Opbouwen na ernstig ongeluk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PaulineS
Berichten: 246
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Diemen

Opbouwen na ernstig ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 23:15

Ik heb al wel het e.a gevonden op bokt, maar misschien heeft iemand wel hetzelfde meegemaakt met z'n paard. Mijn merrie is 3 maanden geleden verstrikt geraakt in schrikdraad. Ze heeft haar achterbeen gigantisch opengehaald. De strekpees is hierbij doorsneden. Ze heeft 2 maanden in de kliniek in Emmeloord gestaan, vorige week heeft ze een huidtransplantatie op de wond gekregen. Ze staat nu in het gips. Zonder transplantatie zou het nog wel een half jaar kunnen duren voordat er de wond dicht zou zijn. Volgende week gaat het gips eraf en dan weten of de transplantatie is gelukt. Ik kijk echter al uit naar de revalidatie. Ze heeft de afgelopen tijd maar heel weinig mogen lopen. (wel wat gegraast aan de hand) Wie heeft ervaring met iets dergelijks? Ik zie de reaktie graag.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 00:20

Jeetje zeg wat erg!
Heelaas kan ik je geen andwoord op je vraag geven,maar wil jou en je paard wel heel veel sterkte toewensen!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 00:28

De vos uit mn profiel (Handy Boy S) is pas 7 a 8 weken uit de running geweest.

Hij heeft eerste een virus gehad, daaroverheen een keelontsteking en daaroverheen nog eens droes...

Resultaat weg gewicht, weg spieren... gewoon een kaal paardje...

Hij heeft in al die weken zo goed als niets mogen doen.

Toen hij "gezond" was verklaard ben ik begonnen met hem iedere dag een paar uurtjes buiten te zetten. Steeds uitgebouwd.

* Toen gaan stappen aan de hand.
* Longeerlijn, eerst alleen stappen later draven.
* Daarna dr op stappen.
* Longeren, stap, draf, galop.
* En toen het rijden opgepakt.

Eerst alleen maar lang teugeltje, en dat ook langzaam uit en opgebouwd Lachen

Zn voer werd iets aangepast.

Selenium en vitamine E erbij, en wat meer haver.
Beide als ondersteuning en iets spieropbouw Lachen

Heel veel succes met je paardje.
Het is heel moeilijk om je paard pijn te zien lijden, en een geweldig opluchting als je weer mg beginnen Lachen

En het is soms moeilijk om alles op je gemak te doen, ik wilde soms te snel en moest mijzelf soms een halt toe roepen, omdat handy al weer zo graag en veel wilde Lachen

auntie
Berichten: 28
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 18:28

Jeetje PaulineS,

Dat is nogal niet niks zeg, en al die tijd moet jij min of meer machteloos toekijken!
Eerst wil je natuurlijk dat alles goed komt, dan wil je het zo snel mogelijk en ondertussen hoop je dat je zo snel mogelijk weer kunt rijden.

Maar ja, als jij 2 maanden niet gelopen hebt kun je ook niet zomaar weer de marathon meerennen, dus bouw het langzaam op, ookal wil je paardje misschien zelf wel meer en moet je misschien wat afremmen. Daar heb je meer aan dan aan spierpijnen en misschien andere blessures.

Ondertussen duim ik voor je.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:23

Ik heb er bij mijn pony na lange tijd stilstaan na een zware blessure een fysio bijgehad.

Jerai had bijna 3 maanden boxrust gehad.

Ik ben toen begonnen met 1st elke dag een kwartier stappen. En dan liever 3 maal 5 minuten ipv in 1 keer een kwartier.

Dat heb ik toen langzaamaan opgebouwd, gewoon gekeken hoe goed zij was na het stappen.

Toen ik weer een uur op een dag kon stappen, heb ik dit nog anderhalve week gedaan en ben er toen 5 minuten op gaan zitten.

Dit heb ik toen ook weer langzaam opgebouwd.

Ook met erop zitten was het zo dat ik probeerde het te spreiden (voor zover mogelijk, ik moest ook nog werken), bijvoorbeeld 2x 5 minuten ipv 1 keer 10.

Toen ik ongeveer 1/2 uur kon stappen op haar, ben ik lange zijdes gaan draven, de 1e week maar 2x een lange zijde.

Ook dit heb ik langzaamaan steeds meer opgebouwd.

Er is geen vaste regel voor het opbouwen, je moet heel goed letten op hoe sterk (of slap) je paard is en hoe snel hij zich weer hersteld.

Ik heb me altijd voorgehouden (en mijn fysio was het ermee eens) dat ik beter te langzaam kon gaan dan te snel.

Goed kijken naar wat je paard aangeeft dus.

Dit alles was dus toen Jerai 2 peesblessures in de schouders had.

Verder moest ik veel rechte lijnen met haar lopen en zoveel mogelijk proberen op gelijke, harde ondergrond te stappen, zo min mogelijk bochten. Longeren mocht dus niet.

Omdat ze geen zin had om te rennen, liep ze ook bijna de hele dag los, later toen ze zich weer beter ging voelen ging ze wel raar doen in de bak, maar toen maakte het niet uit. Het was aan het begin iig wel belangrijk dat ze zich niet druk maakte, maar daar had ze toen ook geen zin in, ze was héél snel moe. Als jouw paard dus rustig blijft is het goed om hem veel los te laten lopen. Zo bewegen ze zelf een beetje, zodat ze niet stijf worden. Je moet hierbij dus alleen opletten dat jouw paard niet helemaal uit zijn dak gaat en zich zo niet overbelast.

Ik heb toen trouwens echt héél veel ad fysio gehad en mijn instructrice, ik was heel bang dat ik te snel zou gaan, of dingen over het hoofd zou zien, misschien is dit ook een idee voor jou?

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 02:05

Hier staat een merrie op stal die PRECIES hetzelfde ongeluk heeft gehad.
Ook in het schrikdraad vast gezeten en de strekpees door.
maar ALLES is goedgekomen, maar ze loopt alleen niet meer in de sport, (was een heel goed dressuur paard) De wond is nou 2 jaar geleden ofzo, en er zit nu alleen nog maar wit litteken weefsel op de plaats waar de wond zat, en dat hoopt zich op, maar kan je er aftrekken.
Ze heeft nergens meer last van, en kan alles gewoon nog, behalve in de piroettes lijkt het nog of ze last heeft van de strekpees.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 12:00

Ben het met Ptries eens, wachten met longeren.
Mijn pony moet ook langzaam opbouwen (gevallen met koets, niet in draad). Ik moest beginnen met 5 minuten per dag en dit iedere dag met 2 minuten opbouwen. Omdat hij alleen in de stap licht kreupelt, moet ik draven van DA. Hij kan naast de fiets lopen, zodat ik rechte stukken rij.
Veel succes!

PaulineS
Berichten: 246
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 09:56

Alvast bedankt voor de reakties. Vanmiddag gaat het gips eraf, dan weet ik ook of de huidtransplantatie is aangeslagen. Ik hoop dat ze eind deze week weer naar huis mag. 'k Kan niet wachten tot dat ik weer wat met haar mag doen... Maar ik begrijp uit de reakties (en dat wist ik eigenlijk al wel:-) dat we het heeeel rustig aan moeten doen. Wordt vervolgd.

PaulineS
Berichten: 246
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 15:56

Nou, het gips is eraf. De wond zat alleen behoorlijk vol met opgedroogd wondvocht. De artsen wilden niet te veel aan de wond zitten, dus we konden nog niet echt goed zien of de huidstukjes "gepakt" hebben. 'k Zag wel wat zwarte stipjes.... Het viel mij een beetje tegen, maar ik begreep dat heel normaal is na 10 dagen. Heeft iemand ervaring met huidtransplantatie? Ik begreep op de kliniek in Emmeloord dat dit nog niet zo heel veel wordt gedaan.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:03

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik wilde je nog even veel sterkte wensen! Misschien moet je een nieuw topic plaatsen over ervaringen met huidtransplantatie? Dan zien mensen die er wat van weten het namelijk al aan je titel.