Wond onderbuik door vliegen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Wond onderbuik door vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 19:05

Een paard van een stalgenoot van mij heeft onder haar buik een behoorlijke wond zitten van ong 3 cm breed en 10 cm lang zitten.
Het zit in het midden van haar buik recht naar achteren toe.
Het lijkt erop dat het komt doordat vliegen het hebben kaal gegeten. Kan dat eigenlijk wel? en wat kun je hier tegen doen?
Ze spuit er nu een wondspray op die ook voor koeien en schapen is.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:31

Niet de vliegen zelf, maar de maden daarvan. Maar dat komt alleen voor bij erge verwaarlozing, dus misschien is het toch wat anders.
Ik vind het trouwens een behoorlijke wond - zou er toch even naar laten kijken!

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:41

Lijkt mij inderdaad een grote wond!(voor maden) Is dit van de ene op de andere dag ontstaan? Want dan zal het een andere oorzaak hebben....
Ben het met Kendra eens dat er naar gekeken moet worden als de wond niet snel er beter uit gaat zien!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 23:42

Kan ook gestoten hebben bij het trappen ivm vliegen, denk ik, en daar komen ze dan op af. Een beetje vaseline helpt wel, en anders op stal ofzo, maar hoe meer de vliegen erin komen, hoe slechter, eigenlijk.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 00:03

maar als er nu nog geen maden in zitten gaat dat wel snel gebeuren. Geloof mij maar! Ik heb hier al 3 konijnen met maden gehad (paar jaar geleden dat wel en 'n knijn is heel anders dan een paard) maar met dit weer moet de wond wel mooi schoon blijven. Maden wil je er echt niet in hebben. Scheve mond
Maar volgens mij moet je bij een paard een wond wel heel slecht verzorgen wil je er maden in krijgen. Alhoewel, met dit weer gaat het wel snel hoor. Boos!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 09:45

Ik geloof niet dat de wond door maden veroorzaakt zal zijn. Eerder denk ik dat het paard een klap heeft gehad, ofzo.
Maar met dit weer is het wel heel belangrijk om de wond goed schoon te houden zodat er geen maden en vliegen in komen. Ik zou bij een wond van deze aard toch even de veearts bellen.

Arnanda
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:55

Wodan als het goed is (heb het zelf ook meegemaakt)doet je paardje dit zelf.......Het kleine wondje gaat jeuken dan gaat hij op zijn buik liggen met zijn hoeven onder zijn buik ,gaat dan van voor naar achter schuren over zijn achter hoeven, klein wondje word groot wondje!!! Goede wond verzorging en ruime springschoenen om doen een hoop! Ik hoop dat hieraan iets hebt.

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 15:40

Arnanda schreef:
Wodan als het goed is (heb het zelf ook meegemaakt)doet je paardje dit zelf.......Het kleine wondje gaat jeuken dan gaat hij op zijn buik liggen met zijn hoeven onder zijn buik ,gaat dan van voor naar achter schuren over zijn achter hoeven, klein wondje word groot wondje!!! .


Dan hebben ze meestal zomerexeem onder hun buik, roos doet namelijk precies hetzelfde als jij beschrijft, alleen ze gaat nniet over de hoeven heen maar de kogel van de achterbenen..

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 18:08

ben het met rooslover eens kviek heeft het ook soms en bij exzemers zie je het wel vaker