Rinus sloopt zijn verband

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Rinus sloopt zijn verband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 00:04

Rinus heeft een fikse wond op zijn spronggewricht. Wat aanvankelijk een oppervlakkige wond leek blijkt ernstiger. Er komt erg veel vocht uit het wondje. Ik dacht dat het wondvocht was maar het blijkt vocht uit het gewricht te zijn. Als hij het gewricht buigt spuit het een halve meter ver. Hij heeft nu antibiotica en een nat verband. Hij laat alleen het verband niet zitten! Weet iemand hier iets op?

Afbeelding
Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 07:37

Misschien kun je antibijtspray of iets dergelijks op het verband spuiten, dan smaakt het vies.
Of anders het hele verband intapen met gladde tape zodat hij het niet kan pakken met zijn tanden, dan kan alleen de wond niet luchten, dat is misschien vervelend.

Laatste oplossing die ik nu zo weet is een muilkorf of een bijtkap. Die kun je bij de Divozo kopen. Zo'n bijtkap hangt als een bakje aan z'n halster onder z'n kin, als het goed is kan hij dan z'n verband niet meer pakken!
Een muilkorf gaat over z'n hele snuit heen.

Heel veel succes!!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:22

idd een muilkorf of vastzetten in stal, succes met je paard en hoop dat het allemaal goed afloopt...

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:22

leuk paard trouwens, groetjes

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 13:55

Muilkorf of vastzetten is geen optie. Dan word ie gek. Hij is zeer onrustig op stal in zijn eentje. Hij blijft maar hinniken en rondjes lopen in zijn box. Een beetje kuilgras knabbelen geeft hem nog iets aan afleiding. Dat kan ik hem niet ontzeggen door hem te muilkorfen. Ik heb vandaag extra vochtafdrijvers van de veearts gehad en hoop dat dat ook werkt.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:11

Heb je al anti-knabbel spray geprobeerd?

En anders een stalgenoot naast hem binnen houden? Dat kan je dan evt afwisselen, zodat die paarden niet de hele dag binnen staan.
Dan staat hij misschien al rustiger zodat je hem vast kan zetten zoals ze vroeger in stands deden. Met een blok aan het touw, dan heeft hij nog wel een beetje ruimte om te eten oid, maar kan hij niet bij z'n achterbeen komen.

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:37

En een bijtkap dan?? Die gebruikte wij ook vaker. Hij kan wel nog gewoon drinken en stro knabbelen daarmee. De Cribox antibijt werkt overigens super. Die heb ik van de winter gebruikt op de deken van mijn paard, omdat hij en zijn vriendjes er een gewoonte van hadden gemaakt elkaars deken te slopen op de wei Boos! . Hielp echt super!!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:33

Irre schreef:
Muilkorf of vastzetten is geen optie. Dan word ie gek. Hij is zeer onrustig op stal in zijn eentje. Hij blijft maar hinniken en rondjes lopen in zijn box. Een beetje kuilgras knabbelen geeft hem nog iets aan afleiding. Dat kan ik hem niet ontzeggen door hem te muilkorfen. Ik heb vandaag extra vochtafdrijvers van de veearts gehad en hoop dat dat ook werkt.


je hebt ook van die antibijtkappen, die zitten alleen onder de kin, kan 'ie wel stro eten. En je hebt muilkorven van tralies, daar kunnen ze ook gewoon door eten, alleen ze kunnen geen dingen vastpakken.

Afbeelding
muilkorf

Afbeelding
anti-bijtkap

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 23:43

Het is al opgelost. Ik heb een nieuwe verband constructie gemaakt met een stukje ducktape en het blijft al de hele dag zitten!