Ataxie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 11:57

Bij 1 van de paarden waar ik wel eens op rijd is ataxie geconstateerd.
De symptomen zijn vooral onregelmatig lopen en overgevoeligheid in de buikstreek zoals koliek en bijten bij het aansingelen.
Je kunt het goed zien en voelen. Ze zet haar rechtervoorhoef maar heel kort neer en trekt hem overdreven snel weer op.
Volgens de kliniek waar ze met haar zijn geweest is het rijden absoluut afgelopen. Ik vraag me af waar ze dat op baseren, ze hebben haar alleen laten stappen op de verharde weg en laten draven in de bak.

Ze is nog maar 11 dus de eigenaresse en ik willen het wel zeker weten. We gaan iig nog voor een second opinion naar een andere kliniek, maar ik zou graag jullie ervaring willen horen. Weten jullie misschien ook nog een goede kliniek waar ze misschien iets verder kijken?

Volgens die DA is het veroorzaakt door een val, maar naar mijn mening zijn er toch meerdere oorzaken mogelijk, zoals een infectie. De eigenaresse heeft haar nu al 7 jaar en bij haar is ze nooit gevallen.

Alvast bedankt.

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 12:03

Als ze in het land staan kunnen ze ook onderuit gaan en daar ben je niet altijd bij. Het kan dus best door een val komen. Dat is bij mijn vorige paard ook gebeurd. Hij had zenuwenen knel zitten in zijn rug of een wervel scheef zitten. Daar konden we niks meer aan doen dus is hij overgenomen door de verzekering Huilen Huilen Verdrietig Hij was ook onregelmatig achter en verkrampte als je zijn achterbenen wou optillen. Ook had hij problemen met het bewaren van zijn evenwicht en dat is erg gevaarlijk als je er op rijd.

Tinda

Berichten: 45
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 13:03

Hoi, Mijn paard heeft 4 jaar geleden acute ataxie gehad.. Ik was aan de hand aan t stappen toen hij ineens "zwikte". Hierop liep hij gelijk alsof hij dronken was.. Met zn benen gekruist en met zn hoofd te zwaaien.. De glans van zn vacht en zn ogen was ook vrij direct verdwenen.. Verdrietig
Omdat bij mijn paard dus sprake was van acute ataxie, wat dus vaak veroorzaakt wordt door een zenuw/spierbeknelling of hersenbloedinkje, hebben we besloten om het paard te laten opnemen bij de dierenkliniek..
De da had al bij aankomst vitamine b, dexadruzon gespoten.. De dexadruzon neemt zwellingen uit zenuwen en spieren weg, en vit b voedt de spieren enz. ook heeft mijn paard een prednisonkuur gehad, die later is aangevuld met vitamine e en selenium en lisine.. Paard heeft ongeveer 5 weken bij kliniek gestaan, en toen hij terugkwam was hij weer zo gek als een gommetje... Bloos! Nu kan ik gewoon weer rijden. Hij zal vast nooit een top dressurpaard worden, maar ik doe hem er niet om weg..
Overigens zijn er meerdere vormen van ataxie...
Het woord zelf betekend nl ongecontroleerde beweging..
Dus dit kan voor vele problemen gebruikt worden...

suc6..

Tinda

Berichten: 45
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 13:11

De infectie variant is bv Rinopneumonie... Deze variant is dus niet zo best, want dit is dus echt ongeneeslijk... Mijn paard moest nadat hij terugkwam uit de kliniek weer opbouwen en vooral veel balkjes ed lopen omdat de coordinatie van het lopen weg was.. Op deze manier is het dus een beetje te trainen. Overigens kun je wel vragen bij de dierenarts of er misschien resultaat kan worden bereikt met een maueel therapeut...
Mijn paard is nl ook gekraakt en heeft daat wel hele goede resultaten door behaald... Ik zou nog niet direct opgeven, maar ga eerst uitzoeken of het de infectie variant is of de acute... dit is namelijk wel belangrijk om te weten...

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 20:24

ik dacht dat ataxie meer in de achterhand zat en niet in de voorhand, hoewel daar natuurlijk ook veel zenuwen lopen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 23:18

Mijn paard heeft een lichte vorm van ataxie.
We zijn ondanks dat toch Z1 geworden.
Met de zoekfunctie kan je meer info vinden over dit onderwerp op bokt.

murie21
Berichten: 436
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 12:06

Ik heb een fjord en die heeft daar ook last van. Hij kon in het begin niet eens meer blijven staan. Nu gaat het gelukkig heel goed en rijd ik er gewoon mee. Je ziet het wel hoor vooral na een periode van rust maar met een hoop gedult en goede training kan het soms nog best verbeteren.
Veel succes,
groetjes Chantal.

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 20:19

het is bij mijn paard ook een vermoeden geweest maar het bleek het toch niet te zijn...je kan het zelf vaak merken door aan de staart te trekken en kijken hoe ze haar evenwicht bewaard en als je een been raar neerzet(op de punt ofzo)dan moet het ze het zelf weer terug zetten..maarja..als je echt twijfeld is een second opinion altijd te doen toch (de dingen die ik zei zijn ook maar huis tuin en keuken hulpjes)...ps mijn paard was natuurlijk niet zo dat ze omviel enzo hoor!dan merk je het denk ik snel genoeg of het zo is of niet!!!

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 18:28

We weten ondertussen weer iets meer. Ze zijn bij een andere kliniek geweest en daar zeiden ze dat we wel gewoon met haar konden stappen. Anders wordt ze veel te stijf. Helaas kwamen ze daar ook tot de conclusie dat ze toch echt pijn had onder het draven onder het zadel.
Ataxie komt dus voort uit de zenuwen in het ruggemerg, doordat dier een storing in zit gaat ze dus ongecontroleerde bewegingen maken. (het trekken met de voorhoef) Die DA zei wel dat het vaker in de achterhand voorkwam. Het ligt er maar net aan waar dat storinkje dan zit in de zenuw.
Ze stond dus eigenlijk te koop maar dat gaat dus niet door. De eigenaresse gaat verhuizen en stopt met de paarden omdat ze inmiddels 67 is en ze het niet mee aankan.
1 van de andere bijrijders had het ene paard al gekocht en neemt nu ook haar mee naar de boerderij. Voor zover mogelijk gaat ze af en toe nog een buitenritje mee maken en ze willen nog wel een paar keer een veulentje van haar. Het is verder toch een gezonde merrie van 10 jaar. Ze komt iig lekker op de wei te staan samen met haar maatje waar ze al 7 jaar naast staat.

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:49

ik ben blij dat het 'goed komt' !!