Mok aan 1 been?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Mok aan 1 been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 14:08

Beau heeft in een kootholte (rechtsvoor) allemaal huidkleurige korstjes zitten. Ik vraag me af of het mok is maar kan dat wel met dit vreselijk droge weer?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:12

Ja hoor, mok door zonnebrand. Te vergelijken met het verbranden van een witte neus, maar dan in de kootholtes. En op die plekken ontstaat mok omdat de huid geïrriteerd raakt. Ik heb er inmiddels de nodige ervaring mee, zoek even op mijn naam en 'mok', dan heb je zo een paar topics te pakken. Knipoog

Preventief insmeren met zonnecrème helpt, toevallig hoorde ik gisteren nog over een goedje van Jordens Hippo op natuurlijke basis dat goed schijnt te werken. En als het kwaad al is geschied: lees mijn reacties in eerdere mok-topics. Succes!

BTW overigens kunnen het ook gewoon droge huidschilfers zijn. Dan zou je het kunnen behandelen met uiercrème om de huid soepel te houden.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:49

je kan wel allerlei dingen op de buitenkant gaan smeren, maar dan voorkom je het uiten van het probleem, maar je geneest het niet,
waardoor zou het komen dat je paard mok heeft, vaak staat dit in verbinding met de lever die niet optimaal functioneert.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 21:55

Gezien de hoeveelheid zon lijkt mok door zonnebrand aanemelijk alleen is het mokvoetje (allemaal trouwens) niet wit maar zwart. Zou het dan ook door de zon kunnen komen? Donkere huid is daar immers niet gevoelig voor.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:55

Kinglover: als dat zo was, dan zouden de drie veeartsen die er naar hebben gekeken daar vast wel iets over hebben gezegd. Volgens alle drie (onafhankelijk van elkaar) was het ofwel een kwestie van zonnebrand ofwel van nattigheid. Heb er trouwens nog nooit van gehoord, dat mok in verband staat met een slecht functionerende lever. Kun je daar iets meer over vertellen?

Pjelk: voor zover ik weet is mok besmettelijk. Ret krijgt het altijd eerst aan een witte voet, en pas daarna aan zijn zwarte voet, heb het nog nooit andersom geconstateerd. Maar het fijne weet ik er niet van. Wel typisch dan dat het bij jouw paard juist alleen om die zwarte voet gaat. Maar misschien is het dus geen mok, alleen een droge huid die aan het schilferen is.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:00

mn moeder heeft een cursus homeopathie voor paarden gehad (ooke en diploma gekregen)

vaak willen veeartsen niks van de 'alternatieve' manier weten,
mn moeder behandelt nu een paard, waarbij ook 3/4 dierenartsen zijn geweest, met flinke mok enzo, en niemand wist wat er aan te doen, alles was geprobeert, spuiten, smeren etc,
toen kwam mn moeder, en die heeft dat paard een reinigingskuur voor de leveer voorgeschreven, het is nu veel minder,

het gaat ook over als het paard uit de zon word gehaald, want door de zon moet de lever iets gaan doen, weet het ff niet precies, want ik ben hier niet de kenner, maar als ze dus uit de zon worden gezet word het ook minder,
ja het klinkt raar,
anders moet je even kijken of je in contact kunt komen met een echt goede homeopaat, die kan je echt alles vertellen,
ik zou het ook nog even goed aan mn moeder vragen...

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:01

het gaat trouwesn hierbij ook alleen over aanhoudende mok, en bij mok onder omstandigheden waarbij het niet voor zou horen te komen.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:25

mijn paardje heeft ook mok gehad, maar dan door de nattigheid.
Wat iktoen heb gedaan is elke keer wassen met betadine en de korstjes er af krabben en dan het been droog maken met een handdoek en dan ook goed droog..

En ja het is elke keer haar witte voorbeen

weet niet of het bij jou ook helpt maar bij ons wel..