drachtigheid, wanneer begint de buik te ontwikkele

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolan
Berichten: 374
Geregistreerd: 15-10-02
Woonplaats: Zevenaar

drachtigheid, wanneer begint de buik te ontwikkele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 20:33

Ik heb voor het eerst mijn paard laten dekken. Ze gaat nu haar vijfde maand in. Wanneer begint haar buik te ontwikkelen. Ik meen dit al te zien. Is dit te vroeg? Ik wil haar niet te dik voeren.
Weet iemand hier een antwoord op.

Jolanda[url][/url]

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 21:19

nou dat is wisselend. Ik had niet door dat mijn merrie drachtig was tot de negende maand. Ik vond wel dat ze wat dik was. In mijn profiel staan foto's van B'elanna toen ze ruim 9 maanden drachtig was. Dan heb je vergelijkingsmateriaal.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 08:10

Ik vraag mij dat dus ook af, Eirian is nu 3 maanden drachtig en is tonnetje rond!
Ik voer haar niet meer dan normaal maar ze staat wel om de dag op het land (waar overigens bijna geen gras meer staat)
Ik durf haar niet op dieet te zetten, lijkt mij dus niet goed voor het veulen.....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:34

tanja met drie maanden dracht is nog niets te zien hoor. De vrucht is pas een cm of 3 a 4. Kortom als je denkt dat ze te dik is, mag ze best iets minder. Een te dikke merrie heeft het moeilijk later. dus beter nu op dieet als over twee maanden....

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:44

het verschilt idd per merrie ook of ze al eens eerder een veulen hebben gehad, en tanja als je merrie tonnetje rond is is ze te dik en dit kan idd problemen geven met bv de bevalling, de buik zie je aan de zijkanten en onderkant. Geef haar wat meer beweging en klinkt raar maar misschien ook wat krachtvoer want dag en nacht op het land waar nix op staat en niet er bijvoeren kan zijn dat ze vol lucht zit, dus beweging en wat kracht voer.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:54

met 3 maanden is het toch echt 15-18 cm hoor, geen 3/4 !
Ik zelf wilde net ook een topic gaan openen..
mijn merrie is nu ruim 4 maanden drachtig en is echt behoorlijk (te) dik
Dit is iets wat totaal niet bij haar past, ze is eerder vaak aan de magere kant.
Ze staat 24/7 in het weiland (waar zowat niks meer staat) ze krijgt dagelijks haar benodigde vitamine en mineralen en voldoende beweging.
Maar ze is toch echt zorgwekkend dik aan het worden, en lijkt vocht vast te houden
Dus als iemand ideeen suggesties heeft?

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:15

Ik heb dus precies hetzelfde probleem als T@nj@ en Marloes-Joy.
Mijn (shetland) merrie is nu zo'n 3 maanden drachtig en megadik. De andere 2 merries die in dezelfde wei staan zijn ook behoorlijk dik, maar ze halen het niet bij Noeschka.
Dus ook ik hoop dat iemand suggesties heeft.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:31


Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:34

Ben toch blij dat ik niet de enige ben met dit probleem Haha!

Ik snap alleen niet hoe ze zo dik heeft kunnen worden, ik heb echt niets aan het voer veranderd en ze was altijd zo mooi gelijnd, is nu een pudding aan het worden....
Maar als het voor de vrucht geen kwaad kan (die overigens nu volgens mij iets van 15cm moet zijn, met bijna 2 maanden was het vruchtje nog net geen 10cm, heb ik gezien op de scan ) dan zet ik haar wel op dieet alleen hoe? ze krijgt smorgens en savonds op stal 1 klein handje subli ponybrok gemengd met subli muesli met kruiden, dat is echt niet veel...het is overigens een Welsh A tje. Op stal krijgt ze wel hooi omdat op het landje waar ze overdag staat nog nauwelijks gras staat, op hooi moet ik toch niet gaan bezuinigen? Ruw voer heeft ze toch echt wel nodig dacht ik?

Ik hoop dat iemand iets weet!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:37

ik heb echt precies hetzelfde probleem als jij tanja, alleen dat mijn merrie nu ruim 4 maanden is
ik zit ook en beetje met mijn handen in mijn haar.....*zucht*

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:40

Je kunt ze natuurlijk gewoon meer beweging geven. Is ook goed voor de spieren. Ik heb Lanna (zij het wat rustiger) gewoon doorgereden tot de laatste maand, toen langzaam afgebouwd.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:04

Ja, dat is nu ook precies wat ik van plan ben, alleen dan aan de longe, ik ben een tikkie te groot en te zwaar voor haar Haha!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:05

en Joy krijgt al behoorlijk wat beweging...

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 15:38

ik heb dit een tijdje geleden ook gevraagd op bokt, ik kreeg toen de reactie dat het zo'n 7 maanden duurde ongeveer... maar het scheelt natuurlijk per paard/ras. die site die anja geeft kreeg ik toen ook, echt heel erg leuk om te zien en te vergelijken Haha!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 16:23

ik zal vanavond eens foto's maken van joy haar vooraanzicht op het moment ..
kreeg gisteren al een leuk compliment NOT
"plak er sokken aan, en je hebt en tinker!"
nou ja!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 16:31

Ik kreeg van de week de vraag: "Is ze drachtig?"
Ja, ze is drachtig.
"Dan kan ze zeker ieder moment bevallen?"
Ehhhh, als het goed is duurt het nog een maand of 8 Boos!

Geeft denk ik wel aan hoe ze er ongeveer uitziet Haha!

De tip van wat krachtvoer in combinatie met beweging ga ik wel opvolgen. Op dit moment krijgt ze namelijk nog helemaal niets bijgevoerd.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 16:34

Die van mij is eigenlijk nog niet zo heel erg dik wel iets voller als eerst en ziet er verschrikkelijk gezond uit Lovers

Ze staat sinds een maand ook lekker de hele dag in het land en dat zal het buikje ook wel ten goede komen Knipoog

Ik heb echter een ander probleempje:
Ze vertoond sinds een week 'echt' hengstengedrag Verward ..... Ze is echt heel druk ook met rijden en dekt een andere merrie in het land Boos!
Nou ik ken haar al 5 jaar maar dit heeft ze nog nooit gedaan!!!
Zowieso erg raar ken een heleboel merries maar dit heb ik nog nooit meegemaakt En het stomme is, ze is normaal ook niet dominant ofzo dus begon ik me al ernstig zorgen te maken.

Dus heb ik haar toch maar even laten nakijken door een d'arts of ze nog wel drachtig was: ......... maar ze is gewoon drachtig (4 mnd.)en er zit een mooi veulentje in waarmee alles prima is, dus een grote zorg minder Schijnheilig
Er was laatst een topic over gedragsverandering bij drachtige merries, maar dit vind ik echt extreem, mag van mij wel wat minder of ze is drachtig van een hengstje die nu al teveel hormonen heeft Haha! *LOL*

Hebben jullie ook al andere dingen opgemerkt??

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:21

joy is heel wisselind in gedrag, maar over het algemeen in omgang echt een aanhankelijke sul geworden Lachen
jouw merrie vertoont idd wel hele vreemde dingen Lachen
alhowel ik er wel eerder van gehoord heb.
wie weet word het idd wel een hengstje..spannend!!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:20


xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 11:09

ja ik zit ook met een probleem mel is gedekt sommige zullen dat wel gelezen hebben,
maar de DA zegt ze is niet vol.
nu is ze al 4 maanden niet meer hengstig geweest en krijgt toch echt een buikje

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 11:31

marloes-joy schreef:
ik zal vanavond eens foto's maken van joy haar vooraanzicht op het moment ..
kreeg gisteren al een leuk compliment NOT
"plak er sokken aan, en je hebt en tinker!"
nou ja!


Laat mijn tinker met 4 maanden dracht toch nog een mooi strak buikje hebben Extreme duivel

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:28

wat goed zeg Lachen
hihi was ook verder geen aanval op mensen met tinkers hoor Lachen

Cittemee
Berichten: 299
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:34

Mijn paard is nu drachtig voor de tweede keer maar ik kan me nog herinneren van de eerste dat ze gewoon al na een maandje of wat begon te groeien, ze ' breken' noemen ze dat geloof ik, en nu weer hetzelfde liedje hoor ze groeit gelijk maar niet echt dat haar buik dikker wordt maar ze word rondom wat voller , blakend van gezondheid zullen we het maar noemen OK dan! Goed teken toch?!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:30

Onze merrie is nu 6 maanden drachtig. En vorige week dacht ik opeens: hey, er zit een klein buikje!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 16:33

jeetje al 6 maanden?
vroeg veulentje Lachen