Melanomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 01:12

Ik heb net even alle topics over melanomen doorgespit, maar geen antwoord kunnen vinden, dus hier mijn vraag.

Het paard van m'n zusje (schimmel, 13 jaar) heeft aan de ZIJKANT van zijn staart een bobbel zitten. Maar kunnen melanomen daar ook zitten, of zitten die echt altijd aan de onderkant van de staart??
Of is het misschien een dazensteek of steenpuist (ik noem ook maar wat)

Ik heb echt geen flauw idee hoe lang dat het er nu zit. M'n zusje is nu met vakantie, dus rommel ik met d'r paard aan, en ik zie zo'n dingen altijd eerder dan zij. (ik heb haar er namelijk nog nooit over gehoord)

Maar, is er iemand die mij kan helpen??

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 08:12

Melanomen kunnen overal zitten, dus ook bij de staart.
Kun je je zusje niet telefonisch bereiken om te vragen of zij al van die bult weet? Zo niet, dan is er misschien iemand op stal die even kan kijken hoe of wat. Ik zou in ieder geval niet zelf er aan gaan zitten. Zolang je melanomen met rust laat is er 9 van de 10 keer niets aan de hand en kunnen ze gewoon blijven zitten.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 13:34

nee, ik ga haar er niet voor bellen. Het is toch niet spoedeisend. De vorige keer dat ze op vakantie was, had d'r paard lichte koliek. Hadden we ook niet gezegd. We wilde haar vakantie niet verpesten. Natuurlijk wel gezegd toen ze terug was.

Maar ze heeft die bult denk ik zelf ook nog nooit gezien. Haar vallen zo'n dingen nooit op. En anders vraagt ze het wel aan mij of ik weet wat het is. (we doen altijd samen alles oplossen)
Ik laat die bult zowieso met rust. Maar ik wilde alleen weten of het mogelijk was dat een melanoom ook aan de zijkant van een staart zit. (ik dacht dat ze bij de staart eigelijk altijd aan de onderkant zaten)

En, uhm de enigste op stal aan wie ik kan vragen wat het kan zijn is mijn paard of de katten Haha! (ze staan achter het huis)

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:48

Als het een steek/beet van een beest is dan zal de bult in 2/4 dagen slinken in grootte. Zo niet dan is het waarschijnlijk een melanoom.
In de gaten houden dus.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:56

Bij mijn pony zat-ie aan de zijkant van de staart, maar al wel tussen de haren. Het kan bij het paard van jouw zus dan ook best een melanoom zijn, maar daar kan je DA meer over zeggen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110661
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:03

Mijn paard heeft hem op zijn flank zitten.volgens mijn dierenarts hoeft het niet verwijderd te worden omdat het toch geen kwaad kan en het op zo'n gevoelige plek zit dat ie waarschijnlijk last van het littekenweefsel zal krijgen.Ik moest het alleen wel vochtig houden want als het zou gaan scheuren en bloeden zouden het er meer kunnen worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110661
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:13

PS:ik las bij een eerder topic over Melanomen dat alleen schimmels het kunnen krijgen,en dan nog alleen de oudere.Dat klopt dus echt niet.Mijn paard was 9 toen hij het kreeg en hij is GITZWART!!! *LOL* *LOL* *LOL*

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:32

Melanomen komen vooral voor bij schimmels, dat wil niet zeggen dat andere paarden ze niet kunnen krijgen, dat komt alleen veel en veel minder voor
(bij een zwart paard zou ik idd niet znel aan een melanoom denken, eerder aan wat anders Lachen )

Melanomen komen op bepaalde plekken (rond anus) meer voor, maar kunnen ook ergens anders zitten. Meestal zijn ze goedaardig en geven ze weinig problemen, tenzij ze op een onhandige plek zitten.

Een bobbel in de staart kan ook wel wat anders zijn: bijv een ontstoken haarzakje, vliegensteek etc. Dat moet weer wegtrekken.

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:04

Jantien schreef:
Melanomen komen vooral voor bij schimmels, dat wil niet zeggen dat andere paarden ze niet kunnen krijgen, dat komt alleen veel en veel minder voor
(bij een zwart paard zou ik idd niet znel aan een melanoom denken, eerder aan wat anders Lachen )

Melanomen komen op bepaalde plekken (rond anus) meer voor, maar kunnen ook ergens anders zitten. Meestal zijn ze goedaardig en geven ze weinig problemen, tenzij ze op een onhandige plek zitten.

Een bobbel in de staart kan ook wel wat anders zijn: bijv een ontstoken haarzakje, vliegensteek etc. Dat moet weer wegtrekken.


Jantien,
Ik las laatst in een Duits medisch blad dat donkere paarden ze idd ook krijgen maar dat die meestal een agressievere vorm (vooral inwendig) hebben waar ze sneller aan overlijden ? Volgens dat blad zag je idd vaker schimmels met melanomen omdat die daar ouder mee kunenn worden, zegt dat jou iets ? en nu ik toch op dreef ben, kun je stellen dat als een schimmel ze op 20 jarige leeftijd nog niet heeft, hij het dan waarschijnlijk ook niet zal krijgen ? Het is toch ook erfelijk ?

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:02

ik heb een paardje met 2 melanomen ,1 onder haar staart ,nouja een beetje scheef zeg maar en 1 op haar mooie arabische koopie!
die laatste heb ik van het voorjaar weglaten halen en dat was best een spannende ingreep!, ze is erg mooi geheeld en ik ben blij dat ie weg is.
die onder haar staart laat ik nog zitten (is namelijk een moeilijkere ingreep en ze heeft er nog geen last van).
Ik heb mij laten vertellen dat schimmels die wit worden op latere leeftijd melanomen krijgen en schimmels die vliegen schimmel worden ze in principe niet krijgen.
hoe komt dat nou.... verandering in kleur van jong naar oud en dan slaan bepaalde stoffen zich op in of een melanoom of in de sproeten die je paard vliegenschimmel maken.

oja mijn paardje was 4 toen ze al beide melanomen had en mijn andere paardje is nu 12 en heeft geen melanomen ,maar dat is ook een vliegen schimmel en die andere wordt gewoon helemaal wit!
dus misschien is het wel waar wat mij verteld is.
als ik het voor elkaar krijg zal ik wel even wat foto's van de merrie plaatsen van voor/tijdens en na de operatie van de melanoom.
groeten sil

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 12:45

sil schreef:
die onder haar staart laat ik nog zitten (is namelijk een moeilijkere ingreep en ze heeft er nog geen last van).


Op welke manier krijgen ze er last van dan???
Dat ie dikker wordt, en dat ze hun staart niet meer op z'n plaats kunnen houden ofzo???

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:55

melanomen is mij vertelt zijn de kwaadaardigste soorten van kanker bij
schimmels/arabieren. bij mensen zijn ze in iedergeval negen vd tien x kwaadaardig en dus heel gevaarlijk!

heb er zelf ook eentje en die had hem bij zijn schoft nadat hij geopeerd
is hebben ze hem in utrecht op kweek gezet en bleek het gelukkig
geen melanoom te zijn maar een onsteking in het bindweefsel een
zogenaamde granoloom (weet niet of je het goed schrijft) maar
melanomen kunnen ook uitzaaien en kanker is zoiezo niet goed en zeker
niet bij de staart / geslachtsdeel of hoofd! dus kijk goed uit hoor!!

de operatie is heel goed gegaan en heel mooi geheeld !

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:33

mist"]
Jantien,
Ik las laatst in een Duits medisch blad dat donkere paarden ze idd ook krijgen maar dat die meestal een agressievere vorm (vooral inwendig) hebben waar ze sneller aan overlijden ? Volgens dat blad zag je idd vaker schimmels met melanomen omdat die daar ouder mee kunenn worden, zegt dat jou iets ? en nu ik toch op dreef ben, kun je stellen dat als een schimmel ze op 20 jarige leeftijd nog niet heeft, hij het dan waarschijnlijk ook niet zal krijgen ? Het is toch ook erfelijk ?
[/quote]

Voor zover ik weet zijn melanomen bij paarden meestal goedaardig, en als ze al kwaadaardig zijn dan duurt het heel lang voordat ze gaan metastaseren.
Dat er verschil in mate van kwaadaardigheid is bij verschillend gekleurde paarden is op zich een interressant gebeuren. Was daar recent onderzoek naar gedaan?
Bij schimmels ontwikkelen melanomen vanaf het 3e/4e jaar, maar zie je vaak pas veel later.
Bij donkere paarden worden ze zelden gevonden en dan meestal bij erg jonge paarden (<2 jaar), ook deze zijn over het algemeen goedaardig.
Van deze wordt gezegd dat ze aangeboren is.
Over het algemeen zijn melanomen bij paarden goedaardig, af en toe kunnen ze kwaadaardig zijn en gaan uitzaaien. Maar dat komt dus veel minder voor dan de goedaardige.

[quote="mango schreef:
melanomen is mij vertelt zijn de kwaadaardigste soorten van kanker bij
schimmels/arabieren. bij mensen zijn ze in iedergeval negen vd tien x kwaadaardig en dus heel gevaarlijk!


Bij mensen is het inderdaad een aggressieve kwaadaardige kanker, ook bij honden komt een kwaadaardige vorm meer voor dan goedaardige melanomen,
maar bij paarden is het een voornamelijk goedaardige kanker. Het geeft meer problemen door de plek waar ze zitten dan dat ze gaan uitzaaien.

Dat is een van de leuke dingen van diergeneeskunde, dat er tussen verschillende diersoorten grote verschillen kunnen zijn Lachen

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 14:37

Jantien schreef:
[
Dat is een van de leuke dingen van diergeneeskunde, dat er tussen verschillende diersoorten grote verschillen kunnen zijn Lachen
[/quote]


Nou leuk, ik kan me leukere dingen bedenken dan kanker grr
Nee, maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Maare, studeer je dan diergeneeskunde??

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:48

Vonnie84"]
[quote="Jantien schreef:
[
Dat is een van de leuke dingen van diergeneeskunde, dat er tussen verschillende diersoorten grote verschillen kunnen zijn Lachen
[/quote]

Nou leuk, ik kan me leukere dingen bedenken dan kanker grr
Nee, maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Maare, studeer je dan diergeneeskunde??


ooo echt waar joh wat bizar ik dacht dat bij elke soort het gewoon hetzelfde uitkwam!! (heb je he met mensen die er niet voor gestudeert hebben)

gelukkig was die van Mango een goedaardig gezwel dus maar ik heb
ook een paardje meegemaakt die had hem op zn geslachtsdeel en
gelukkig (voor hem misschien niet hihihi) hebben ze een stuk van zn piemel af kunnen halen en leeft tie nog lang en gelukkig

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110661
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:53

Bij mijn zwarte paard zit ie dus op zijn flank en al een behoorlijk aantal jaar.De veearts onderzocht hem en vond hem volstrekt goedaardig en zag ook geen enkele reden om hem weg te halen.Zelf valt het me absoluut niet eens meer op dat ie er zit en ik stoor me er ook niet aan.Alleen krijg ik af en toe wel vragen van'wat is dat,en 'zou je dat niet eens weg laten halen?'Dat is dan wel weer vervelend!! >;)

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:04

Jantien schreef:
Dat er verschil in mate van kwaadaardigheid is bij verschillend gekleurde paarden is op zich een interressant gebeuren. Was daar recent onderzoek naar gedaan?


In het artikel staat niet op welk onderzoek het gebaseerd is maar het komt van een dr. Stefan Rieder, Institut fur Nutztierwissenschaften ETH Zurich, hij onderzoekt "Genetik der Melanome bei Pferden"

als je geinteresseerd bent wil ik het wel faxen (pb me dan even met een faxnr) scanner heb ik wel....maar krijg dat .... ding niet geinstalleerd!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 23:45

ik heb een schimmeltje gehad en die had melanomen toen ik hem kocht. Hij was al wat ouder en ik heb toen ook gehoord dat dit vaker bij schimmels voorkwam. die van mij had het vooral bij de anus en bij de penis. ook een in de nek en in het oor. (zo heb ik hem gekregen) wat men mij toen vertelde is dat melanomen in pricipe goedaardig zijn maar als ze gaan woekeren op de verkeerde plaasten dan heb je een probleem. en wat je aan de buitenkant kan zien wil niet zeggen dat er aan de binnenkant niks zit.
ik heb 5 jaar echt genoten van onze sam, maar wist dus ook dat het ooit afgelopen zou zijn. sam was al oud toen we hem kochten en ik wist dit alles. dus hebben we hem geen allerlei opereaties laten ondergaan.

Ik ben al zo blij geweest dat hij ons die jaren heeft gegeven die niemand had verwacht .

Ik zou in ieder geval nu wel de bult die je bij het paard van je zus hebt ontdekt latgern onderzoeken en of laten weghalen en heel goed informeren, want wat ik nu hoor lijkt het wel op een melanoom.

laat dit geen spook verhaal zijn. je bent er nu op tijd bij. ik wist toen ik sam kocht dat het al te laat was.

succes

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 23:51

Inderdaad komen ze niet alleen bij schimmels voor.Flair S heeft er ook een bij haar vagina.Haar oma Sound heeft ze al jaren.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 23:54

Ik bedenk me net dat ze misschien bij paarden voorkomen die schimmels als voorouder hebben Verward