Een paard met 3tjes op foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Een paard met 3tjes op foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 23:06

Maar klinisch 100% gezond en nog nooit kreupel hierdoor geweest, kan je daar nog lang mee rijden? Kent iemand een paard dat nog jaren na ontdekking goed loopt en lijkt nergens last van te hebben? Graag zou ik wat reacties willen hebben van mensen die hiermee ervaring hebben.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:09

Dat is dus gewoon niet te voorspellen. Er zijn paarden die er geen last van krijgen, er zijn er ook die al stokkreupel lopen met betere benen.
Het kan dus best dat je er nog jaren mee kan rijden, het kan ook zo zijn dat hij over een week kreupel staat (bij wijze van spreken).

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:18

OOk een paard zonder 3 tje, maar met uitsluitend 1tjes kan de volgende week stokkreupel zijn.

Het drietje is van belang voor de koper die ZWARE sport met het dier wil gaan presteren (minimaal M2/Z1!). De gemiddelde basisruiter op B/L niveau zonder GP-ambities kan heus een paard met een drietje kopen.
Omdat drietjes niet erg commercieel in de markt liggen, hebben ze een lagere prijs. Mensen die voorbij dat ene drietje kunnen kijken, kunnen er een mooi koopje aan hebben...

Net zo min als paarden met een gaaf rontgenrapport met garantie komen dat ze 'heel' blijven, is een drietje garantie dat hij binnenkort kreupel wordt.
Het kan, maar het kan met ieder paard.
Kortom, niet zenuwachtig over doen als het maar 1 drietje is. Als ie aan elk been er een heeft, is het een ander verhaal.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:37

Je moet vragen wat er precies aan de hand is en wat het perspectief is. Een goede dierenarts kan daar uitsluitsel over geven en zal je eerlijk vertellen wat je 'kansen en bedreigingen' zijn.
Ik heb een paard met een paar 'drietjes' - ze loopt nooit kreupel, maar ik rijd haar recreatief. Ik heb echter ook wel eens een koop over laten gaan vanwege 'drietjes'.

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 23:38

Paard is Z springen en M2 dressuur. Zou verkocht worden voor de hogere wedstrijdsport, maar dat zit er niet in (hoewel sommigen denken dat met een wondermiddel wel kan???). Dierenarts vertelde dat omdat hij klinisch echt helemaal goed is en je dan ermee kunt blijven rijden. Wordt nu niet verkocht maar blijft in eerste instantie wel op dit niveau rijden, want heeft echt nergens last van. Daarom de vraag heeft iemand ervaring hiermee met een paard met drietjes id voorbenen (achter helemaal perfect, dus 1) dat toch nog jaren meekan?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:42

Als het een paard op leeftijd is, dan is het heel gewoon dat het drietjes heeft met zo'n sportcarriere achter de rug.
Wellicht dat je hem dan goed kunt verkopen als leerpaard. Als ik een leerpaard zocht, zou ik hem er niet om laten staan. Maar goed, zulke dingen mogen niet bij een 7 jarig paard voorkomen nav sport.

Maar ik zou ook lekker blijven rijden zonder me zorgen te gaan maken als het paard klinisch niets mankeert. Je kan ze wel in een glazen kastje gaan zetten en wachten tot het fout gaat, maar wat dan? Heeft niemand immers wat aan. Gewoon rijden. WEggeven als gezelschapspaard kan altijd nog.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:19

Het lijkt me ook niet zo'n probleem. Wanneer het paard goed loopt (en ook in het verleden niet kreupel is geweest zonder aanwijsbare oorzaak zoals een hoefzweer) dan zegt een foto niet zo heel veel. En ga er juist dressuur mee rijden, dan wordt die ook goed getraind.

Mijn paard heeft een 4 op de foto, is er zelfs kreupel van geweest en volgens de DA was de prognose zeer ongunstig. Iedereen dacht dat ze beter afgemaakt kon worden of recreatief gereden moest worden, maar door gerichte dressuurtraining loopt ze al weer vier jaar kreupelvrij. Nu (na ongeveer 20 wedstrijden geleden in de B te zijn gestart) moet ik nog 1 puntje voor de M. Ik ben dus van mening dat een goede training het paard meer op de achterhand brengt, waardoor die zijn voorhand kan ontlasten.

Succes met je beslissing!

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 15:02

Foto's zeggen inderdaad weinig over de kreupelheid, Klinisch is veruit het belangrijkste.

Hij kan ook morgen kreupel staan aan een been met een 1tje Lachen

Er lopen genoeg paarden al jaren internationaal die ook afgekeurd zijn de op de foto's, dus er is weinig van te zeggen.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 20:02

een 3= verhoogd risico, maar hoeft nooit kreupel te worden. Het scheelt nog wel als je bv rontgenfoto's van een aantal jaren geleden hebt en recent nog eens gemaakt.

Als hierop niets of niet veel is verandert, wil dit nog weleens de doorslag geven. Immers heeft het paard zich al behoorlijk bewezen en is er niets (of niet veel) verandert.

En.....de ene dierenarts is de andere niet (altijd tweede mening vragen, of opsturen naar utrecht) Lachen

mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 20:16

Bij onze pony is in 1999 is voor een 2-tje en een 3-tje geconstateerd. Hij was toen 11 jaar en het probleem ontwikkeld zich vooral in het 6e tot 9e levensjaar. Ik sprong toen wel met hem in de springles maar ben daar na 2 inspuitingen mee gestopt. Ik rijd nu met hem in het Z1-dressuur en maak af en toe nog wel een sprongetje en dat gaat errug goed. Ik ben idd ook van mening dat een goede training/aangepast werk heel belangrijk is.

De laatste inspuiting was op 8 mei 2000 en hij loopt nu dus al ruim 3 jaar "op" deze behandeling! OK dan!

-x- Mikmak

kiek
Berichten: 45
Geregistreerd: 21-06-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 21:02


hoi hoi,wat ik graag wil zeggen is dat ik het zeker met jullie eens ben over de gedachte 1 2 3 en ik hoor zelfs over een 4tje!
Maar daarbij moet ik wel eerlijk zeggen iemand die zo een paard koopt en het paard volledig in de verzekering wil hebben,dus uitgebreid met ziektekosten heeft een probleem!
Je krijgt een paard met een 3tje nl niet volledig in de verzekering,ik heb daar nl ook mee te maken gehad Verdrietig
Een geweldig paard gezien van 3 jaar oud,klinish helemaal goed maar helaas op de foto niet!
Wij waren helemaal weg van het paard,maar toch hebben wij hem laten staan!
Nu moet ik wel zeggen het paard was aardig aan de prijs,en het afgelopen ben ik al twee paarden verloren Huilen (gelukkig ook alletwee uitgebreid verzekerd),dus had al genoeg ellende meegmaakt de laatste twee jaar!
Maar kijk,ik kan dus ook voorstellen dat ,mensen zeggen sorry maar een paard met een 3tje wil ik niet! Er is toch een verhoogt risico!
Ik ben het er zeker mee eens dat zo een paard op de juiste manier nog jaren vooruit kan,maar je heb dus ook kans dat het in 1x afgelopen kan wezen!
Het is idd ook waar,er zijn zat paarden die hoog in de sport lopen,als je die op foto zou zetten die bv wel een 4 hebben maar nog nooit een stap kreupel zijn geweest!
Daarbij is het dus ook,wat wil je,uitgebreid verzekeren of niet!
Suc6 ermee en heel veel paardengroetjes voor iedereen!
-xxxx-doeiiiiiiii Kiek Doei, doei

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 21:31

kiek schreef:
:Een geweldig paard gezien van 3 jaar oud,klinish helemaal goed maar helaas op de foto niet!
Wij waren helemaal weg van het paard,maar toch hebben wij hem laten staan!
...en het afgelopen ben ik al twee paarden verloren Huilen (gelukkig ook alletwee uitgebreid verzekerd),dus had al genoeg ellende meegmaakt de laatste twee jaar!


Dus die 2 die wel helemaal goed genoeg waren volgens de verzekering, zijn je ontvallen. dus maw, dat zegt gewoon helemaal niets.

Bij mijn ongefotografeerde paarden heb ik in de 6 jaar dat ik dergelijke paarden heb, nog nooit een bot-technisch probleem gehad.
Sterker nog, ik heb nog nooit meer medische kosten gehad dan ik anderzijds aan verz premie kwijt zou zijn geweest. Ik heb al geen enkel paard in de verzekering tegenwoordig.
Misschien heb ik wel veel geluk gehad tot nog toe, maar met gezond paardenverstand voorkom je ook een heleboel ellende.

kiek
Berichten: 45
Geregistreerd: 21-06-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:08

Dus die 2 die wel helemaal goed genoeg waren volgens de verzekering, zijn je ontvallen. dus maw, dat zegt gewoon helemaal niets.


Sorry hoor maar dat vind ik geen uitspraak!
Komt heel koud op mijn dak vallen,is nl ook nog maar 4 maanden geleden!
Voor dat je zo een opmerking maakt zou ik me eerst afvragen wat er gebeurd is en wat het paard had !
Maar goed voor alle duidelijkheid paard 1 ben ik kwijt geraakt aan koliek,was geopereerd en wel hoor in de kliniek overleden!
Tweede paard heeft een ongeluk in de wei gehad,waar we anderhalf jaar mee gedoktert hebben (totaal 6400 euro)nog niet over de rekening opgetelt gehad met alle kosten van paard 1 erbij!
misschien begrijp je nu de reactie dat ik absoluut niet meer zonder uitgebreide verzekering wil!
Dit is iets wat ik niemand gun,je paard is toch je mooiste bezit wat je maar kan hebben vind ik !
Doordat ik uitgebreid verzekert was,heb ik gelukkig wel een nieuw paard kunnen kopen!
Was ik dat niet geweest had ik nu bij al mijn verdriet ook nog eens zonder paard gezeten!
Ik zeg eerlijk ik ben blij dat ik verzekert was en een nieuw paard van dat geld heb kunnen kopen,maar het verdriet blijft hoor !
Als je alle kosten bijelkaar optelt van paard 1 en 2 lijkt het mij niet voor de hand dat je dan ook nog eens geld had gehad om direct wat anders te kunnen gaan kopen!

Laat mensen in hun waarde en denk na voor je een uitspraak of mening doet! We zijn hier om elkaar te helpen en voor de gezelligheid en om meningen uit te wisselen!Niet om elkaar af te katten!
Sorry maar ik moest dit even kwijt en hoop dat je mijn felle reactie kunt begrijpen! Groetjes Kiek

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:54

Nou, wellicht dat jij mijn reactie iets verkeerd opvat.
ik bedoelde ermee dat het helemaal geen garantie geeft als een paard goedgekeurd is voor de verzekering.
Bedoelde helemaal niet dat de foute afloop debet was aan jouw handelen (poeh, dat zou ik niet eens kunnen weten).

En ik vind een paard laten staan dat helemaal aan je dromen en je doel voldoet puur omdat het een drietje heeft zonde.
Ik bedoel daarmee; als dat alles is wat die mankeert...

De vraag is nl niet OF een paard wat mankeert, maar WAT ie mankeert.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:43

Het is inderdaad zo dat je beter zelf verzekering kan gaan spelen, dwz elke keer iets apart zetten op een rekening en dan het paard wel verzekeren voor dood, ziekte e.d. Want aan een uitgebreide verzekering ben je echt zoveel geld kwijt, dat je daar bijna een paard van kopen kan.... Heb zelf ook meegemaakt dat je je paard naar de verzekering brengt, en daar wordt je echt niet vrolijk van....
Want voor een uitgebreide verzekering bij Amev betaal je 9% van de verzekerde waarde, een paard van 10.000 euro is dus 1000 euro per jaar!!!

kiek
Berichten: 45
Geregistreerd: 21-06-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 12:41

Ben ik helemaal met je eens,maar als je pech hebt en net als ik in een jaar tijd 6400 euro aan dierenartskosten kwijt bent,ben je toch wel blij hoor als je verzekert bent!
Tenminste ik wel!Ik had er niet aan moeten denken dat ik niet verzekerd was en had moeten stoppen met behandelen omdat mijn geld op was geweest!
Het blijft gewoon een gok wel of niet verzekeren!
Groetjes Kiek

kiek
Berichten: 45
Geregistreerd: 21-06-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 13:01

Ben ik helemaal met je eens,maar als je pech hebt en net als ik in een jaar tijd 6400 euro aan dierenartskosten kwijt bent,ben je toch wel blij hoor als je verzekert bent!
Tenminste ik wel!Ik had er niet aan moeten denken dat ik niet verzekerd was en had moeten stoppen met behandelen omdat mijn geld op was geweest!
Het blijft gewoon een gok wel of niet verzekeren!
Groetjes Kiek

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 16:13

3-tje is afkeuiring van minstens dat deel van het paard voor de verzekering, daarbij klinisch niet goed wordt het paard niet opgenomen. Soms verkoopt men paarden die 3tjes hebben bewust tegen een prijs waarbij enkel een klinische keuring van het dier nodig is voor de verzekering.

Mijn eerst gekochte paard had een paar 1-tjes en meerdere 2-tjes en was 7 jaar oud (klinisch 100%). Mijn (huidige) paard was bijna 4 jaar en had enkel 1-tjes op de foto's. En was klinisch ook 100%