Kreupel door 1 ijzer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Kreupel door 1 ijzer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 09:42

Kevin staat nu dus 2 weken op een verbandijzer rechts voor, zie:
[MD] Reageer ik overdreven?????

Gisteren was hij een week thuis en het is in die week goed gegaan, hij mocht weer een beetje aan de hand stappen en hij was weer vrolijk.
Tot Donderdag avond, toen vond ik dat hij weer "vreemd" ging lopen, je ziet bij hem nooit echt goed waar hij kreupel is, wel dat hij niet lekker loopt en ik dacht dus dat het toch niet goed ging met rechts voor.
Vrijdag ochtend meteen v.Muiswinkel gebeld en die vroeg of ik de hoef deze week nog wel geweekt had in de biotex, die instructie had ik niet mee gekregen en ik dacht ook dat dat niet mocht met een verbandijzer maar goed, ik moet zijn hoef dus weer 2x per dag in de biotex weken.

Vrijdag avond liep hij ineens heel duidelijk kreupel......het is nu dus LINKS voor!
Ik weet het nu echt niet meer hoor, hij heeft nu dus in ongeveer 8 weken al zijn benen gehad.
Ook bij dit been geen aanwijsbare plek, geen dikke of warme plek, geen hete hoef, geen pijnlijke hoef (op Vrijdag dus he)

Zaterdag Kevje uit zijn stal gehaald en het is alweer zo erg dat hij niet meer op het been kan lopen, hij springt weer op zijn achterbenen en probeert zo vooruit te komen.
Ik heb hem op het land gezet omdat hij van v. Muiswinkel wel aan de lijn wat mocht grazen, nou, die lijn is niet nodig want hij kan bijna niet bewegen dus maar lekker los gezet.
Hij is vrijwel direkt gaan liggen, heeft eerst nog wat gegraasd (liggend) en is daarna languit gaan liggen, ik heb hem een paar keer overeind gezet maar op een gegeven moment lukte dat ook niet meer en heb ik hem maar laten liggen en ben bij hem gaan liggen.

Ondertussen konden wij toch enige verdikking zien net boven de kogel, aan de buitenkant, het is niet veel maar toch wel wat opgelopen maar ook weer niet heet.
Savonds toen hij weer naar binnen moest heb ik hem samen met Hans overeind gekregen en zijn benen afgespoten, toch maar overal groene leem op gesmeerd, ook in zijn hoef, deze in een hoefzak gezet en hem op stal gezet.
Iemand enig idee of een paard wat dus niet werkt maar op rust staat, zo ontzettend kreupel kan worden van het staan met 1 ijzer? Of zou ik heel ergens anders aan moeten denken?

Maandag bel ik meteen v.Muiswinkel weer, die moest ik Maandag toch al bellen en ik kijk of ik mijn smid snel deze kant op kan krijgen, stel dat het weer een hoefzweer is maar nu aan weer een ander been......

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 12:17

Yep, dat weet ik nog.
Ik heb overigens hier standaard pijnstillers liggen (mijn vorige VA was daar nogal scheutig mee dus ik heb een aardige voorraad) maar voor ik het probleem kan aanwijzen gaat mijn paard niet op de pijnstillers, klinkt misschien heel hard maar als hij het niet of nauwelijks meer voelt kan ik het probleem helemaal niet meer vinden.

Inmiddels heb ik weer een opgeluchte update, ik had hem gisteren in de groene leem gezet in een hoefzak voor het geval dit ook weer een zweer was en jawel, een uurtje geleden liep ik naar zijn stal en hij kwam zonder problemen naar de deur (dat kon hij dus al 2 dagen niet meer) Ik heb hem buiten gehaald om zijn been af te spuiten want die is nu wel erg dik geworden en zonder problemen stapte hij naar buiten, nog wel kreupel maar hij liep er wel op!

De zak afgedaan en daar zat een gat in de kroonrand en het pus liep er in een dikke straal uit! Het is weer het zelfde probleem dus maar nu aan een nieuwe hoef, wat betreft zweren hebben we nu nog 1 hoef te gaan dus ik reken erop dat hij deze ook nog krijgt (toch vreemd hoor, hij heeft van zijn leven nog nooit 1 hoefzweer gehad!)
Ik heb de boel goed schoongespoten en ben met hem op de weg gaan stappen, een klein stukje want ja, hij kan net weer een beetje lopen. Hij vond het zelf heerlijk en gaf het aan door er zelf stevig de pas in te zetten.
Tijdens het lopen is er nog een beetje pus uitgekomen en terug thuis heb ik het nog schoongespoten en beide voorbenen nog even goed gekoeld, ze zijn beide behoorlijk dik nu, het been met het ijzer is nu ook weer dik maar dat zal idd. overbelasting zijn.

Hem weer met zak op stal gezet en een uurtje later weer even gekeken, weer lekker veel pus eruit dus de boel weer even goed schoon gemaakt en hem met zak op het land gezet, hij loopt nu weer helemaal normaal! Dit is wel zo een opluchting!
Morgen bel ik v.Muiswinkel om te vertellen dat het niet het been is wat hij had behandeld maar de andere en mijn smid komt morgen ook meteen dus die kan er dan mee verder gaan.

De volgende keer als hij weer kreupeld krijgt hij meteen een zak met leem om zijn hoef, meteen het zekere voor het onzekere nemen, links achter heeft nog geen zweer gehad maar dat zal ongetwijfeld de volgende zijn.......

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 12:47

Hoe het was met Kevin.
Gisteren:
Afbeelding
Overigens is Kevin een paard waar je echt niet bij kan komen als hij ligt, dan staat hij in no time weer overeind, dit is voor het eerst in al die jaren dat hij bij ons is dat ik bij hem kan liggen als hij ligt, zegt genoeg denk ik...

Hij kon echt alleen nog maar liggen
Afbeelding

En dan vandaag, hij loopt, staat er volop en is een stuk gelukkiger!!!(en ik ook)
Afbeelding

Afbeelding

ziet er een stuk beter uit toch?!!!?

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 14:43

Ja, daar dachten wij in het begin ook aan omdat dit het zelfde been van die wond is, alleen is die wond alweer helemaal dicht en er groeit ook weer haar op. Maar als ik hem daar aanraakte werdt hij wel kriegel alleen is dat natuurlijk weer helemaal vertekenend bij Kevin omdat het een paard is wat absoluut niet van aanraking gedient is, ja op zijn tijd vindt hij het best prettig maar als hij een anti aanraak bui heeft reageert hij overal op, zo heeft hij al menig veearts op het verkeerde been gezet, daarom is het voor mij zo ontzettend belangrijk dat ik zelf van te voren weet waar het probleem ongeveer zit.

Verder zijn alle wonden van de ontmoeting met Mambo alweer redelijk geheeld, alleen die op zijn singelplek is nog een beetje gevoelig maar die heelt ook goed.
Behalve op zijn linker achterbeen, daar waar hij die snee had van de omheining, die snee is niets mee aan de hand maar daar onder zat een piep klein wondje, dat is nu een mondje geworden en daar heeft hij net als Mambo een tijdje geleden, een botvlies ontsteking, maar die heelt ook al aardig, blijft nog wel even dik maar dat is normaal. Dat is het enige been waar hij nog geen hoefzweer aan heeft gehad......

Mist, ja idd, als ik het 100% zeker weet dan zou ik hem ook wel wat geven.
Nu weet ik het 100% zeker maar het is gelukkig niet meer nodig Haha!
Hopen dat alle ellende idd over is maar ja, nog 1 hoef te gaan, hopelijk blijft deze gewoon goed maar even afwachten dus. Ik laat mijn smid morgen wel even spitten!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 20:42

Yep, idd. een machtig middel die leem!
Ik heb het vroeger altijd gebruikt, eigenlijk met alles alleen voor een hoef had ik er eigenlijk nooit aan gedacht, via een eerder topic toen hij nog met zijn eerste of tweede zweer stond kreeg ik de tip van een bokker om de leem ook in en op de hoef te doen, werkt echt perfect! Ik had toen nog geen hoefzak, die heb ik nu wel en daarmee gaat het echt ontzettend goed!
Ik heb nu een emmer van 5kg met leem die je zelf nog moet aanmaken, zoveel hab ik wel nodig want ik gebruik het echt overal voor (ook bij mijzelf )

Ik heb al meerdere malen gehoord en gelezen dat waneer een paard zo vaak zweren krijgt er idd. waarschijnlijk elders in het lichaam iets mis kan zijn dus wil ik de leem ook inwendig gaan gebruiken maar ik heb geen flauw idee hoeveel ik dan moet gebruiken? Weet jij dat misschien?

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 15:07

Hihi, nou, mijn interne antenne laat het even afweten..... Haha!
Op de emmer staat dat je het nat door het voer kan geven of door het drinkwater Verward nou, dat wordt dus door het voer want hij eet alles maar dat hij nou zijn tanden zo in de leem zal zetten...denk het niet Haha!

Iemand anders misschien nog ervaring met leem voeren?

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 130123, Anoukjuuuhh, b000tje, Benazir, Bentotoet, Berdien, boemel, Eepie, Fly_high, Jasia, Jorex, Kabayo, Lotje033, maaikemuis, maj0, MyWishMax, Sanet, Schrompeltje, Trendiction, Ubermetrics en 85 bezoekers