seniorendieet tips??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

seniorendieet tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 12:44

Mijn paard is 31 en kan helaas hooi en kuilgras niet meer eten vanwege de stand van zijn tanden, de tandarts kan dit probleem niet verhelpen.
Nu ben ik opzoek naar alternatieven voor ruwvoer die hem dikker maken en houden, hij is 1.60 hoog krijgt 2 kg biks en 1/2 muesli per dag + 2 x per dag lucerne (emertje)maar dit mag hij niet teveel van de dierenarts vanwege de eiwitten hij is namelijk koliekgevoelig

Heeft iemand tips voor een dieet , waar het voer te koop is en een adres van een dealer van maismeel en/of bietenpulp in de regio Gouda? Lachen

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:32

Grasbrok; een beetje natmaken zodat hij het makkelijk weg krijgt en het gaat zo teveel opzwellen in de maag tegen.

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:55

Sugarmiss schreef:
Grasbrok; een beetje natmaken zodat hij het makkelijk weg krijgt en het gaat zo teveel opzwellen in de maag tegen.

Dat koliek gevoelig en eiwitten snap ik niet helemaal Blond bedoel je heofbevangenheid ?
da's een heel goed idee van sugarmiss, je moet namelijk wel zorgen dat genoeg ruwvoer binnenkrijgt anders krijg je problemen zoals koliek. Ik zal straks nog eens op de zak kijken maar ik dacht dat lucerne "maar" 15% eiwitten bevat, zelf zou ik dat risico dan maar nemen als hij het goed eet, het is wel super voer!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 22:52

Het verhaal is niet helemaal duidelijk.
Als je DA het over de stand van zijn tanden heeft, dan bedoelt hij toch dat de voortanden gestrekt staan, wat normaal is bij een oud paard. Dit bemoeilijkt wel het grazen! Ze kunnen dan moeilijker het gras afbijten.

Als zijn kiezen gewoon goed zijn (en het feit dat hij goed brokken eet duidt daarop) dan moet hij toch geen moeite hebben met (gemaaid) gras of kuilvoer Verward

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 23:49

Mijn verzorgpony, 32 jaar oud Haha!, krijgt grasbrokken ter vervanging van hooi/gras, brokken, wat haver en slobber. En natuurlijk hooi als lekker kauwgom Haha!

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 13:55

Op de stal waar ik nu sta staan ook 2 oudjes. Deze krijgen snijmais gevoerd ipv hooi (krijgen ze niet meer gekauwd) en dat gaat heel goed. De een is 28 jaar (de ander weet ik zo niet), maar je kunt zijn ribben niet zien!!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 11:19

mijn paard kan geen kuil/hooi meer kauwen gras lukt hem inderdaad nog wel als het lang genoeg is
Grasbrok goed idee ik ga het proberen bedankt voor de tips

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 11:04

Je kunt ook iets kopen bij de paardendrogist.. Ik weet alleen niet meer hoe het heet iets van brik ofzo... Er staat bij dat je het je paard kan geven als vervanging van ruwvoer en krachtvoer..
Of is dit ook gewoon grasbrok??

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:53

fabienne schreef:
Als zijn kiezen gewoon goed zijn (en het feit dat hij goed brokken eet duidt daarop) dan moet hij toch geen moeite hebben met (gemaaid) gras of kuilvoer Verward


Dat hoeft niet zo te zijn. Ik heb een kei-ouwe pony die op de allervoorste na geen enkele kies meer heeft, en die kan geen hooi of stro meer eten maar wel wat brok.
Over het geheel voer ik hem sixteen-plus van dodson&Horrell (36+ bestaat niet Haha! ), geweekt, en daar grasbrok door geweekt.
Wat grasbrok en gewone brok eet ie ook nog los.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 12:39

Ik heb 2 verschillende paardentandartsen naar zijn gebit laten kijken maar zij konden beiden niks doen onder het mom van wat er niet meer bij komt halen we er niet af, en zijn tanden staan plat op elkaar.
Doordat hij niet goed kan kauwen verteerd het niet goed met als gevolg verstoppingskoliek. Veel lucerne mag ik hem niet geven van de dierenarts vanwege teveel eiwitten dus moet ik minder geven ervan.
Mijn paard maakt van zijn brok slobber door het in en uit te spugen best wel inventief eigenlijk.als hij kuil of hooi krijgt dan maakt hij er een soort lange slierten van die in zijn keel blijven steken en dan maakt hij geluiden alsof hij stikt en probeert over te geven en zijn ogen draaien wit weg niet echt n prettig gezicht.
Sommige slimmerds op mijn stal (soms de eigenaar) geven hem wel eens kuil ondanks verveelde waarschuwingen en dan word ik dus flink boos.
Vandaar dat ik op zoek ben naar alternatieven voor hooi/kuil want een paard moet eigenlijk 1/3 krachtvoer 2/3 ruwvoer heb ik wel eens gehoord en deze verhouding is momenteel vanwege weidegand wel in evenwicht. Maar ja van de winter op stal gaat hij weer invallen en meer kand op koliek.

Beautje
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:11

Hee, ik verzorg ook een oud paard en die geef ik al een tijdje maismeel om hem dik te houden. Verder krijgt hij 1,5 gewone biks. Ook kuilgras, maar daar haalt hij alleen de sappen uit, de rest spuugt hij uit. Heeft er iemand nog tips ter verbetering, behalve grasbrok?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:45

Ik geef mijn oude ruin in de winter vaak zemelen met melasse. Hij is er gek op en volgens de DA is het ook goed voor de darmwerking.
Hooi en kuil krijgt hij (nog) goed weg maar het blijft moeilijk om hem goed op gewicht te houden.
Mijn pony heeft gelukkig absoluut geen last van teveel eiwitten en hij doet het in de winter best goed op 2,5 kilo merriebrok per dag.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 22:18

Maismeel, zemelen, beetje lijnzaadolie of zonnebloemolie, en grasbrokjes. Lekker natmaken met lauw water, even weken en ze heeft een topmaaltje.
Wat adviseert je veearts voor voer?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 10:46

mijn dierenarts adviseerde mij minder brok te geven omdat oude paarden daar vaak moeite mee hebben qua kauwen en vertering en minder lucerne i.v.m. eiwitten omdat hij vorige winter 3x zwaar koliek heeft gehad en ik dacht dat hij het niet zou halen. Als alternatief had hij gezegt dat ik moest proberen nat hooi te geven hij dacht dat hij dat misschien wel zou kunnen kauwen maar niet dus. dus zoek ik zelf naar alternatieven om straks die voor zorro lange winter door te komen.
Denk dat ik pavo maar eens bel want over pavo herbasan lees ik op bokt goede dingen en daar naast ga ik denk ik voor wat meer structuur maar eens zemelen, grasbok en/of maismeel proberen. Ga het even vragen bij mijn voerhandelaar of hij er voor mij aan kan komen

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 10:47

mijn dierenarts adviseerde mij minder brok te geven omdat oude paarden daar vaak moeite mee hebben qua kauwen en vertering en minder lucerne i.v.m. eiwitten omdat hij vorige winter 3x zwaar koliek heeft gehad en ik dacht dat hij het niet zou halen. Als alternatief had hij gezegt dat ik moest proberen nat hooi te geven hij dacht dat hij dat misschien wel zou kunnen kauwen maar niet dus. dus zoek ik zelf naar alternatieven om straks die voor zorro lange winter door te komen.
Denk dat ik pavo maar eens bel want over pavo herbasan lees ik op bokt goede dingen en daar naast ga ik denk ik voor wat meer structuur maar eens zemelen, grasbok en/of maismeel proberen. Ga het even vragen bij mijn voerhandelaar of hij er voor mij aan kan komen

Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 13:37

Bij ons staat ook zo'n oude pony die last heeft van z'n tanden. Probleem is dat hij alleen gras kan grazen, maar geen gemaaid gras kan eten Verward . Ook hooi of inmaakgras eet hij absoluut niet . Dit is dus in de winter een heel groot probleem. Hij krijgt dan wel pulp en allerlei andere mengelingen, maar hij komt nooit echt goed op z'n gewicht. Ook deze winter zal het weer een heel groot probleem worden met hem... Frusty

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 18:08

16+ voor ofzo.. daar worden ze dikker van en je kan het met water mengen zodat hij het gewoon bijna op kan drinken...