tja....zou het kunnen dat...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

tja....zou het kunnen dat...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 23:55

Vanavond was ik natuurlijk weer aan het keutelen met mijn tinker alleen nu vind ik dat ze wat rond gaat worden. Ik heb haar nu anderhalve maand en ze is 1 jaar en 4 maanden. Daarvoor heeft ze met 3 hengsten in de wei gestaan (toen was ze dus nog niet van mij) die een beetje rond haar leeftijd waren. Dus mijn vraag (en misschien wel een hele domme).......op wat voor leeftijd kunnen merries drachtig worden en op welke leeftijd is een hengst in staat om inderdaad een nageslacht te produceren????

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:07

De leeftijd waarop merries geslachtsrijp worden varieert per ras. Bij veulens die vroeg in het jaar geboren worden kan het voorkomen dat ze als jaarling al hengstig worden. Maar meestal gebeurt dat pas van 1,5 tot 2 jarige leeftijd. Hengsten zijn ook zo rond die tijd geslachtsrijp. Dus theoretisch is er een kans! Moet ik er wel bij zeggen dat het mij hoogst onwaarschijnlijk dat ze met anderhalve maand al laat zien dat ze drachtig is. Bij Irish zag ik dat pas toen ze dik 3 maanden heen was. En toen ook nog maar een beetje. Bij twijfel zou ik haar even laten scannen! Mocht ze wel drachtig zijn zou ik het af laten breken! Paardje is zelf nog maar een veulen

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:50

Zou het ook laten afbreken, arm beestje, is nog maar 1,5jr.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 16:22

hoera hoera.....zit gelukkig niks in. DA net geweest en wat ben ik opgelucht. Als ze wat ouder geweest zou zijn dan zou ik gebaald hebben maar gezien haar leeftijd nu......nee ik ben blij. Laat haar nog maar lekker "kind" blijven.