eet zand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tijgeramigo

Berichten: 97
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: gelderland- elburg

eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 20:55

mijn pony eet zand. wat kan ik er aan doen??
Verdrietig

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:44

dit is een teken dat jouw paard tekorten heeft, anders doet hij dat niet,
heeft ie een zoutblok waar die aan kan likken, en heeft hij voldoende mogelijkheden om gevarieerd eten binnen te krijgen, dus niet alleen gras, of alleen sto/hooi,
maar ook kruiden en goede biks,

anders moet je even informeren bij een dierenarts, dan heb je zowieso duidelijkheid, een telefoontje kost geen geld,
ik denk hoe ik het lees, dat je pony gewoon wat extra voedingsstoffen nodig heeft.
succes ermee

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 10:38

Mijn haflinger heeft ook zand gegeten en eens zandkoliek gehad. Hij trok de wortels van het gras uit en at het zand ook mee op (er stond namelijk te weinig gras in de wei). Verward We hebben hem een tijdje met de muilkorf de wei ingelaten (zodat hij geen graswortels uittrekt) maar dat was ook geen gezicht.
Tegenwoordig voer ik hem geplette haver, derby brok en slobber mash en hooi bij. Hij wordt iedere dag bereden en staat in de zomermaanden zo'n half tot een uurtje buiten in de wei (omdat haflingers heel erg gevoelig voor hoefbevangenheid zijn door teveel eiwit in het gras). In de winter staat hij bijna de hele dag buiten.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:35

hij heeft te weinig voedingsstoffen voer hem een keertje even met bix zit genoeg voedingstoffen in..

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 17:00

Als hij echt veel zand eet kan je in mijn ogen het beste 'zand-weg' (of heo het ook het) kopen.
Daarmee wordt het zand via de mest afgevoerd.
En het voedingspatroon goed nakijken natuurlijk!
Succes!

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 20:06

Kiara schreef:
Als hij echt veel zand eet kan je in mijn ogen het beste 'zand-weg' (of heo het ook het) kopen.
Daarmee wordt het zand via de mest afgevoerd.
En het voedingspatroon goed nakijken natuurlijk!
Succes!


heet sand clear *LOL*

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 20:18

Mijn pony eet ook soms een beetje zand en zelfs stenen zijn lekker Verward
Maar ik kan er moeilijk de hele dag bij zitten en meer biks voeren gaat niet, hij is al te dik. ach ja hij is er nog nooit ziek van geworden en ik denk altijd maar wat lijk je toch veel op je baasje Knipoog
natuurlijk probeer ik het er wel uit te halen als ik het zie hoor, en ik zal eens een zoutblokje kopen

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 21:44

een zout/mineraal blok doet wonderen bij een tekort aan voedingsstoffen...sand-clear is daarbij ook een optie,want zandkoliek is echt geen pretje

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:54

de vraag is krijgt hij ook echt zand binnen? of zit hij er gewoon met zijn neus in te zoeken?
testje: neem +/- 5 mestballen en leg die in een bak of emmer met water, als deze zijn opgelost zal evt. zand naar de bodem zakken. ligt er zand op de bodem, en dan bedoel ik niet een paar korreltjes, is er dus duidelijk wat mis en eet hij echt zand.
ontworm goed, geef hem een liksteen, en zorg dat hij genoeg voedings stoffen binnenkrijgt
heb je het idee dat hij nog steeds zand eet, doe dan na een maandje nog een keer die test, eet hij nog steeds zand? haal er dan een veearts bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 17:48

Je moet er wel mee oppassen want ze kunnen er koliek van krijgen!

tijgeramigo

Berichten: 97
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: gelderland- elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 20:28

ja hij eet soms ja soms zand en steentjes zitie aan te likken maar ik ga hem echt geen bix voeren want ik wil hem net vet hebben!!
en ik heb een zoutblok voor hem en nu doetie het niet meer dus dat was de oplossing

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, EspaƱa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:43

De mijne eet ook zand..kan je het met lijnzaadolie trouwens ook een heel eind wegkrijgen uit de darmen..

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:51

Ik gebruik nou sinds een tijdje 'sandclear'... schijnt een goed product te zijn en vinden ze nog lekker ook! Wat je ook kunt doen is een paar wilgentakken in de wei leggen, zodat je pony daar lkkr op kan knabbelen!

Groetjes Jessie