Hoe krijg ik mijn paard snel weer dik??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ladietje
Berichten: 38
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: wijchen

Hoe krijg ik mijn paard snel weer dik??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 19:24

Mijn paard heeft dit jaar een veulen gehad en ze is daardoor gigantisch afgevallen. Je kunt letterlijk de ribben tellen! Weet misschien iemand hoe ik mijn paard zo snel mogelijk weer eruit te laten zien zoals hij was voordat ze haar veulen kreeg? Ze krijgt al veel hooi en brokken, en ook krijgt ze elke dag zemelen.

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:08

Let er in ieder geval op dat ze goed ontwormt is.
Verder is pulp (WEL ALTIJD MET WATER) een dikmaker en kan mais ook goed helpen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:21

Slobber werkt ook goed. En is niet te eenzijdig.
Een merrie met veulen heeft gewoon heel veel energie in, dus moet er heel veel eten in.
Let op dat je wel voldoende ruwvoer blijft voeren, teveel krachtvoer bij te weinig ruwvoer gaat ook niet goed. Waar je ook op kan letten is je paard vaker per dag voeren, niet alleen 's ochtends en 's avonds. Daar kunnen ze beter tegen, bovendien kan je dan vaak in totaal een grotere portie naar binnen krijgen.

Claatje
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:35

Ik ken een merrie met een veulen die dag en nacht in het land staat en 6 kilo merriebrok krijgt en omdat er in het land weinig gras staat, is er ook nog een grote baal kuilgras in het land gegooid. Want merries met veulens hebben veel eten nodig voor hunzelf en voor de aanmaak van melk voor het veulen, maar met wat je al geeft zou ze toch wel snel dikker moeten worden.
Ik heb ook een verzorgmerrie die ook een veulen heeft die best wel een hangbuik heeft maar je ziet ook wel haar ribben.
Maar suc6 verder!!!!!!!

ladietje
Berichten: 38
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 21:54

he bedankt allemaal! Het veulen is er wel net een week vanaf, maar ze wil nog niet echt dikker worden, ze moet ook best wel hard werken, want ik rij volop in de wedstrijden met haar. Toen ze het veulen nog had stond ze op 10 kilo voer!! Maar ik ga eens kijken of ik van jullie tips gebruik kan maken!

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:38

mais wil ook wel helpen,wel geleidelijk aan,anders is het slecht voor je paard

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:54

Ooit gedacht om een halve kopje (geleidelijk op te bouwen) maisolie over haar voer ? Dit werkt wonderen. Anders een hoog in het eiwit mengeling met bijvoorbeeld wat melasse erin.

Ze verliezen snel gewicht maar om deze moeders terug op een 'gezonde' conditie te krijgen duurt wel een tijdje.

Helaas, of gelukkig ... ligt eraan hoe je het bekijkt, heb ik zo goede wei dat ik mijn dames, zelfs met veulens, op diet moet zetten anders rollen ze binnen. Bloos!

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:07

bij ons kun je slobber laten mengen met maismeel, dit schijnt ook erg goed te werken.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:21

hoe moeilijk ook: eerste 14 dagen na het afspenen, beslist geen brokken, zelfs het hooi mag niet te rijk. Denk aan uierontsteking!

Na die 14 dagen rustig opbouwen, komt vanzelf wel weer goed. Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:23

Met die droogte staat er ook weinig op het land, en trekken de veulens de merrie snel leeg.
Je moet niet verwachten dat jij in korte tijd dat terug kunt krijgen waar een veulen een half jaar over heeft gedaan om het er weer af te krijgen.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:17

De schrale manege-pony's hebben wij weer op gewicht gekregen door het bijvoeren van lucerne, van hartogh. Een halve emmer per keer ('s morgens en 's avonds) en dan ook gewoon hooi bijvoeren. Bij een paard zou ik iets meer geven (bijv. 3/4 of een hele emmer).

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:36

Wij voeren de paarden elke avond een eetlepel koffiemelkpoeder als ze niet dik willen worden. Ik zou in ieder geval proberen om zo veel mogelijk hooi en zo min mogelijk brok te voeren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:54

hoi,Maismeel is inderdaad een van de beste manieren om een paard wat aan te laten komen,je moet alleen wel rustig aan beginnen,dus niet meteen 2 kilo geven,en altijd met slobber of warm water vermengen!!

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 15:02

Hoi! Bietenpulp werkt ook goed. Een Fries bij ons op stal krijgt dat ook, zo komt ze goed aan, maar heeft niet te veel energie (ze is nog heel jong). Alleen lusten veel paarden het niet, maar dat moet je gewoon proberen. Groetjes, Marloes.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 17:47

ladietje schreef:
ze moet ook best wel hard werken, want ik rij volop in de wedstrijden met haar.


Is het misschien verstandig om een tijdje wat minder fanatiek te gaan rijden? Als ze zo mager is zou ik eerst wat minder fanatiek rijden om te zorgen dat ze sneller dik wordt. Als ze zo hard aan het werk moet, blijven er weinig calorien over om dikker voor te worden. Je hoeft (en moet) haar natuurlijk niet stilzetten, maar 2-3 keer in de week een rustig buitenritje ipv een zware dressuur-/springles doet denk ik wonderen!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 02:45

Ik voerde dan Marshall
Ik heb hieronder het e.e.a. even opgeschreven.

70% ontsloten graan (0/50/20=H/G/M)
10,4% RE, 9,0% RC, 925 VEP

Type -W- Western is een voer zonder haver, maar met een zeer hoge
energieconcentratie op graanbasis. Dit is verkregen door een relatief hoog
aandeel gerst en maïs, zoals dit ook in de VS gevoerd wordt. Het is een
voer dat paarden snel op een goed en constant lichaamsgewicht brengt, zeer geschikt voor Westernpaarden, maar ook voor andere rassen.
Type -W- heeft een zeer gunstige eiwit-energieverhouding en hoge gehalten aan toevoegingen en werkzame stoffen.
Het is een voer waar een paard goed op moet kauwen.
Het voer wordt als enig aanvullend voer gegeven.
Geschikt voor Western paarden zoals Quarter-Horse, alsmede paarden die snel op gewicht moeten komen.