goede brok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

goede brok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 19:23

Hi,

Wie weet wat een goede brok is en waar je op moet letten ? Is het waar dat ruwe as meestal troep bevat ? En kan er beter melasse of olie in een brok/ muesli zitten ?

Groetjes,

Maris

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:48


Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:55

Ik adviseer Lucerne.
Ik voer zelf ook alleen Lucerne van hartog en granenmix. (daarnaast natuurlijk hooi).
Ik vind het super en ben meer dan tevreden.
Het is wel duurder dan brok.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 21:42

ik zelf voer van brokken van het merk pavo,sinds ik dit geef begint mickey net iets mooier uit te zien,ben er harstikke tevreden over.
van muesli geef reform kruiden muesli van havens en zemelen is verschillend Lachen

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 21:48

ik geef mijn paard havens omdat hier minder eiwitten inzitten en ze gaan er mooier van uitzien en beter presteren.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 21:56

idd in pavo zitten ook erg weinig eiwitten (die ik voer dan)

aiko

Berichten: 515
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 21:59

Met ruwe as in een brok worden mineralen en zouten bedoeld en niet as in de zin van een afvalproduct van verbranding.
Ruwe as heeft dus zover als ik weet niets met troep te maken. Het zijn gewoon de mineralen die een paard nodig heeft voor een goede gezondheid.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 11:59

Hoi,

Bedankt voor de reacties. Maar ik ben meer op zoek naar uitleg over bepaalde ingredienten van de biks. Zo heb ik ontdekt dat bepaalde E-nummers erg slecht zijn voor paarden ( en ook voor mensen ). Die zitten echter toch vaak in de biks verwerkt. Het vervelende van b.v. die E-nummers is dat ze vaak niet vermeld worden op de zak , maar dat ze op de lange duur wel schade veroorzaken aan de gezondheid van je paard. Het lijkt dus dat je paard het goed doet op een bepaalde biks, hij glimt etc, maar onderwijl wordt wel zijn gezondheid aangetast. Mijn paard heeft inmiddels meerdere allergieen ontwikkelt. Nu is natuurlijk nooit te bewijzen dat dat door de biks komt, maar het staat wel vast dat voeding een grote invloed heeft op de gezondheid van je paard en ook op het ontwikkelen van allergieen.
Dus weten jullie of b.v. melasse goed is, of dat toch een olie beter werkt ? En de hoeveelheid zetmeel schijnt ook wel belangrijk te zijn ??! Verward

Groetjes,

Maris

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 12:00

Maris schreef:
Hi,

Wie weet wat een goede brok is en waar je op moet letten ? Is het waar dat ruwe as meestal troep bevat ? En kan er beter melasse of olie in een brok/ muesli zitten ?

Groetjes,

Maris


heey!
wij hebben zelf gewone sportbrokken.
Van www.vancooten.nl
die rode zak Knipoog;)
whahaha
Bye BYe!

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 13:08

havens zijn geheel natuurlijke brokken

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:44

Lachen

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 19:24

onze paarden staan allemaal op de Havens Draversbrok. Dit is een hele goede brok geschikt voor alle paarden. Wij hebben recreatiepaarden (half uurtje per dag een beetje draven) veelal Fjord en Haf en wedstrijdpaarden KWPN die in de Z dressuur lopen.
Wat betreft de hoeveelheid brok? Je moet ZELF heel goed naar je paardje kijken en dan zie je vanzelf of ie te dik of te dun is. Dat noemen ze het oog van de meester.
Suc6

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 00:04

Je kunt meestal op de site van de producent wel informatie vinden over de samenstelling en herkomst van de ingredienten. Als je dat nog niet vertrouwt stuur je gewoon een mailtje (naar pavo, equiral of whatever). Heb ik al een paar keer gedaan - altijd keurig antwoord terug gekregen.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 01:20

Maris schreef:
Maar ik ben meer op zoek naar uitleg over bepaalde ingredienten van de biks. Het lijkt dus dat je paard het goed doet op een bepaalde biks, hij glimt etc, maar onderwijl wordt wel zijn gezondheid aangetast. Mijn paard heeft inmiddels meerdere allergieen ontwikkelt. Nu is natuurlijk nooit te bewijzen dat dat door de biks komt, maar het staat wel vast dat voeding een grote invloed heeft op de gezondheid van je paard en ook op het ontwikkelen van allergieen.
Dus weten jullie of b.v. melasse goed is, of dat toch een olie beter werkt ? En de hoeveelheid zetmeel schijnt ook wel belangrijk te zijn ??! Verward

Groetjes,

Maris


hoi,

heel herkenbaar Knipoog
Ik denk dat je het beste op zoek kunt gaan naar een ''puur natuur'' brok, oftewel , een brok waarvan je zeker weet dat het uit natuurlijke grondstoffen bestaat.
Melasse schijnt best goed te zijn, wordt veel gebruikt in muesli's, maar is verder wel erg zoet.

Kijk bijv. eens op de site van EquiSanum, de allereerste op de markt van ''puur natuur'' muesli's , maar OOK de brok is natuurlijk.
Daarna kwam Equirall, met puur natuur.... schijnt ook goed te zijn.

Wij voeren zelf EquiSanum (zowel de brok als de muesli), echt super voer !
Heb ook het volste vertrouwen vwb hun adviezen (je kunt ze een mail sturen, dan krijg je een advies).

groetjes & succes !

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 01:40

Je hoeft helemaal geen brok te voeren dat is zo'n groot misverstand.
Voer alleen maar 5granenmix en voldoende ruwvoer zoals kuil hooi wortels enz
Is in eerste instantie duurder maar omdat je een puur product voert kun je met veel minder toe.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 10:15

fokker schreef:
Je hoeft helemaal geen brok te voeren dat is zo'n groot misverstand.
Voer alleen maar 5granenmix en voldoende ruwvoer zoals kuil hooi wortels enz
Is in eerste instantie duurder maar omdat je een puur product voert kun je met veel minder toe.


Je hebt denk ik gelijk, maar als je geen brok voert vraagt dat een behoorlijke hoeveelheid kennis, omdat je zelf uit moet zoeken of je paard voldoende vitaminen, mineralen enz. binnenkrijgt. Ik heb het al vaker gezegd: brok is voor gemakkelijke mensen het gemakkelijkste voer.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 10:26

dat hoeft dus niet, want ook voor de ''makkelijke'' mens bestaan er tegenwoordig niet voor niets ''complete'' muesli's, waaronder de granenmix, maar bijv. ook muesli zonder haver.

En als je dan wilt weten WAT je precies in je paard stopt, is een natuurlijk voer echt super !

groetjes

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:39

Wij voeren onze paarden vooral veel hooi! Ze moeten in principe de hele dag over hooi beschikken. Daarnaast krijgt mijn paard in de winter 1.5 schep sportbrok. Niks geen moeilijk merk maar gewoon van de mengvoeders. En dan moeten we nog oppassen dat ze niet te dik wordt.

De vorige eigenaar had het paard inderdaad alleen op granen staan. Ze voerd er er echter haver bij en daar is mijn paard niet geschikt voor. Heet, heet, heet!!!!!!!!!!!!!!!

ammi

Berichten: 431
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Here, there, everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:11

Zelf voer ik PAVO sport 2, en kruidenmelange. Je kunt bij het kopen van voer
idd kijken naar de ingredienten, maar wat ook erg belangrijk is, kun je de
behoefte van je paard (leetfijd, gewicht, training, onderhoud) dekken met wat je voert?
Hier zijn hele berekeningen voor waar wij ons op school wekelijks
op storten, en op zich best wel leuk is.
Want er wordt vaak niet bij nagedacht hoeveel voer je paard nou eigenlijk nodig heeft.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 22:39

Lientie schreef:
Wij voeren onze paarden vooral veel hooi! Ze moeten in principe de hele dag over hooi beschikken. Daarnaast krijgt mijn paard in de winter 1.5 schep sportbrok. Niks geen moeilijk merk maar gewoon van de mengvoeders. En dan moeten we nog oppassen dat ze niet te dik wordt.

De vorige eigenaar had het paard inderdaad alleen op granen staan. Ze voerd er er echter haver bij en daar is mijn paard niet geschikt voor. Heet, heet, heet!!!!!!!!!!!!!!!


Te dik worden is niet het enige probleem, ik heb ook wel eens een dik paard gehad dat veel te weinig energie had. Sommige paarden kweken heel snel een hooi/grasbuik en hebben daar last van als je ze in training hebt. Anderen lijken het goed te doen op alleen ruwvoer, maar lopen net niet pittig genoeg, zodat ik ze dan toch graag wat krachtvoer bij geef. De oorzaak ligt dan toch vaak in een tekort aan bep. voedingsstoffen/mineralen.