Mijn paard plast over zijn eten op het land.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Mijn paard plast over zijn eten op het land.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 19:32

Ik zit eigenlijk al 1.5 week met iets waar ik niet uitkom.

Het probleem is het volgende, sinds vorige week voer ik in het land kuil bij omdat het gras erg droog is geworden en ze het daarom bijna niet meer eten.
Maar sinds ik dat doe is het eerste wat hij doet is er op plassen, dat doet hij nu iedere keer als ik het kuil voer.
Ik heb geen idee wat dat kan zijn hij heeft het nog nooit gedaan.
Hij eet het later gewoon op?

Kan het zijn dat hij iets te kort komt of zo iets? ik weet het niet.
Hebben jullie een idee wat het kan zijn.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 19:53

hengsten/of pas geruinden doen dit. Ik leg altijd het kuil in een hoekje of vooraan, zodat ze niet voluit er op kunnen gaan piesen. Eigenlijk smerig dat ze dat doen, maar ze zullen er wel een reden voor hebben.

Het helpt ook wel als je kuil laat liggen waar ze op kunnen blijven plassen en een andere plek geeft om te eten.

Het wordt na een paar keer plassen niet meer gegeten. Knipoog

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 08:28

Misschien is het land zo droog, dat het, als hij gewoon op het land plast, tegen zijn benen spettert. Op je kuil spettert het niet, dus misschien doet hij het daarom. Of hij doet het om het inderdaad te markeren, zoals Suzan1 ook zegt.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:45

Mijn paarden doen dat ook met hun hooi, vooral mijn hengstje, de merries heel af en toe. Mijn hengstje gaat er meestal eerst snel doorheen rollen (terwijl de anderen al aan het eten zijn !!) en het komt regelmatig voor dat hij er daarna overheen plast. De paarden eten het over het algemeen inderdaad gewoon op.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23418
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 13:25

Mijn merrie doet dat altijd. Ze kregen dan ook 2 aparte hoopjes hooi omdat Sharif het dan niet meer at.
Ze staan nu apart maar ze doet het nog steeds.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:12

Paarden willen ook nooit eten van gras op plekken waar paardenstront heeft gelegen. Als je paard er dan op plast wil ook niemand daar meer van eten. Ik heb ook een paardje gehad die dat deed.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:21

Omar deed dat ook,
het heeft namelijk een reden.
Als je op het korte harde gras pist dan spettert dat weer op tegen je buik en je benen, daarom pissen ze liever in het kuil of hooi, dat spettert veel minder.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:55

Citaat:
Als je op het korte harde gras pist dan spettert dat weer op tegen je buik en je benen, daarom pissen ze liever in het kuil of hooi, dat spettert veel minder.


Hmmm, heeft bij mijn paardjes toch een andere reden denk ik. Het lijkt meer op een soort afbakenen, geur afzetten.

aiko

Berichten: 515
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 14:04

paarden doen dit om aan te geven dat hetgene van hun is, waarschijnlijk doet ie het dus om te laten zien aan de andere dat het van hem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:54

Probeer het anders eens in een ruif te voeren

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38682
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 18:08

aiko schreef:
paarden doen dit om aan te geven dat hetgene van hun is, waarschijnlijk doet ie het dus om te laten zien aan de andere dat het van hem is.


Inderdaad Aiko, daarom doen ze dat!!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 18:25

Juist, ben het met aiko eens.
Mijn hengsten doen het ook en alleen om aan te geven dat het van hun is.
Kijk maar eens op stal, daar doen die van mij het niet omdat ze dan alleen staan hoewel zat paarden het ook op stal doen hoor.

Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:25

Haha, ons hengstenveulen doet dat ook, al van toen hij een maand ofzo oud was. Tja, geven we hem vers gras bij, gaat meneer er met z'n benen overstaan en alles staat onder water Haha! . Ik heb het altijd al wel een hele rare gewoonte gevonden hoor Verward

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 23:51

T@nj@ schreef:
Juist, ben het met aiko eens.
Mijn hengsten doen het ook en alleen om aan te geven dat het van hun is.
Kijk maar eens op stal, daar doen die van mij het niet omdat ze dan alleen staan hoewel zat paarden het ook op stal doen hoor.


je hoeft het er niet eens mee eens te zijn, het is gewoon zo Tong uitsteken

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 10:14

Wat raar dan, als de paarden hooi en een hoop stro krijgen gaat omar altijd over het stro pissen. Dan pist íe NIET over het hooi.
Op stal als er alleen een baal stro ligt, nog niet uitgeschud dan plast hij daarin en niet in het hooi wat er dan ook licht. Hij plast ook nooit op straat dan gaat hij in hoog gras in de berm staan.

Dat territorium afbakenen dat geloof ik ook hoor, maar da's bij Omar niet het geval.

Zal wel een uitzondering zijn.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:01

Ik heb het idee dat paarden dit doen als ze met meerdere hun eten hebben moeten delen voor een langere tijd. Het paardje van mij dat het deed was zo'n arm ding dat van handelaar naar handelaar was gegaan. Die kende alle kneepjes van het vak op het gebied van beschermen wat van haar was. Echte surviver was het.

aiko

Berichten: 515
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:31

Sjimmy schreef:
Wat raar dan, als de paarden hooi en een hoop stro krijgen gaat omar altijd over het stro pissen. Dan pist íe NIET over het hooi.
Op stal als er alleen een baal stro ligt, nog niet uitgeschud dan plast hij daarin en niet in het hooi wat er dan ook licht. Hij plast ook nooit op straat dan gaat hij in hoog gras in de berm staan.

Dat territorium afbakenen dat geloof ik ook hoor, maar da's bij Omar niet het geval.

Zal wel een uitzondering zijn.


dat over het stro heen plassen is ook een soort van territorium afbakenen, dat doen de ruinen en hengst bij ons ook als ze nieuw stro hebben gekregen in de stal even hun geur eroverheen verspreiden

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:28

M.i. kunnen beide verhalen. Territorium afbakenen (maar dit geldt toch wel meer voor hengsten) en sommigen hebben een hekel aan gespetter aan hun benen. (Dit zijn vaak wel de sensibele paarden).

Als het territorium afbakening is zou je dat kunnen zien> Als je het hooi of kuil in de wei neerlegt plassen ze er gelijk overheen.

In een trailer plassen veel paarden ook niet, omdat ze een hekel aan dat gespetter hebben. Knipoog