat die elkaars wormen goed bestrijden.
Maar dat moet je niet tegenhouden om een paard bij een ezel te zetten. Zorg dat beiden regelmatig en goed ontwormd wordt en voor algemene hygiëne en er is niets aan de hand.

Het probleem bij ezels is ook vaak dat mensen niet weten dat ze óók verzorging nodig hebben. Zo zie je vaak ezels met véééééél te lange hoeven enzo of erge gezwellen. Echt om ziek van te worden! Frusty

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 12:21

Ik heb 2 jaar op de kinderboerderij gewerkt en daar liep de shet al 15 jaar bij de ezel op het land. Ik heb op meerder KB gezien dat de ezels en pony's bij elkaar liepen.
Inderdaad GOED ontwormen en vraag dit even aan je dierenarts.
Daarnaast moet een ezel dus gewoon bekapt worden en als er iets is bel je de veearts.
Ezels kunnen ook onder het zadel en voor de wagen.